Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Moet je zelf kiezen voor een studie of beroep?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Moet je zelf kiezen voor een studie of beroep?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Over enkele maanden hoop ik m'n havo-diploma te hebben, maar ik weet echt niet wat ik straks wil worden. Ik weet wel dat ik er om mag bidden, maar hoe weet je dan wat Gods weg is? Moet je dan toch maar zelf stappen ondernemen?

Er bestaat geen twijfel over dat de Bijbel ons aanspoort om te werken en te studeren. In het begin van de Bijbel kun je lezen dat God de mens schiep met de opdracht om Zijn schepping te bewaren en te beheren. Werken is een opdracht van onze Schepper. En studeren is tegenwoordig nodig om in onze complexe samenleving je werkplek te vinden. Je mag daarom het beroep dat je kiest een goddelijk beroep noemen! .

Elk beroep?

Dat betekent natuurlijk niet dat we zo maar elk beroep kunnen kiezen. Er zijn belangrijke dingen waarmee we rekening moeten houden bij de keuze van ons beroep. Toen God alle dingen schiep, was alles zeer goed op de aarde. Vanwege de zonde is dat anders geworden, ook het doel van ons werk.

Ons werk is vaak niet gericht op het dienen van God, maar op het dienen van het eigen ik.

Voor velen geldt alleen de vraag: Hoe word ik er beter van? Wat levert het mij straks op? En voordat je het weet ben je een slaaf van je geld geworden.

Naast geld verdienen, telt ook mee of je plezier hebt in je werk en waardering krijgt voor je inzet. Het belangrijkste is dat we in ons werk de Heere en onze naaste kunnen dienen. Het werk dat je na je opleiding mag gaan doen, staat niet los van je christen-zijn. Soms ontmoet je jongeren die dat wel denken. Thuis en 's zondags in de kerk moet je God dienen, maar je werk dat is iets anders; dat doe je voor jezelf. Toch is dat een verkeerde gedachte.

Als je met plezier je werk mag doen, dan is dat een gave van de Heere. Daarom is het gebed nodig of de Heere de weg wijst. Hij zegt in de Bijbel: aat uw begeerten in alles door bidden en smeken, met dankzegging, bekend worden bij God (Filippenzen 4:6).

Je krijgt dan geen pasklaar antwoord. Er komt geen briefje waarop staat wat je straks moet worden. Het is belangrijk om bij jezelf te rade te gaan waar jouw interesse ligt en wat je gaven zijn. Dat hoort dan ook bij de begeerten waar de Bijbel over spreekt. Dan mag je inderdaad stappen ondernemen om een studie op te pakken waarin je opgeleid wordt voor een verantwoord en mooi beroep. En als je het gevoel hebt dat je na je havo-opleiding aan het werk wilt, dan is dat goed. En als je daarom bidt, moet je opletten wat er op je weg komt.

En als er zich dan een mogelijkheid voordoet, mag je dat zien als Gods leiding in jouw leven.

Kiest geen werkkring of opleiding waarin je gemakkelijk tot zondigen wordt gebracht. Kies geen beroep waarin je werk moet verrichten dat

doelbewust tegen Gods geboden ingaat. Denk aan 's zondagswerk, maar ook aan werk waarin je andere mensen van de dienst van God aftrekt.

'Woekeren'

Gelukkig zijn er nog veel beroepen waarin je kunt werken. Beroepen waarin je werk kunt doen waartoe je lichamelijk en geestelijk in staat bent. Bedenk wel dat dit voor ieder weer anders ligt. Er zijn beroepen die jij wellicht niet aankunt. Misschien zou je graag in de verpleging gaan, je wilt met mensen omgaan, je hebt voldoende vooropleiding, maar je gezondheid laat het niet toe dat je dit inspannende en onregelmatig werk verricht. Er zijn beroepen die nogal wat van je psychische draagkracht vragen. Meestal vergt de opleiding dan al veel. Overweeg voor jezelf of je dat aankunt.

De Heere vraagt van ons dat we 'woekeren' met de talenten die we gekregen hebben. Niet meer en niet minder. De Heere vraagt niet van ons dat we boven ons vermogen studeren of aan een werksituatie beginnen die te zwaar voor ons is.

Het is belangrijk om je op een toekomstig beroep te oriƫnteren. Het aantal opleidingsmogelijkheden en beroepen is in onze tijd geweldig toegenomen. Van heel veel beroepen weet je nauwelijks wat het inhoudt. Je hebt er een bepaalde voorstelling van, maar of die juist is weet je niet. Een positieve ontwikkeling in deze tijd is dat je in veel opleidingen door middel van stages kennismaakt met het werkveld. Je kijkt in de keuken van een bedrijf of instelling en je krijgt daardoor ook meer zicht op het werk. Als je je opleiding afgerond hebt kun je ook zelf iets aan die orientatie doen. Informeer naar vakantiewerk of vraag of je een aantal weken vrijwilligerswerk kunt doen.

Leer mij Uw weg

Het kan zijn dat je keuze wordt beproefd. Er kunnen tegenslagen zijn in je studie, 't Kan zijn dat je niet direct aan het werk komt, in de richting die je graag zou willen gaan. Leg ook dat in je gebed aan de Heere voor. Het kan heel goed zijn dat je later ziet dat dit uitstel toch goed voor je geweest is, omdat je er iets van hebt geleerd.

De Heere roept ook in onze tijd jonge mensen tot werk waarvoor Hij gaven schenkt. Wat is de Heere goed dat Hij dat nog doet. Dat jouw beroep in een zondige wereld een goddelijk beroep mag zijn. Vraag Hem daarom of je ook in je studie en werk tot Zijn eer mag leven. De Heere roept ook vandaag nog jonge mensen tot dienst in Zijn Koninkrijk. In de dienst van de zending bijvoorbeeld. Gods gewone weg is om je liefde te geven tot je naaste die zonder de kennis van Christus verloren gaat. De nood van je naaste komt dan in je hart te liggen naast je eigen nood. De kernvraag is dan: 'Hoe zal ik rechtvaardig verschijnen voor God'.

Als de Heere roept, dan zal Hij ook de weg openen! Vraag dan maar: 'Heere, leer mij Uw weg'.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 mei 2005

Daniel | 36 Pagina's

Moet je zelf kiezen voor een studie of beroep?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 mei 2005

Daniel | 36 Pagina's