Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een handvol koren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een handvol koren

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Is er een handvol koren op de hoogte der bergen, de vrucht daarvan zal ruisen als de Libanon (Psalm 72:16a).

God de Heilige Geest zorgt voor weltoebereide aarde geklonken werd

Wat is nu een handvol koren, waarvan de aangehaalde koningspsalm spreekt? Is daar vrucht van te verwachten? En zal het zijn dat deze enkele korrels van het goudgele zaad door de zegen van Boven mogen gedijen, dan kan de opbrengst hoogstens een handvol garven zijn. Maar lees dan eens welke wondere belofte in deze Messiaanse psalm van de meerdere Salomo gegeven wordt. En wel deze, dat slechts een geringe handvol koren - geen volle zak - uitgestrooid niet in de vruchtbare vallei, maar op de hoogte der bergen, een onafzienbaar oogstveld zal geven, ruisend als de machtige Libanon. Het moet - naar men zegt - een overweldigende indruk maken, wanneer de winden waaien door de majestueuze cederwouden van het Libanongebergte, noordelijk van het land Israël gelegen. Maar dit indrukwekkende ruisen van de woudreuzen tot ere van de grote Schepper aller dingen, moge ons heden opleiden tot de zaken van het Koninkrijk Gods! En deze beginnen altijd met het kleine, geringe en onaanzienlijke, met datgene wat niet geteld, noch gewogen wordt. Ach, wiens natuurlijk vlees zou in de beestenstal van Bethlehem, in dat hulpeloze Kindeke, de Verlosser van zondaren beschouwen? Wie in Hem, Die zonder gedaante en heerlijkheid ten laatste onder smaad en vloek machteloos aan het kruis , de Zaligmaker vaneen gans verloren volk bewonderen? Om Zijn wil zal een ontelbare schare uit Joden en heidenen eenmaal de stem der aanbidding aanheffen, Gode tot eer en het Lam. dat hen kocht met de prijs van Zijn dierbaar bloed!

Voorwaar, de vrucht van dit stervende Tarwegraan op de hoogte van Calvaries top zal ruisen als de Libanon. Maar dan zal en mag deze handvol koren niet ontbreken in ons persoonlijk leven. Hoe hard en dor en hoog ons natuurlijk hart ook moge zijn, God de Heilige Geest werkt onwederstandelijk, zorgt voor wel toebereide aarde in het werk der waarachtige bekering. Hoe onmogelijk van 's mensen zijde - is het immers niet menselijk dwaas om op de hoogte der bergen te zaaien? - bij God zijn alle dingen mogelijk! Niemand verachte dan ook de dag der kleine dingen. Een klein begin uit God, zal naar Zijn eeuwig trouwe belofte in Christus een heerlijk einde geven! Uw begin zal wel gering zijn, maar uw laatste zal Zeer vermeerderd worden (Job 8:7). Geen ceder op de Libanon die niet als een kleine spruit begon!

Dat eerste ware gebed uit de nood van onze ziel tot God. Die stille traan van innige droefheid over onze zonden. Dat eerste ontwakende leven van zoeken en verlangen. Die smeking van uw hart om genade, genade alleen. Die zielszucht uwer lippen om ontferming bij God. Die eenvoudige wenk van Zijn voorzienigheid in de zorgen van alle dag, die verwonderlijke opmerkelijke verhoring om Jezus' wil. Zijn ze niet alle als een handvol koren op de hoogte der bergen? Wacht dan voorts op de Heere en zijt sterk! Hij zal uw hart versterken. Hoe onmogelijk het voor u wordt om vrucht te dragen: er staat ook: Het woeste veld vangt zelfs de droppen. En waar vandaan? Enkel en al/een van Boven! Ik zal Israël zijn als de dauw, hij zal bloeien: als de lelie, en hij zal zijn wortelen uitslaan als de Libanon. Zijn gedachtenis zal zijn als de wijn van Libanon. Kortom, dat geringe werk, waarin toch de adem des Geestes is - door de wereld veracht, door Gods kinderen zelf menigmaal verdacht - zal uitgroeien tot de voltooiing van het Godsrijk:

Die hier bedrukt met tranen zaait Zal juichen, als hij vruchten maait. Ja, met gejuich te goeder uur, Zijn schoven dragen in de schuur.

Dan zal de roem van vrije genade eeuwig ruisen als de cederen van Libanon!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 mei 2007

Daniel | 32 Pagina's

Een handvol koren

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 mei 2007

Daniel | 32 Pagina's