Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE VERLEIDING DER GEESTEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE VERLEIDING DER GEESTEN

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er is de laatste jaren iets merkwaardigs aan de hand. Aan de ene kant vindt er een afbrokkeling plaats van de bestaande kerken. In het algemeen moet een sterke achteruitgang gekonstateerd worden. De kerk heeft haar greep op de massa verloren, in het bijzonder op de jonge mens. De kerk is op haar retour.

Maar anderzijds zien we de opkomst van allerlei religieuze bewegingen, sekten en stromingen die een greep op de massa pogen te krijgen om zo de ontstane leegte te vullen.

Met name de laatste jaren is de belangstelling naar allerlei vormen van religie (pseudoreligie = namaakgodsdienst, ervaringsreligie, oosterse mystiek) en allerlei vormen van bijgeloof, zoals astrologie, spiritisme, waarzeggerij en andere geheimzinnige verschijnselen sterk toegenomen.

Als het Woord van God geen richtsnoer meer is — en dat zien we steeds meer om ons heen — waar moet je dan je houvast vinden.

Velen zeggen tegenwoordig: „Er is geen God". Maar bij het negatieve kun je niet leven.

Een mens, die van zijn achtergronden losgeslagen is, zoekt toch naar iets of iemand, waaraan hij zich vastklampen kan.

De zekerheden van enige jaren geleden zijn hem ontvallen. Aardbevingen en atoomgevaren komen steeds dichterbij. Hij wordt angstig en onzeker voor de toekomst.

Waarom worden de boeken van Hal Lindsey zo vaak gelezen en besproken? Wel, dat hangt samen met de onzekerheid van de moderne mens. Hij wil weten wat er in de toekomst gaat gebeuren, wat hem boven het hoofd hangt.

Als deze mens niet met de Bijbel tegemoet getreden en begeleid wordt, dreigen er grote gevaren.

We zien dan ook dat de mens van vandaag openstaat voor beïnvloeding van allerlei vormen van religiositeit. Enkele facetten wil ik naar voren halen.

Popmuziek

Miljoenen ondergaan de invloed van de popmuziek, zitten gekluisterd aan hun transistor om toch maar geen enkel nummer van de top-tien te missen. Popmuziek is een massamedium geworden. Ze hoeft vrijwel de gehele jeugd, internationaal bezien, binnen haar bereik gekregen. De aantrekkingskracht

van deze muziek is in zekere zin eenvoudig te verklaren. Deze muziek doet een beroep op het primitieve in de mens. We zouden ook kunnen spreken van het zondige.

Bij de popmuziek vinden wc de regelmatige herhaling van ritmen, die de beweging opwekken, die de extase opwekt en leidt tot bewustzijnsvernauwing. .Te wordt a.h.w. in de muziek opgenomen. Je gaat er deel van uitmaken. Je maakt tot op zekere hoogte een „trip". Dat kun je met drugs doen. maar ook met muziek. Je verliest jezelf

er min of meer in en zo kom je tot een behaaglijk verdovend gevoel, dat je ook a stomping zou kunnen noemen.

En als je daarnaast nog let op de teksten, kom je tot de konklusie dat de duiv gretig gebruik maakt van deze muziek. De duivel is a.h.w. in de popmuziek gevare De popmusici komen daar trouwens zelf voor uit. Veel pop-songs geven een illustrat van de duivelverheerlijking. Zo is er zelfs een nummer met de titel „Sympathie f the devil".

Een Amerikaanse predikant schreef onlangs, dat hij een jongeman was tegengek men, die het nogal moeilijk met zichzelf had. De theoloog sprak met hem ov Christus. Enkele maanden later zag hij de jongeman weer. Hij zag er totaal ande uit en zei tegen de predikant: „Ik ben nu werkelijk godsdienstig het spijt r voor u, maar ik maak sinds kort deel uit van een pop-groep en heb een paar ke LSD getript en heb God in werkelijkheid gezien. Alleen is deze god de god van duisternis en deze vereren wij".

Drugs

Er zijn platen van befaamde popidolen die in hun songs het druggebruik vriji propageren. Velen van hen zijn er aan verslaafd. Volgens sommige idolen zou voldoende LSD beschikbaar moeten zijn voor de omwenteling van de maatschappij. Jimmy Hendrix, één van de grootste sterren uit de pop-wereld van deze tijd, stel dat het gebruik van drugs hem had geleerd dat geestelijk gestoord zijn niet alti een negatieve zaak behoefde te zijn.

Maar enige tijd later stierf hij aan de drugs. Hij wordt nu na vier jaar nog verafgoc Een ander stierf aan de morfine, een derde popidool verdronk, na drugs te hebbi gebruikt, maar in de popbusiness zingt men lofliederen op hen. De popidolen die ov druggebruik zingen, worden door de jeugd verheerlijkt. De jeug wil meedoen ( doet mee. Men begint met marihuana en hasjiesj en men gaat verder met LSD i andere, hardere middelen. Vele honderden jonge verslaafden begonnen met hasjie en zijn nu geestelijke en lichamelijke wrakken of dood. In Amerika leeft e< gewezen professor, Timothy Leary, die het gebruik van LSD sterk gestimuleerd hee Rondom hem is er een religieus aandoende beweging ontstaan, die LSD als hét mi' del ziet om uit te stijgen boven de enge grenzen van deze wereld en van je eig< bestaan.

