Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een onvergefelijke zonde? (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een onvergefelijke zonde? (3)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

We lazen Markus 3:28. Al de zonden van de mensen kunnen worden vergeven, ook allerlei lasteringen. Wat een evangelie! Heb je erover nagedacht? Heeft het je gebracht aan Jezus voeten?

Maar nu vers 29. Is dat niet een beperking? We lezen in dit vers dat er voor de zonde van de lastering tegen de Geest geen vergeving is. Hoe zit dat? Ondergraaft deze ene uitzondering niet het hele evangelie? Nee. Jezus bloed reinigt van alle zonde. Maar de vergeving moet wel gezocht worden. Wie de Geest heeft gelasterd, heeft totaal geen behoefte aan vergeving. Zo iemand zal nooit vergeving zoeken. Daarom blijft zijn zonde onvergeven.
Wens jij verlost te worden van je hoge zondeschuld? Het kan. We hebben te doen met een God die mild is in het schuld-vergeven (Ps. 86:3 ber.) Jesaja zegt: Onze God vergeeft menigvuldiglijk (55:7).
De reden van het onvergefelijke van de lastering tegen de Heilige Geest ligt voor 100 procent bij de mens. Hij zoekt geen vergeving en zal zodoende geen vergeving ontvangen.

Er is ook een andere kant. Er is hier ook sprake van een oordeel van God.
God houdt Zijn Geest in. Hij geeft over aan het oordeel van de verharding. Ontzettend. Zoiets deed God vlak voor de zondvloed. Vanwege de goddeloosheid van de mensheid heeft God gezegd: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met de mens (Gen. 6:3). Op dezelfde manier laat het God niet onbewogen wanneer wij Zijn werk toeschrijven aan de duivel, zoals de schriftgeleerden deden (Marcus 3:22). Het laat God niet onbewogen als we Jezus een duivel noemen. God reageert daarop door Zijn Geest in te houden. Wanneer God Zijn Geest inhoudt, is berouw onmogelijk. Want niemand komt uit zichzelf tot berouw. Niemand overtuigt zichzelf van zonde. Dat is het werk van Gods Geest. Maar wanneer God Zijn Geest inhoudt, komt er nooit berouw.
Zon zondaar vindt dat echter helemaal niet erg. Hij heeft geen greintje ongerustheid over de zonde of angst om verloren te gaan. Het geweten is toegeschroeid.
We lezen van de farao van Egypte dat God zijn hart verstokte (Ex. 4:21). Hij liet zich door al de plagen die over Egypte kwamen niet vermurwen. Hij weigerde tot inkeer te komen en wilde niet buigen voor de God van Israƫl. En jij?
De farao verhardde zich en werd verhard. Het was 100 procent zijn keuze. Tegelijk was het Gods rechtvaardige straf over zijn leven.
Zo staat het ook met de onvergeefbaarheid van het lasteren tegen de Geest. Het is 100 procent eigen keuze om geen vergeving te zoeken. Tegelijk is er het oordeel van God, die Zijn Geest inhoudt over zon zondaar, zodat er geen berouw en bekering komt.

We hebben nu driemaal nagedacht over het lasteren tegen de Heilige Geest. We sluiten dit onderwerp af. Je bent niet zomaar op het punt van het lasteren tegen de Geest. Er gaat een hele weg aan vooraf. Ik weet niet of er veel mensen zijn die deze zonden hebben gedaan of doen.
Dit weet ik wel: je hoeft niet de Geest gelasterd te hebben om verloren te gaan. Er gaan veel kerkmensen verloren omdat ze gewoon aan de genade voorbij leven. In beslag genomen door de zorgvuldigheden van het leven. Het zaad van het evangelie wordt overwoekerd door de doornen. Je bent bezig met je werk, studie, eten en drinken, verkering en hobbys. Niets mis mee. Maar het slokt je op. Je leeft aan God voorbij en vergeet je voor te bereiden op je sterven. Hoe is dat bij jou?

Kleine zondaren die geen vergeving zoeken gaan verloren. En grote zondaren die vergeving zoeken, zijn voor eeuwig behouden. Wil je een bijbels voorbeeld? Denk aan koning Manasse en de moordenaar aan het kruis. Denk ook aan John Bunyan. Hij vloekte als een ketellapper. De vrouwen in Elstow kregen er koude rillingen van. Maar diezelfde Bunyan is een prediker geworden van het evangelie. Hij heeft een boekje geschreven: Overvloed van genade voor de grootste zondaren.

Denk niet klein over je zonden. Al heb je de onvergeeflijke zonden niet gedaan, er zijn zoveel andere zonden waardoor we tijdelijke en eeuwige straffen verdienen. Zoek vergeving. Denk daarbij niet klein van Gods vergevende liefde. De Samaritaanse vrouw die vijf verschillende mannen had gehad, vond bij Jezus ontferming. Verberg niet langer je zonden voor God. Belijd ze eerlijk voor Zijn aangezicht. Bedel om genade. En weet dat God bedelaars nooit laat staan.

Ds. J.C. den Ouden, Rijssen


Voor deze rubriek kun je vragen insturen. Schrijf of mail naar Terdege Jouw vragen, Postbus 75, 7300 AB Apeldoorn; redactie@terdege.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 juli 2007

Terdege | 84 Pagina's

Een onvergefelijke zonde? (3)

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 juli 2007

Terdege | 84 Pagina's