+ Meer informatie

Televisie-evangelisten richten zich op Rusland

Amerikanen minder gezien in eigen land

1 minuut leestijd

WASHINGTON - De Amerikaanse televisie-evangelisten, die in eigen land door allerlei schandalen aanzienlijk aan populariteit hebben ingeboet, richten nu hun aandacht op de Sowjet-Unie. Dat bleek tijdens de jaarvergadering van de evangelisten die deze week in Washington werd gehouden.

Pat Robertson, die twee jaar geleden tevergeefs een gooi deed naar de kandidatuur voor het presidentschap, liet verslaggevers weten dat hij van de autoriteiten toestemming heeft gekregen een afdeling in Moskou te openen voor de verspreiding van „Bijbels, geschriften, literatuur en video's". De Sowjet-televisie zendt op dit moment "Superbook" uit, een reeks op het Oude Testament gebaseerde tekenfilms, die door Robertson is gemaakt. „Dit is het eerste godsdienstige programma uit het Westen dat regelmatig in de SowjetUnie te zien is", aldus Robertson.

Kerstpreek

Robert Schuller, wiens programma's op dit moment de grootste kijkdichtheid genieten, liet weten dat hij vorig jaar een kerstpreek aan de Sowjet-televisie heeft geleverd. „Nooit eerder is een buitenlander verzocht voor de gehele bevolking van de Sowjet-Unie te preken", aldus Schuller, die er nog meer programma's hoopt uit te zenden. 

Voorzitter Ralph Mann van "Mission Possible" gaf hoog op van de nieuwe kansen in de Sowjet-Unie. „Met de ongeëvenaarde mogelijkheden om de Sowjets te bereiken, heeft de kerk van nu uitzicht op een nieuw zendingsveld", aldus Mann. Zijn kraam liet een spandoek zien met de tekst "Glasnost —goed of slecht— elke christen kan nu iets doen voor de Sowjet-Unie". 

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.