Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onze ontmoetingsdag te Sliedrecht-centrum op 25 april 1987 2.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onze ontmoetingsdag te Sliedrecht-centrum op 25 april 1987 2.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De pauze is een belangrijk onderdeel van een ontmoetingsdag. Er is gelegenheid om de maaltijd te gebruiken en vriendschapsbanden aan te knopen of te verstevigen. Sommigen gingen de stad in voor een wandeling of wat inkopen te doen. De boekhandelaar deed goede zaken. We zagen vele oude bekenden, die we telkens weer ontmoeten. Het was te zien dat er een geest van saamhorigheid was. We konden horen van zegen die er in de morgensamenkomst gevallen was. Kortom, het was goed tijdens de pauze. En zo was deze voor velen weer gauw voorbij.

De middagsamenkomst ving om twee uur aan. Het kerkgebouw was geheel gevuld.

Ds. K. Hoefnagel van Nieuwpoort liet zingen Ps. 30 : 1 en 2, las Psalm 119 : 169-176 en ging voor in gebed. Hij sprak over vers 175: Laat mijn ziel leven......

Een samenvatting vinden we in dit nummer. Na het uitspreken van het openingswoord laat ds. Hoefnagel zingen Ps. 119 : 88.

Vervolgens komt ds. H.C. van der Ent van Elburg aan het woord. Hij leest eerst Hebreeën 12 : 1 en 2 en spreekt dan over: En hoe nu verder? Onze lezers hebben zijn samenvatting al kunnen lezen in het vorige nummer van dit blad. We kunnen daarnaar verwijzen. Op verzoek van ds. Van der Ent zingen we Ps. 84 : 3, 4 en 6. Tijdens het zingen wordt gecollecteerd.

Hierna spreekt ds. M.C. Tanis van Sliedrecht-centrum een slotwoord. Hij zegt in het kort samengevat het volgende:

We zijn haast weer aan het einde. Over een uur zal het hier weer stil zijn. We hebben horen spreken over: en hoe nu verder? Spreker wil vragen: hoe nu naar huis? Dat is ook belangrijk.

Een van de discipelen vroeg aan de Heere Jezus: Heere, leer ons bidden. Hij hoorde Jezus bidden. Dat overweldigde hem. Hij begeerde ook zo te kunnen bidden. Johannes heeft ook zijn discipelen onderwijs gegeven in het gebedsleven.

Dat we zo naar huis mochten gaan, denkend aan elkaar en de onzen en de kerk waarin we mogen staan. De Heere leert Zijn discipelen het volmaakte gebed. Er wordt veel misbruik van dit gebed gemaakt. Er wordt weinig waarlijk zo gebeden. Daarom is het zo arm in de kerk. We leggen er ons bij neer. Er moet gewaakt en gebeden worden. We moeten gasten en vreemdelingen op aarde zijn. De Heere heeft dit gebed meegegeven. Spreker wijst op één bede: Uw Koninkrijk kome. Deze bede moet gaan leven De Heidelbergse Catechismus verklaart deze bede. Hebben we het er wel eens over in de week?

Spreker gaat vervolgens na wat de catechismus in antwoord 123 over deze bede zegt. Hij wijst er op, dat het bewaren van Gods kerk niet los staat van de zichtbare kerk. Dat is bijbels-confessioneel. In de zichtbare kerk zijn de ambten. Daar is de bediening van het Woord. Het is een wonder dat ondanks de verscheidenheid en verdeeldheid er toch nog is het Woord.

De kerk moet zich opstellen in de wereld van vandaag, met het oog op de jeugd van morgen. Het gevaar is dat we tevreden zijn met Bewaar het Pand enz. Daar redden we het niet mee, maar alleen door de bewarende hand Gods. De kerk wordt door de kracht Gods bewaard tot de zaligheid.

We moeten denken aan de uitbreiding van de kerk, maar ook aan de diepgang. De taal van de kerk moet de taal van ons leven zijn. Wast dan op in de genade en kennis van de Heere Jezus Christus.

We krijgen werk mee naar huis. Laat in uw gebedsleven de bede Uw Koninkrijk kome een voorname plaats innemen. Er worden vele aanslagen tegen Gods heilig Woord beraamd. Maar de volkomenheid van het Rijk komt. De burgers van het Godsrijk zullen ingaan. Het gebed blijve leven en de Heere heeft beloofd: Al wat u ontbreekt, schenk Ik zo gij ’t smeekt, mild en overvloedig.

Ds. Tanis gaat voor in dankgebed, laat zingen Ps. 68 : 16 en 17 en spreekt enkele woorden van afscheid. Daarmee is deze ontmoetingsdag ten einde. De menigte verlaat het grote kerkgebouw. De boodschap is gehoord en er is een boodschap meegegeven.

Sommigen aanvaarden dadelijk de terugweg. Anderen blijven nog wat napraten, drinken nog een beker koffie en/of kopen een boek. Maar na verloop van tijd zijn ook de laatste bezoekers vertrokken en is het weer stil in en rondom het kerkgebouw.

De Heere heeft het ook op deze ontmoetingsdag weer welgemaakt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 mei 1987

Bewaar het pand | 6 Pagina's

Onze ontmoetingsdag te Sliedrecht-centrum op 25 april 1987 2.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 mei 1987

Bewaar het pand | 6 Pagina's