+ Meer informatie

VERMINDERD KOSTENBESEF

2 minuten leestijd

PvdA-voorzitter Max van den Berg onthulde gisteren op een verkiezingsbijeenkomst in Valkenswaard dat de spoortarieven in oktober niet met zeven maar met elf procent omhoog zullen gaan. Hij kondigde al aan dat een regering met de PvdA er in, deze verhoging niet door zou laten gaan. Zo'n belofte is nooit weg in de verkiezingscampagne.

Dat er serieuze plannen bestaan bij de regering om de treintarieven extra te verhogen, daar zou Van den Berg wel eens gelijk in kunnen hebben. Op alle gebieden zoekt de regering immers naar mogelijke bezuinigingsposten. En het openbaar vervoer wordt jaarlijks met vele miljoenen uit de schatkist gesteund.

Gelukkig is er de laatste tijd sprake van een groei van het reizigersaanbod, met name bij de spoorwegen. Maar aangezien die treinreiziger maar een zeer beperkt deel van de vervoerskosten betaalt, levert deze stijging voor de Nederlandse Spoorwegen nauwelijks voordeel op. Voor de busondernemingen is dat beeld niet anders.

Zelfs is het zo, dat de groei van het reizigersaanbod noodzaakt tot ingrijpende investeringen. Bij de spoorwegen gaat het daarbij niet alleen om nieuw materieel, maar ook om nieuwe stations, lijnen en viaducten. De groei van het personenvervoer leidt tot steeds meer knelpunten in het net. Overbezette lijnen veroorzaken vertragingen.

Het lijkt daarom onvermijdelijk om van de passagiers een grotere bijdrage te vragen. De forse stijging van de benzineprijzen betekent dat het prijsverschil tussen openbaar vervoer en eigen vervoer toch wel blijft bestaan.

Op allerlei gebied is men in ons land veel te veel verwend met overheidssubsidies. Dat leidt tot een sterk verminderd kostenbesef. Alsof die subsidiebedragen niet door de Nederlandse maatschappij moeten worden opgebracht. Zeker in de huidige omstandigheden is het gewenst dat ook de treinreizigers een groter aandeel in de totale kosten gaan betalen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.