De geheimen van de kosmos zouden doorzien en aanschouwd kunnen worden ond de invloed van deze drugs. Men zou er „God mee in het gelaat kunnen zien". H druggebruik zou aan de mens een nieuwe kwaliteit toevoegen, omdat het een „b wustzijnsverruiming" zou veroorzaken, een „visicenair besef", waardoor de diepe betekenis van dit bestaan doorgrond zou kunnen worden.

De ervaring die hij krijgt zou de mens verbeteren door hem te bevrijden van vervreemding, één van de wezenstrekken van de moderne samenleving.

Oosterse mystiek

Er is een nauwe relatie tussen de drugs, die geestverruimend heten te werken ' de oosterse religie, die de geestelijke ruimte zoekt, om daar één te zijn met het godd lijke. De westerling gebruikt drugs, de oosterling yoga om dat doel te bereike Dit laatste echter wordt ook in het westen steeds meer beoefend, terwijl overige de oosterling in het algemeen niet tot druggebruik komt.

De oosterling zoekt naar het goddelijk licht, dat hem treffen kan, wanneer 1 door meditatie ontvankelijk geworden is voor de juiste golflengte. Men spreekt da

n goddelijke trillingen, die overal aanwezig zijn en waaraan men deel kan krijï, zodat men ook goddelijk wordt. Ook in de drugwereld kent men die trillingen. is het de kunst de goede trillingen te pakken te krijgen en zo in een hogere ïstelijke ruimte te komen.

are Krishna

t is o.a. met name George Harrison geweest, ex-beatle en popzanger, die de Hara ishna-beweging naar het westen heeft gehaald. In Amsterdam kun je de Krishna-/olgers, kaalgeschoren jongelui in oranje-gele gewaden, zien lopen, volkomen concentrcerd, zingend in een bepaalde kadans, begeleid door trommeltjes, naar het lijnt in een vervoering over hun leider Hare Krishna, één van de helden van de 'thologie van de Hindoes. Zijn boodschap is: streef niet langer naar het materiële bevrediging van lusten, maar kom tot geestelijk zelfbewustzijn,

t doel van het leven is, dat de mens zich weet op te heffen boven het stoffelijke, ; materiële en zich weet te richten op zijn innerlijk. Want daar vindt hij God.

mens is in staat door te dringen tot het eigenlijke ik, door meditatie en door ; zingen van de chante Hare Krishna, Hare Krishna.

raak je in vervoering, kom je los van jezelf en van je eigen lichaam. Pas als je emaal los bent van je lichaam, krijg je deel aan het goddelijke, word je met god 'enigd. Je lost vanzelf in hem op. Eén van de middelen om te komen tot geestelijke rdieping en zelfverlossing is yoga en transcendente meditatie.

aiiscendente meditatie en yoga

transcendente meditatie is opgekomen toen de oosterse invloeden ons werelddeel menstroomden. Het is die meditatie, die de mens doet opstijgen boven de dingen i deze wereld en die zich richt op het innerlijk van de mens, op de bron van de lachten.

r e regering, ja elke kerk zou deze techniek die het beste met de mensen voor - ft, dringend moeten aanbevelen aan haar onderdanen en volgelingen, want het een weg naar god, zo schrijft de stichter van transcendente meditatie.

i te komen tot een goede vorm van meditatie wordt yoga aangeraden,

t is dat? Geen gymnastiek, zoals ik enige tijd geleden iemand hoorde beweren, : het beoefende als vrijetijdsbesteding.

ga is het beoefenen van een reeks lichaams-en ademhalingsoefeningen, waardoor ; mogelijk is op de juiste wijze te mediteren om los te komen van jezelf, je lichaam je omgeving, zodat je kunt opstijgen tot de godheid. Yoga lijkt een gezonde lichalijke bezigheid, het blijkt echter een overgeestelijke beweging te zijn en is niet los denken van de levensbeschouwing, de oosterse mystiek, waaruit ze is voortgekomen.

t is in het kader van dit artikeltje onmogelijk nog meer hierover te zeggen, arvoor is de ruimte te beperkt. We hebben gezien op welke wijze de moderne mens allerlei manieren zijn religie beleeft en ervaart: van popmuziek via drugs in de iterse religie.

is in deze tijd een invasie van allerlei sekten en stromingen, die velen verslaat, in ons land. De volgelingen zijn bijzonder aktief, hebben vaak parate kennis, hten zich op beginners, spreken tot je gevoel, raken je zwakke plekken, en kon met een nieuwe verlosser.

komen geen van alle met de boodschap van die enige Naam, Oie onder de hemel y even is, door Dewelke wij niet kunnen, maar moeten zalig worden. Een andere g is er niet. Maar dan zal de mens er buiten vallen.

de religie-explosie van deze tijd draait het alles om de mens, die zelf wil bepalen _ zijn godsdienst zal zijn.

verwonderen behoeft ons dit allemaal niet. Het is veeleer een teken van de nadeg van Christus' wederkomst.

eft Christus Zelf het ons niet voorzegd in Zijn grote rede over de laatste dingen, ral in Matth. 24, waarin tot drie keer toe gesproken wordt over valse profeten... zij zullen velen verleiden". In het licht van deze doordringende waarschuwing len wc ook de opkomst van de vele sekten en stromingen van deze tijd moeten

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 mei 1977

Daniel | 24 Pagina's

DE VERLEIDING DER GEESTEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 mei 1977

Daniel | 24 Pagina's