Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GEWIJDE GESCHIEDENIS N.T.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEWIJDE GESCHIEDENIS N.T.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Handelingen 1 : 12—26

De laatste maal schreven we over Hand. 1 : 9—11. nl. de hemelvaart van Christus.

We behandelen thans het laatste gedeelte van Handelingen 1.

Van de Olijfberg zijn de discipelen teruggegaan naar Jerusalem.

bid-In de bekende opperzaal waren zij eendrachtig, dend bijeen.

Dat terugkeren naar Jerusalem was een daad van

geloofsgehoorzaamheid. Daar moesten zij wachten op de doop met de Heilige

Daar moeten zij wachten op de doop met de Heilige Geest. Liever waren deze eenvoudige Galileërs teruggekeerd naar Galilea, maar zij gehoorzaamden aan het bevel om te Jeruzalem te blijven totdat zij zouden aangedaan zijn met kracht uit de hoogte.

Waarschijnlijk mochten zij die opperzaal, het bovenste gedeelte van een huis van een vriend gebruiken voor hun samenkomsten.

Vervolgens woorden de namen der discipelen genoemd. Allen waren nog betrekkelijk jong, behalve Petrus.

Zij waren allen ongehuwd, behalve Petrus.

Verder waren het eenvoudige ongeletterde lieden.

Twee hunner, Jacobus en Johannes waren verwanten van Jezus, als Salomé, hun moeder, de zuster van Maria, de Moeder des Heeren mag worden geacht.

Na hun vlucht zijn ze dus nu weer verenigd de Banier van hun koning. onder

Petrus wordt het eerste genoemd.

Hij is zeker de voornaamste discipel te achten.

Hij is de zoon van Jona, afkomstig uit Bethsaïda.

Tevoren was hij discipel van Johannes, heette eigenlijk Simon, kreeg later de naam van Petrus, de Latijnse vertaling van 't Griekse Cephas.

Jacobus was de broeder van Johannes, beiden zonen van Zebedeiis en Salomé.

Hij wordt gewoonlijk genoemd Jacobus de oudere.

Johannes, de broeder van Jacobus, de liefste discipel des Heeren.

Hij werkte eerst onder de Joden, daarna onder de heidenen en eindigde zijn leven in ballingschap op Padmos.

Sommigen beweren, dat hij later weer teruggekeerd is naar Efeze en daa^ zijn Evangelie heeft geschreven.

Andreas was een broeder van Petrus.

Philippus, ook uit Bethsaïda was een der eersten van Jezus' discipelen.

Thomas, ook Dydimus, dat is tweeling geheten.

Bartholomeüs, elders Nathanaël genoemd, werd door

Philippus tot Jezus gebracht. Hij was uit Kana in Galilea.

Mattheüs, oorspronkelijk Levi geheten, was voorheen tollenaar.

Jacobus, de zoon van Alfeus, genoemd Jacobus de jongere, de broeder des Heeren, omdat hij een zoon was van Jozef.

Simon Zelotus, elders Kananietes genoemd, omdat hij uit Kana afkomstig was.

Zelotus betekent ijveraar.

Ook wordt hij tot de broeders des Heeren gerekend. Judas, de broeder van Jacobus de jongere, was ook een zoon van Jozef.

Hij wordt ook genaamd Lebbeiis, dat is kind des harten of Thaddeüs, d.i. kind des boezems.

Anderen beweren, dat Judas niet was broeder van Jacobus, maar zoon eens onbekenden.

Gedurende de tien dagen, die er liggen tussen de hemelvaart en Pinksteren waren de discipelen met de vrouwen biddend bijeen.

Bij elkander is er een getal van honderd twintig personen in de opperzaal bijeen.

Ook Maria, de moeder des Heeren, is tegenwoordig.

Zeker, de werking des Geestes is vrijmachtig, Hij komt waar Hij biddend wordt verwacht. maar

Wat zou het een voorrecht en een wonder zijn, als die biddende eendracht ook in onze kringen werd waargenomen.

Dan acht de een de ander uitnemender dan zichzelf.

Dan verdwijnt alle twist en wrok.

Het strijden voor de waarheid en voor de rechtzinnigheid lijkt wel een soort sport.

Het is gespeend aan de vreze des Heeren en velen, die in de vuurlinie staan, geven geen warmte, omdat vreemd vuur gewoonlijk koud vuur is.

Vervolgens lezen we in Handel. 1 de toespraak Petrus, die zich aansluit aan de H. Schrift. van

Er wordt een tweetal gesteld om in de opengevallen plaats een andere apostel te stellen.

Vreselijk is het einde van Judas geweest.

Voor zijn verradersloon werd een akker gekocht, die Akeldama werd genoemd, dat is akker des bloeds.

voorzeg-In Psalm 69 en Psalm 109 ziet Petrus de ging dezer gebeurtenis.

Petrus acht het nodig, dat in de plaats van een andere discipel gekozen wovdt. Judas

Het twaalftal moet weer vol worden.

De persoon, die de ledige plaats zal kunnen innemen, moet een getuige geweest zijn van wat Jezus gedaan heeft, en hij moet Hem persoonlijk hebben gekend. Het moet dus iemand zijn uit de ruimere kring der discipelen.

Het tweetal is Jozef, genaamd Barsabas, toegenaamd Justus, dat is „de rechtvaardige" en Matthias.

Na een vurig gebed tot de kenner der harten het lot geworpen en Matthias wordt gekozen. wordt

ge-Het lot wordt in de schoot geworpen, maar het hele beleid daarvan is van de Heere.

Het misbruik al te vaak tot verzoeking des Heeren van dit middel gemaakt, neemt noch van de wettigheid, noch van de heerlijkheid der verrichting, hier vermeld, iets weg.

We mogen het ook niet verwarren met het van dobbelstenen. gebruik

oor-Hoe moeten wij nu over de daad der apostelen delen?

Wat moeten we denken van Paulus, die rechtstreeks tot apostel werd geroepen?

Men meent, dat Paulus wel een apostel was, met een geheel afzonderlijke taak. maar

Hij is de apostel der heidenen.

De vraag kan oprijzen, zijn de discipelen met hun verkiezing van Matthias niet te voorbarig geweest, want nu zijn er geen twaalf, maar dertien apostelen.

Het is opmerkelijk, dat we van Matthias niets meer vernemen, en dat Paulus al de apostelen overtreft.

We lezen in Openb. 21 : 14 : „En de muur der stad had twaalf fundamenten, en in dezelve de namen dei' twaalf apostelen des Lams."

We vragen: „Is Matthias later afgestorven of misschien vroeg gestorven? "

Komt de naam van Paulus of van Matthias voor de fundamenten van het nieuwe Jerusalem? op

Zal Matthias of Paulus medezitten om te oordelen de twaalf geslachten Israëls?

Zeker, Matthias is op een wettige wijze, in een wettige samenkomst der gemeente gekozen. Wij mogen hem niet als een indringer voorstellen.

Laten we eindigen en eerlijk zeggen: „wij weten het niet."

Hiermede eindigen we onze schetsen over het Nieuwe Testament.

We wijzen voor het vervolg van de Handelingen naaide vijfde jaargang van „Daniël" No. 2 bladz. 14 w r aar gesproken wordt van het Chr. Pinksterfeest.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 mei 1952

Daniel | 12 Pagina's

GEWIJDE GESCHIEDENIS N.T.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 mei 1952

Daniel | 12 Pagina's