Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Is christen-zijn antisemitisch?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Is christen-zijn antisemitisch?

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Zolang de christenen Jezus als de Messias beschouwen, blijft Hij de grote scheidsmuur in de ontmoeting tussen Joden en christenen. Christenen kunnen pas goed luisteren naar Joden, als zij erkennen dat er ook meer wegen zijn tot het heil dan de hunne", aldus een Joods journalist tijdens een forumdiskussie op 10 december 1985.

Stiba

De laatste tijd kunnen we regelmatig iets lezen over de relatie tussen Joden en christenen. De christenen zouden volgens de Stichting Bestrijding Antisemitisme (STIBA) uitspraken of handelingen gedaan hebben die antisemitisch zijn. Denk bijvoorbeeld aan het echtpaar Goeree, Dr. B. Wentsel, boekhandelaar Van Horssen uit Barneveld in verband met verkoop van het boek over Isaac Levinsohn, het Reformatorisch Dagblad enz. Op zich is het goed dat er een stichting is die voortdurend in de gaten houdt of er ergens sprake is van antisemitisme en dat dan ook bestrijdt. De eeuwenoude jodenhaat blijkt ook nu nog niet verdwenen. Maar met de meeste van bovengenoemde zaken gaan ze toch te ver. Wat is er in al die zaken precies aan de hand?

Antisemitisme in het Nieuwe Testament?

Om op deze vraag een antwoord te geven, wil ik beginnen bij een publikatie van dr. H. Jansen „Christelijke theologie na Auschwitz, deel II". In dit boek stelt hij de vraag of de wortels van het antisemitisme (= verzet en haat tegen het jodendom als volk) terug te leiden zijn tot het Nieuwe Testament. Hij geeft daar min of meer een bevestigend antwoord op. Volgens hem is de wetsreligie van de Joden een legitieme weg tot God. Als je dan consequent doorredeneert, zijn er twee wegen om als mensen tot God terug te keren:

a. voor de heidenen door het geloof in Christus

b. voor de Joden door de werken van de wet.

Vanuit deze vooronderstelling van dr. H. Jansen is het logisch om dan tc zeggen dat in het Nieuwe Testament zelf enigszins sprake is van antisemitisme. Je hoeft bijvoorbeeld alleen maar te denken aan de brief van Paulus aan de Galaten. Paulus wijst daar het behoud door de werken van de wet volstrekt af, zowel voor Jood als voor heiden. Dus wanneer een christen belijdt dat alleen behoud mogelijk is door het geloof in Christus, is hij volgens STIBA antisemitisch bezig. Daarom werd onder andere ook het Reformatorisch Dagblad voor de rechter gesleept, omdat ze het volgende had geschreven: „Men kan de Joodse religie volstrekt afwijzen hetzij als een verstard geheel van zinloze voorschriften uit een grijs verleden, hetzij als een valse religie omdat het kruis van Christus daarin ontbreekt, zonder een jodenhater of antisemiet te zijn". Maar is deze uitspraak werkelijk antisemitisch?

Antisemitisme en anti-judaïsme

Voor alle duidelijkheid wordt wel onderscheid gemaakt tussen antisemitisme en anti-judaïsme. Onder antisemitisme verstaat men dan het verzet en de haat tegen het jodendom als volk, terwijl het antijudaïsme verzet is tegen het jodendom als religieus verschijnsel, als een wetsreligie, als een poging om zichzelf te rechtvaardigen voor God.

STIBA en dr. H. Jansen schuiven deze twee begrippen min of meer in elkaar. Vandaar dat zij op uitspraken als „alleen door Christus behoudenis" meteen het etiket „antisemitisch" plakken, immers met die uitspraak wijsje de Joodse religie af.

Maar de Bijbel is er mijns inziens duidelijk genoeg over, dat er maar één weg mogelijk is tot behoud, namelijk door het geloof in de Heere Jezus Christus. Dus je zou kunnen zeggen dat de Bijbel wel antijudaïstisch is. Ze wijst immers een eigen heilsweg voor de Joden, door het houden van de geboden, af. Maar daarmee is de Bijbel beslist niet antisemitisch! Ze doet geen krenkende en kwetsende uitspraken over het jodendom als volk. Integendeel!! Lees Romeinen 11 maar eens rustig door. Daar staan rijke beloften voor het volk Israël, voor het jodendom: „Zo zijn wij wel vijanden aangaande het evangelie, om uwentwil (= de heidenen), maar aan-

gaande de verkiezing zijn zij (= de joden) de beminden om der vaderen wil".

