Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Prediking en kerkelijke besluitvorming (11)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Prediking en kerkelijke besluitvorming (11)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

IN DE EERSTE ARTIKELEN HEBBEN WE STILGESTAAN BIJ DE BESLUITEN VAN KERKELIJKE VERGADERINGEN MET BETREKKING TOT HET AMBT VAN DIENAAR VAN HET WOORD EN DE PREDIKING. IN HET TWEEDE DEEL VAN DE REEKS ARTIKELEN WORDT DE BLIK GERICHT OP UITSPRAKEN OVER PREDIKERS EN PREDIKING IN DE DRIE FORMULIEREN VAN EENHEID. HET ZAL DIT KEER GAAN OVER DE BELIJDENIS VAN DE KERK EN HET DOEL VAN DE PREDIKING.

Prediking, de eer van God en de ware godsdienst

In de artikelen 30 en 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis wordt in meer algemene zin gesproken over de beoogde uitwerking van de prediking. Door de verkondiging wordt de ware godsdienst in stand gehouden. De zuivere leer wordt erdoor verbreid. Het uiteindelijke doel is dat God door een ieder geëerd en gediend zal worden.

Prediking en onderwerping aan God tot aan de einden der aarde

Ursinus laat ter toelichting bij Zondag 48 optekenen: “Uw Koninkrijk kome, dat sluit de bede in dat de Heere met Zijn Koninkrijk der genade niet alleen tot ons, maar ook tot anderen zal komen. Het is een bede, dat Hij ook door hen gevonden moge worden, die Hem nooit gezocht hebben, ja dat dit Koninkrijk van Zijn Kerk tot aan het einde van de wereld wijd en breed door de prediking van het Heilig Evangelie mag worden voortgeplant.”

Prediking en tweede geboorte

Kijken we opnieuw naar de Nederlandse Geloofsbelijdenis, nu naar artikel 35, dan blijkt dat een verbinding wordt gezien tussen de verkondiging en de tweede geboorte van mensen. Door de verkondiging wordt geestelijk en hemels leven ontvangen en worden mensen in het huisgezin van Jezus Christus, dat is Zijn Kerk, ingelijfd.

Prediking en ellendekennis

In Zondag 2 uit de Heidelbergse Catechismus wordt beleden dat wij door (de prediking van) de Wet onze zonde en ellende leren kennen. Ursinus schrijft in zijn Grote Catechismus in dit verband behartenswaardige dingen: “De conclusie uit de prediking van de Wet is, dat wij zelfs niet bekwaam zijn om iets goeds als uit onszelf te denken.” Maar het beoogde effect van die prediking is niet dat wij ons maar overgeven aan ongeloof en andere zonden, terwijl we afwachten of wij door de Heilige Geest tot verbetering zullen worden voortgesleept. De Heilige Geest sleurt ons niet mee en dwingt ons evenmin, tegen wil en dank, om te geloven en ons te bekeren. De Heilige Geest vernieuwt ons door het gehoorde en overdachte Woord van God en Hij beweegt daarmee onze wil en ons hart, zodat we van ganser harte gaan begeren om door Hem geregeerd te worden.

Prediking en geloof

Zowel in Zondag 7 als in Zondag 25 wordt ons voorgehouden dat het beoogde doel van de prediking het geloof is. In vraag en antwoord 21 van Zondag 7 maken stelligheid en vastheid deel uit van de omschrijving van een waar geloof. In het verlengde daarvan belijden de Dordtse Leerregels, Hoofdstuk 5, paragraaf 10: God schenkt zekerheid aan de uitverkorenen voor wat betreft hun zaligheid. Niet door de een of andere bijzondere openbaring, zonder of buiten het Woord, maar uit het geloof aan de beloften van God, Die Hij in Zijn Woord zeer overvloedig tot onze troost geopenbaard heeft. In hoofdstuk 1, artikel 7 van de Dordtse Leerregels wordt beleden dat God besloten heeft om de uitverkorenen aan Christus te geven en krachtig tot Zijn gemeenschap te roepen en te trekken. Dat wil zeggen: Ze met het ware geloof in Christus begiftigen (…). Zo worden de zegeningen van rechtvaardiging, heiligmaking, bewaring en eeuwige heerlijkheid aan hen gegeven. Verbonden worden aan Christus betekent ook deel hebben aan alle geestelijke zegeningen die Hij verworven heeft. In artikel 16 wordt nog weer een ander licht geworpen op de zegen die voortvloeit uit het ontvangen van een levend geloof in Christus, door de prediking van het Woord. Hier wordt geloof een zeker vertrouwen van het genoemde dat samen gaat met de vrede van het geweten, de beoefening van kinderlijke gehoorzaamheid en de verheerlijking van God in Christus.

Prediking en dankbare gehoorzaamheid

De prediking is ook een instrument om gelovigen te confronteren met de eis van de gehoorzaamheid. Al eerder stonden we stil bij het feit dat in Zondag 44 wordt gewezen op de eis om na ontvangen genade volmaakt te leven. Op een evenwichtige wijze wordt in vraag en antwoord 115 ontvouwd wat de hoge eis wil uitwerken, die God stelt aan hen die verlossing kregen. Misschien is het teerste element van het antwoord wel het laatste: Totdat zij na dit leven tot de voorgestelde volmaaktheid zullen geraken. In de Dordtse Leerregels, hoofdstuk 5, paragraaf 7, blijkt dat God Woord en Geest gebruikt om de Zijnen die in zonde zijn gevallen te vernieuwen tot bekering. Daarmee zorgt God ervoor dat gelovigen die gevallen zijn over hun zonden bedroefd raken en met een verbroken hart opnieuw uitzien naar vergeving door het bloed van Christus. Door Woord en Geest draagt God er zorg voor dat de gelovigen ook daadwerkelijk de vergeving van zonden ontvangen en de genade van God opnieuw beleven. Bovendien leren ze de Heere vanwege Zijn ontfermingen te aanbidden en voortaan met te meer ijver gehoor te geven aan Zijn oproep om hun zaligheid met vreze en beven te werken.

Bij paragraaf 14 van datzelfde hoofdstuk schrijven de afgevaardigden uit Gelderland dat het Woord van God en de prediking van het Woord de middelen zijn om ons op onze plicht te wijzen en om ons aan die plicht te houden. Daartoe worden in de prediking al die vermaningen, waarschuwingen, geboden, beloften en dreigingen en smekingen aan ons voorgesteld. Dezelfde toonaard heeft het advies van de Zeeuwen in dezen: “Hoewel de ware gelovigen van hun volharding kunnen en moeten verzekerd zijn, vanwege de verkiezing tot zaligheid, nochtans heeft God besloten om de volharding niet anders uit te voeren dan door de gewone middelen. Zodoende worden de verkorenen door vermaningen, dreigingen en beloften tot de volharding opgewekt.”

De prediking en de orde van het heil

Al met al zal duidelijk zijn dat in de drie belijdenissen van eenheid de prediking het middel is waardoor God de HEERE Zijn heil toe-eigent aan zondaren. Over het werk van de Heilige Geest met de prediking gaat het in de volgende en laatste bijdrage.

Zomba, Malawi, C.J.P. van der Bas, V.D.m.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juni 2018

Kerkblad | 24 Pagina's

Prediking en kerkelijke besluitvorming (11)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juni 2018

Kerkblad | 24 Pagina's