+ Meer informatie

„Rijden zullen we''

Autobezitter laat zich niet afschrikken door hogere brandstofprijzen

5 minuten leestijd

Een liter super voor meer dan 2 gulden en toeslagen voor diesel- en LPGrijders tot 40 procent. Dat hakt erin. Het gebruik van de 'heilige koe' wordt duur betaald. Maar het blik kruipt waar het niet gaan kan. ' De Nederlandse autobezitter tankt over de grens, stapt over op een andere brandstof, koopt een zuiniger auto of betaalt gewoon de nieuwe tarieven. „Al kost een liter straks 3 gulden, rijden zal-ie". gevormd. De wachtenden zijn allen Nederlanders. „Dit is niets vergeleken bij zondag. Toen stond hier een rij van honderden meters. Het was niet aan te slepen", zegt de dikbuikige eigenaar van het station. De prijzen heeft hij zowel in franken als in guldens aangegeven. Het station beleeft gouden tijden.

„Dief

In de Duitse grensstreek is het beeld al niet anders, maar daar is het tanken over de grens al jaren een vertrouwd verschijnsel. In 1987 bleef de Duitse benzineprijs voor het eerst fors achter bij die in Holland; nu is het verschil uitgelopen tot 30 a 40 cent. Pompexploitant H. J. Schmacks in Kaldenkrichen heeft zijn station intussen vernieuwd en uitgebreid. Het personeel rekent de prijzen feilloos om en praat zelfs al „een bietje Hollands".

Van de klanten hier is 70 tot 80 procent Hollander. Gemiddeld staan er altijd wel een stuk of vier, vijf te tanken. Het station ligt een kilometer of 5 van Venlo en die afstand is maar voor weinigen een bezwaar. „We hebben in de loop der jaren een vast klantenbestand opgebouwd", zegt de chef van het station. „De mensen komen tot 20 kilometer van de grens".

„Ik zou een dief van mijn eigen portemonnee zijn als ik in Holland zou tanken. Ik was niet bij de eersten, maar toen het verschil een kwartje werd, heb ik de knoop doorgehakt", zegt een klant uit Venlo. enorme jerrycans maken de oosterburen de rit over de grens rendabel. Bovendien slaan ze bij het pompstation op grote schaal koffie en sigaretten in. Zo kunnen de ritten toch nog flinke besparingen opleveren, op voorwaarde dat de douane niet juist steekproeven neemt.

„Wij kunnen ons in leven houden, maar de omzet wordt iedere keer wel minder", zegt Eurlings. En zijn zus vult aan: „Ze kunnen je beter in één keer een nekslag geven dan langzaam je keel dichtknijpen. Dan weet je waar je aan toe bent. Nu moeten we ons iedere keer afvragen hoe lang we het nog volhouden".

Door het geleidelijk opgelopen verschil in accijns tussen Nederland en Duitsland verkoopt het Tegelense station nauwelijks meer superbenzine. Van de klanten is 99 procent Duitser. Eurlings: „Maar dan moeten ze wel koffie en sigaretten mee kunnen nemen. Wij mogen deze artikelen tegenwoordig niet meer na zes uur 's avonds verkopen. Zo wordt onze handel langzaam maar zeker stuk gemaakt. Veel andere pomphouders hebben al moeten stoppen. Zullen wij de volgende zijn?"

De ongelijke prijzenslag in de Belgische en de Duitse grensstreek heeft geleid tot de oprichting van het Comité Grenspomphouders. Het comité vreest dat zo'n 600 stations in moeilijkheden zullen komen en dat er uiteindelijk 2000 banen zullen verdwijnen.

Melkkoe

De verhogingen van benzineprijzen en wegenbelasting heeft het kabinet doorgevoerd om minister Maij-Weggen in staat te stellen het openbaar vervoer uit te breiden en zo het autogebruik te beperken. Het is de zoveelste aanslag op de portemonnee van de autobezitter. Van de 2,10 gulden die een liter super gemiddeld kost, gaat er 1,35 gulden naar de Haagse overheidskasssen. De auto is niet alleen de heilige koe van de bezitter, maar ook de melkkoe van de Staat. Van de benzineaccijns wordt maar

Overigens proberen veel autobezitters en leasemaatschappijen aan de accijnsverhoging te ontkomen door over te schakelen op diesel of LPG. Weliswaar is diesel 7 cent duurder geworden en is de motorrijtuigenbelasting voor dieselrijders met 425 gulden voor een middenklasauto opgetrokken, maar wie voldoende kilometers maakt, kan de aanslag op de portemonnee beperken.

Lobby

Ook de wegenbelasting voor LPG zou volgens de plannen van het kabinet fors omhooggaan, maar de Tweede Kamer beperkte die verhoging tot 245 gulden (middenklas auto). „Dat heeft me ongeveer een maand of tien politieke lobby gekost, maar dat heb ik uiteindelijk toch voor elkaar weten te krijgen", zegt directeur R. Groeneveld van BK-gas.

Als voorzitter van de Vereniging Technische Commissie Vloeibaar Gas hield hij de kamerleden voor dat LPG steeds minder aantrekkelijk was geworden. Het inbouwen van (door een computer gestuurde) apparatuur kost tegenwoordig rond de 3000 gulden. Daardoor is de overstap op gas minder interessant. De door het kabinet voorgestelde verhoging van de wegenbelasting zou volgens Groeneveld dramatische gevolgen hebben gehad.

Dank zij de lobby is LPG „weer terug in de wedstrijd". Een paginagrote advertentie in landelijke bladen leverde de stichting Autogas Nederland deze week al meteen 1100 reacties op. De stichting stuurt op verzoek een berekening toe, toegesneden op de persoonlijke situatie, van de besparing die rijden op gas kan opleveren. Jaarbedragen van 1500 gulden en meer zijn geen uitzondering.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.