Een rechterlijke uitspraak?

Wanneer we het voorgaande eens overzien, dan blijkt dat het ten diepste gaat om een theologisch geschil.

Maar moet daar een rechter zich over uitspreken? Waar blijven we dan? Al ligt het bij de zaak van het echtpaar Goeree misschien op een wat ander vlak. Zij hebben uitspraken gedaan die min of meer kwetsend waren voor het jodendom als volk. Zij deden dat onder andere naar aanleiding van Mattheus 27 : 25 „Zijn bloed kome over ons en onze kinderen". Zo legden zij verband tussen het verwerpen van de Messias door de Joden en hetgeen er met de Joden gebeurd is tijdens de tweede wereldoorlog. Met die „verbanden" dienen we uiterst voorzichtig te zijn.

Ds. M. van Campen in „KOERS" nr. 17: „Deze tekst uit het Mattheusevangelie houdt geen gebed in om zelfvervloeking. maar een voor verantwoording nemen van de dood van Jezus. En boven deze stem van het Joodse volk uit, hoor ik de stem van Christus aan het kruis: „Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat ze doen". Maar er is nog iets. Wanneer je zo direkt spreekt over het lijden van het Joodse volk als straf voor wat ze Jezus aangedaan hebben, zullen we als christenen heel goed moeten bedenken wie het waren die hen dat lijden hebben aangedaan. Het waren met name ook de christenen die hebben bijgedragen aan die lange lijdensweg van het Joodse volk". Bij die andere zaken ging het toch meer de theologisch toer op.

Vrijheid om het evangelie te verkondigen

Nogmaals: ls een rechter zich moet uitspreken over een bepaalde uitleg van de Bijbel, dan is het eind zoek. Mogen we dan als christenen nog in alle vrijheid het evangelie verkondigen? Mogen we dan nog tegen moslims zeggen dat niet Allah God is, maar dat de Vader van de Heere Jezus Christus dat alleen is. Laten we hopen en bidden dat het zover niet zal komen in ons land. Paulus geeft ons als het ware een opdracht mee in het spreken en schrijven over de relatie Joden en christenen in Romeinen 11:11 „Zo zeg ik dan: ebben zij gestruikeld, opdat zij vallen zouden? Dat zij verre; maar door hun val (= van Israël) is de zaligheid de heidenen (o.a. de mensen in Europa) geworden, om hen (= Israël) tot jaloersheid te verwekken". Zo dienen we niet vanuit de hoogmoed de beschuldigende vinger naar de Joden uit te steken, omdat zij de Heere Jezus hebben verworpen. Dat wekt niet op tot jaloersheid.

Wat wel tot jaloersheid zal wekken, is te vertellen in alle eenvoud welk een rijkdom en genade er is in Christus. Dat dat te verkrijgen is door het geloof om niet. Niet door de werken van de wet te doen. Dan is Christus geen grote scheidsmuur, zoals die Joodse journalist beweerde. In Efeze 2 : 14 en 15 lees ik iets anders: Want Hij is onze vrede, Die deze beiden (= Jood en heiden) één gemaakt heeft, en de middelmuurdes afscheidsels gebroken hebbende, heeft Hij de vijandschap (— tussen Jood en heiden) in Zijn vlees te niet gemaakt, namelijk de wet der geboden in inzettingen bestaande; opdat Hij die twee in Zichzelf tot een nieuwe mens zou scheppen, vrede makende".

Die scheidsmuur was de Mozaïsche wet, de schaduwdienst. Deze moest het volk Israël opvoeden en heenleiden tot Christus. Christus brak die muur af door de wet te vervullen, door Zijn offer aan het kruis. En zo zijn de Joden niet langer meer onder de wet, maar op gelijke wijze als de heidenen onder de genade. Dus er is nu maar één weg tot behoud: door het geloof in de Heere Jezus Christus!

Wat zal het vreselijk zijn indien jij en ik de Zoon van God vertreden en het bloed van het testament, waardoor onze gewetens gereinigd worden van dode werken om de levende God te dienen, (Hebr. 9 : 14) onrein hebben geacht. (Hebr. 10 : 29). Dat doen jij en ik indien we dat vergoten bloed van Christus op gelijke a hoogte stellen met het bloed van mensen, dat al reeds onrein is. Dan zie we geen waarde in Zijn bloed en leven we daaraan voorbij.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 januari 1986

Daniel | 32 Pagina's

Is christen-zijn antisemitisch?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 januari 1986

Daniel | 32 Pagina's