Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wandelen met God.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wandelen met God.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Henoch dan wandelde met God; en hij teas niet meer, want God nam hem weg." (Gen. 5 : 24).

Genesis 5 bevat het boek van Adams geslacht. Bij het eerste lezen zouden wij zeggen dat Genesis 5 een vrij eentonig hoofdstuk is. Het gaat hier al maar over geboren worden, leven, zonen en dochteren gewinnen, en sterven. Wij vinden hier een ontroerende regelmaat die zich onophoudelijk voortzet met steeds weer de dood als einde.

, Lezers, door de zonde is dit ook de droeve regelmaat ook van ons leven. Hier zien wij op een aangrijpende wijze wat de mens van het leven heeft gemaakt.

Dit hoofdstuk wil echter zó niet eindigen. Want als wij in dit boek van Adams geslacht aan Henoch zijn toegekomen, vinden we een schone onderbreking van de droeve regelmaat. Nadat we lezen dat hij Methusalah gewonnen heeft staat er, dat hij met God wandelde. En later wordt dat nog eens gezegd.

Dat was begonnen op zijn 65e jaar. Hier zien wij dus een heerlijke doorbreking van de droeve regelmaat. Want die droeve regelmaat is: geboren worden, leven, huwen, zonen en dochteren gewinnen, sterven. Maar bij Henoch wordt het: geboren worden, leven, huwen, kinderen krijgen, met God wandelen, en dan.... sterven? Neen lezers, als wij met God wandelen dan is er van sterven geen sprake, dan is de dood verslonden tot overwinning.

„Henoch wandelde met God." Wat is dat, met God wandelen? Wandelen, het is zo'n rustig woord. Behalve van Henoch wordt het ook in het eerste bijbelboek van Noach ons vermeld.

In Gods Woord is meermalen van dit wandelen met God sprake. Zo tekent de profeet Micha ons het wezen van alle ware godsdienst in de volgende woorden: „Hij heeft U bekend gemaakt, O mens, wat goed is; en wat eist de Heere van U, dan recht te doen en weldadigheid lief te hebben en ootmoediglijk te wandelen met uw God? " Ook Maleachi tekent de ware godsvrucht als een wandelen met God.

God sprak tot Abraham: „Wandel voor mijn aangezicht en zijt oprecht." Hier is dus sprake van een wandelen vóór God. Onwillekeurig moeten we hier denken aan een kind dat op de wandeling voor zijn moeder huppelt en door haar geen ogenblik uit het oog verloren wordt. Dreigt er gevaar, dan is de moeder er en het kind weet, dat moeder achter hem is. Zó moest Abraham vóór Gods Aangezicht wandelen.

Van de kinderen Israels zegt ons Gods Woord, dat zij wandelden achter de Hee-

re. In de woestijn kwamen zij achter de wolk-en vuurkolom aan. Hoe veilig en betrouwbaar was dit wandelen achter de Heere.

Maar hier bij Henoch wordt gesproken van een wandelen mèt God. Niet vóór God, niet achter God, maar mèt God. Dat is de hoogste trap des geloofs. Het is de verborgen omgang met God beoefenen, waarvan we zingen in Psalm 25 : 7.

Wandelen mèt elkaar doen twee geliefden. Zij hebben elkaar gevonden. Zij aan zij wandelen ze door het leven. Er is tussen hen een nauw contact. Ze kennen elkaar aan de voetstap. Ze kennen eikaars stem. Ze overleggen alles samen. Ze zijn geheel op elkaar ingesteld. Geheimen hebben ze niet voor elkaar. Van hart tot hart spreken zij met elkaar, al voortwandelend. Zij voelen elkaars handdruk.

Welnu, zo was het leven van Henoch een wandelen met God. Het was een schrede aan schrede voortgaan met de Heere. Het was een gaan, zoals een vriend gaat met zijn vriend, zoals een kind gaat met zijn vader. Een innige omgang. Een nabij elkaar zijn. De handdruk Gods in het leven voelend. Een zich weten nabij God te zijn.

Henoch leerde de dingen van God uit bezien. Daarom zag hij de dingen ook anders dan de massa van zijn tijdgenoten. Daarom was zijn levenswandel ook anders.

Wandelen met God is eigenlijk neen Ieren zeggen tegen eigen boze hart. En het is leren ja zeggen op Gods Woord en er uit-en bij leven.

Lezers, kennen wij iets van dit wandelen met God?

„Gods verborgen omgang vinden zielen daar Zijn vrees in woont, 't Heilgeheim wordt aan Zijn vrinden, naar Zijn vree verbond getoond."

De volgende keer D.V. hopen we hier nog iets meer van te zeggen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 augustus 1964

Daniel | 16 Pagina's

Wandelen met God.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 augustus 1964

Daniel | 16 Pagina's