Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Naar een nieuwe schoolstrijd? (slot)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Naar een nieuwe schoolstrijd? (slot)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

(slot)

Onze tijd, waarop bovenstaande titel van toepassing is, laat ons grote overeenkomsten zien met de vorige eeuw, waarin de grote schoolstrijd gevoerd is. Onze vaderen hebben toen gestreden tegen de geesten van rationalisme en modernisme. In de theologie, die door deze denkbeelden werd beïnvloed, was geen plaats voor de Christus der Schriften, zoals Hij Zich aan ons in Zijn Woord openbaart.

Nog sterker dan in de vorige eeuw heeft in de moderne theologie van onze eeuw Gods Woord Zijn gezaghebbende plaats verloren. Door een verwoestende Schriftkritiek wordt de gehele Godsopenbaring uitgehold. Christus wordt gedegradeerd tot een maatschappijcriticus, tot de grote revolutionair, die het altijd opgenomen heeft voor de sociaal zwakkeren en verdrukten.

Deze geest werkt door in de christelijke scholen. Het christelijk onderwijs wordt dus van twee kanten bedreigd; enerzijds door de voortvarende plannen van de progressieve minister van onderwijs, anderzijds doordat de pijlers, waarop het christelijk onderwijs behoort gefundeerd te zijn, worden ondergraven.

Er wordt in deze tijd veel gediscussieerd over de doelstellingen van het christelijk onderwijs. In de bezinning hierover behoort Gods onfeilbaar Woord het uitgangspunt te zijn, de bron waardoor we ons zullen laten inspireren, de norm waarlangs we ons zullen laten leiden. Wanneer dit achterwege wordt gelaten, dan hebben onze christelijke scholen hun bestaansrecht verloren.

Een verantwoordelijke opdracht

De titel boven deze artikelenserie eindigt met een vraagteken. Wacht ons een nieuwe schoolstrijd? De mogelijkheid is niet uitgesloten, vooral niet wanneer ons protestantse volksdeel, verontrust door de plannen van het huidige ministerie, zou ontwaken en bezield zou worden met het vuur, dat onze vaderen in de vorige eeuw de moed en de kracht gaf, om in diepe afhankelijkheid van de Heere te volharden in de strijd, totdat zij de overwinning mochten behalen. Die strijd moet ons inspireren, al schijnt het voor velen reeds een verloren zaak te zijn.

Wij moeten door middel van onze organisaties onze stem laten horen op het ministerie van onderwijs; onze politieke partijen moeten onze verontrusting vertolken in de Staten-Generaal. Het is de taak van degenen die onderwijs geven en van de schoolbesturen om het reformatorisch onderwijs een duidelijke, eigen identiteit te geven, ook op het punt van de leerstof en leermiddelen. Dat kan o.a. tot uiting komen in het eigen schoolwerkplan. Dat alles kost tijd, het kost moeite, maar de zaak is het dub-

bel waard. Laten we er goed van doordrongen zijn dat we in ons land rijk bevoorrecht zijn, daar wij onze kinderen kunnen toevertrouwen aan gesubsidieerde scholen, waar het onderwijs nog gegeven wordt in overeenstemming met Gods Woord; waar onze kinderen, overeenkomstig de doopbelofte nog kunnen worden onderwezen in de voorzeide leer.

Daarom rust op ouders en school in deze tijd een zware taak, om hun kinderen en leerlingen te wapenen tegen alles wat de opvoeding en het onderwijs bedreigen. Een bezinning en opwekking tot deze opdracht is noodzakelijk.

Financiële offers noodzakelijk

De benauwende ontwikkeling in ons onderwijs is uiteraard ook een onderwerp van bezinning geweest op de vergaderingen van het Bestuur van de Scholenbond, de organisatie waarin de reformatorische scholen verenigd zijn. Zij is tot de conclusie gekomen dat er in onze scholen grote behoefte bestaat aan een functionaris, die de helpende hand kan bieden in de vele problemen, waarvoor men zich thans in het onderwijs geplaatst ziet. Hij kan zich bijv. verdienstelijk maken in de samenstelling van het schoolwerkplan, in de ontwikkeling van eigen methoden, in het geven van voorlichting over de beleidsplannen van de minister, enz. Het werk dat deze functionaris moet gaan verrichten is noodzakelijk voor het behoud van de identiteit van onze reformatorische scholen. Het Bestuur van de Scholenbond zal graag overgaan tot de benoeming van bovengenoemde „identiteitsman". Daar deze benoeming veel kosten met zich meebrengt, zal een beroep gedaan worden op de schoolbesturen en uiteindelijk op alle ouders. In het licht van de grote offers die ons voorgeslacht in de vorige eeuw gebracht heeft voor de School met de Bijbel én met het oog op het grote goed dat wij in onze eigen scholen nog mogen bezitten, zijn wij ervan overtuigd, dat ons volksdeel het Bestuur van de Scholenbond financieel in staat zal stellen dat beleid te voeren, dat in de branding van deze tijd noodzakelijk is tot behoud van het reformatorisch karakter van onze scholen.

Het gebed onmisbaar

Bij het toewijzen van de zware taak hebben we met opzet eerst de ouders en vervolgens de school genoemd. De verantwoordelijkheid van de opvoeding berust immers primair bij de ouders. Als ouders behoren we het kind naar vermogen te onderwijzen en dat niet alleen; we behoren het kind een voorbeeld te geven in handel en wandel, een leven te leiden waarop het Woord van God in alles Zijn stempel gezet heeft; een leven dat voor de omgeving een licht op een kandelaar is.

Naast een voorbeeldige levenswandel is echter waakzaamheid onmisbaar, gepaard aan een aanhoudend gebed. De heer Oosterlee zei het na beëindiging van de schoolstrijd in de Dankstond te Utrecht zo kernachtig: „de christelijke school kan desnoods wel de rijkssubsidie missen, maar niet het gebed van het arme moedertje, dat het heilgeheim kent van de verborgen omgang met God".

Ouders, heeft de school een plaats in uw gebed? Dat is nodig, in het bijzonder in deze geesteloze tijd, waarin ons misschien een nieuwe schoolstrijd wacht. Nodig is de zegen des Heeren, Zijn genade en Zijn Geest, Die Hij alleen aan diegenen geven wil, die Hem met hartelijk zuchten zonder ophouden daarom bidden en daarvoor danken. Laten we daarom bij alle gevaren, die ons reformatorisch onderwijs bedreigen, onze hulp en steun zoeken bij Hem, Die naar Zijn eigen Woord de harten van koningen kan neigen tot al wat Hij wil.

Rijsoord

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 december 1976

De Saambinder | 8 Pagina's

Naar een nieuwe schoolstrijd? (slot)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 december 1976

De Saambinder | 8 Pagina's