Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In het huis van Uitlegger [5]

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In het huis van Uitlegger [5]

Onderhoudende genade

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Daarna zag ik dat Uitlegger Christens hand nam en hem naar een plek bracht waar een vuur tegen de muur lag te branden. Er stond een man die constant water op het vuur gooide om het te doven, maar het brandde steeds harder en werd steeds heter'.

Ditmaal krijgt Christen onderwijs in het werk van Gods genade. Dat vuur is een beeld van Gods genadewerk in het hart van een zondaar.
We kunnen ons afvragen waarom Bunyan nu juist ‘het vuur’ als een beeld ziet van het genadewerk van de Heilige Geest. Dan zijn er verschillende dingen te noemen.
Zoals vuur verwarmt, zo geeft de Heilige Geest een vurige warmte in het hart van een verloren zondaar, die onderwezen wordt op de leerschool van vrije genade. Moesten de Emmaüsgangers niet getuigen dat, toen zij onderwezen werden in de lijdensgangen van Christus, hun hart brandende was in het binnenste van hen? Zo leren Gods kinderen die heilige warmte in hun hart kennen.
Maar vuur reinigt ook. Zo is het ook een bijzonder werk van de Heilige Geest om het hart van een zondaar te reinigen en te heiligen van boze werken. Door Zijn ontdekkende bediening waardoor een ziel verootmoedigd wordt voor God. Maar ook door Zijn aanmoedigende bediening, waardoor een ziel gedreven wordt door de liefde tot Zijn dienst. Tenslotte is vuur ook louterend, beproevend. Het werk van de Heilige Geest wordt altijd beproefd. En dat laatste is toch wel bijzonder de les die Christen hier krijgt.

Onheilig water

Christen ziet immers hoe er gedurig water op het vuur wordt geworpen om het te doven. Uitlegger wijst erop dat het de duivel is die alles zal doen om Gods genadewerk uit te blussen. Daar zal Christen ook duidelijk mee te maken krijgen in zijn strijd met Appolyon.
De satan kan Gods kinderen op vele manieren bestrijden. Soms werpt hij godslasterlijke gedachten in hun hart, zodat ze verschrikt en bevreesd worden en zich afvragen of dat wel met genade kan samengaan. Dan weer stelt hij hen de zonden van hun jeugd voor ogen, zodat ze wanhopig worden. Op andere momenten stelt de duivel Gods kinderen de verdrukkingen voor ogen die zij op hun weg zouden kunnen krijgen, opdat ze moedeloos worden. En dan weer trekt hij hun hart naar de wereld toe om hen af te trekken van de dingen van de eeuwigheid om hen daarna weer te benauwen met hun wereldgelijkvormigheid.
Ach, de satan heeft zoveel pijlen. De apostel Paulus moest getuigen dat satans gedachten hem niet onbekend waren. En allen die in waarheid de Heere vrezen, krijgen vroeg of laat met deze aanvechtingen te maken.

Heilige olie

Maar wat is nu het geheim dat het water niet uitgeblust werd, maar juist des te heviger ging branden? Uitlegger neemt Christen mee naar de andere kant van de muur. Daar ziet Christen hoe iemand daar staat met een vat met olie en daaruit onophoudelijk, via een verborgen kanaal, giet op dat vuur.
Uitlegger verklaart hoe de olie een beeld is van de verborgen werking van de Heilige Geest. Hij houdt het werk van Gods genade in stand in de harten van al degenen, die waarachtig door Hem zijn opgezocht. Het is net als in de Heilige Oorlog. Toen Prins Immanuël de stad Mensziel verlaten had vanwege haar zonden, bleef de Oppergeheimschrijver (beeld van de Heilige Geest) verborgen in de binnenste kamer van het kasteel, achter. Wel, zo onderhoudt de Heilige Geest het ware werk in het hart. Dat dit alles plaatsvindt in het verborgene (achter de muur) betekent dat Gods kind het zelf maar niet bezien kan. Hij leeft wel in strijd en aanvechtingen, maar kan toch niet ontkennen dat de Heere op een verborgen wijze Zijn ondersteuningen geeft opdat hij in de wanhoop niet omkomt. Al gaat het soms wel langs de rand van de wanhoop.


Ach, de satan heef zoveel pijlen. De apostel Paulus moest getuigen dat satans gedachten hem niet onbekend waren. En allen die in waarheid de Heere vrezen, krijgen vroeg of laat met deze aanvechtingen te maken.


U vraagt wellicht: maar hoe onderhoudt de Heilige Geest dat genadewerk dan? Wel, heel eenvoudig: Hij drijft Gods ware volk weer uit, opdat ze in de binnenkamer hun nood voor de Heere uitklagen. Hij brengt ze onder de prediking van Gods Woord, om hun banden te breken en hen bij vernieuwing te versterken naar Zijn Woord. Soms wil Hij door een gesprek met één van Gods kinderen of knechten de banden weer breken en het genadevuur doen gloeien. En soms gebruikt Hij ook eenvoudig het lezen van Gods Woord, zoals het door Gods voorzienigheid juist dan aan de beurt is.

Geliefde lezer(es), kennen wij iets van deze onderhoudende genade in de strijd van het leven?

(wordt vervolgd)

ds. B.J. van Boven, Wekerom

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 maart 2017

De Saambinder | 24 Pagina's

In het huis van Uitlegger [5]

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 maart 2017

De Saambinder | 24 Pagina's