Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Stichtelijke overdenking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Stichtelijke overdenking

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

EEN KRACHTIGE AANDRANG OM DE WERELD NIET LIEF TE HEBBEN

IV

Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zoo iemand de wereld lief heeft, de liefde des Vaders is niet in hem. 1 Joh. 2 : 15. Die liefde des Vaders wordt nu in den tijd des welbehagen uitgestort door den H. Geest in onze harten. Wij moeten het on. derwerp er toe worden, er, mede in aanraking komen. De wereld büjft er koud tegenover staan, omdat zij met die liefde des Vaders nooit wordt begiftigd. De uitwendige belijder heeft er ge. noeg aan, wanneer hij er verstandelijk van spreken kan., Duizen. den bij duizenden roemen de liefde des Vaders doch hebben er niets anders van dan een bloote beschouwing. Vijanden zijn zij van dat bevindelijk leven. Zij ha. len er hun schouders voor op; en spotten er in den grond van de zaak mee. In de harten van Gods uitverkorenen wordt echter die liefde uitgestort.. Die liefde noopt tüt wederliefde. Door die liefde tieuren zij over de zonde; door die liefde hebben zij smart over het Godsgemis, Nooit zou er een ootmoedig erkennen van Qods recht zijn, ware het niet dat zij door de liefde waren overwonnen, Zij zijn gewillig op den dag van Gods heirkracht, en verlaten hun volk en huns Vaders huis, om voor God in het stof te bukken, Door de liefde gedrongen geven zij den Heere hart en land, en geven zich gewillig aan Hem over. Zij kiezen partij voor God en zijn dienst, naam en zaak; dag en eere, en betrouwen zich geheel en al aan Hem toe voor tijd en eeuwigheid. Zij krijgen een plaats onder de waarheid, en in de waarheid. De waarheid maakt hen vrij. Wat wordt hun ziel in. mg aan de waarheid gebonden, en wat een innerlijk vermaak krijgen ZIJ in den dienst des Heeren. Hun smart is gemengd met blijd. ^'^"^P*

God brengt hen aan 't eind van hunne wegen, opdat Christus in hen geopenbaard zal wor. den als de weg, de waarheid en het leven. Zij leeren Hem kennen als het einde der Wet tot rechtvaardigheid, een iegelijk die ge. looft. De noodzakelijkheid, volkomenheid, gepastheid en be. reidwilligheid van den Borg des Verbonds blijft hen niet vreemd. Zij omhelsen Hem als de Zoon des levenden Gods, maar ook als de Schoonste aller menschen Wnderënr'zij wënschen"hërLam te volgen waar het ook henen, gaj, (.

Gods liefde schenkt hen de be-_ loften, des tegenwoordigen en des toekomenden levens. Zij worden gewaar dat alle beloften in Chris. tus ja en Amen zijn Qode tot heerUjkheid. Zij smaken bij oogenblikken de liefde des Vaders Wat de Heere leziis pen ^ 1 ; =!, 1 ^f J^^^^^ f^".* f"maal sprak tot zijne descipelen: " ^ff^> "!fi' '*^*, "' < len Vader voor U bidden zal, want de Vader zelve heeft U lief", wordt ook door hen ondervonden. 1 och IS het nog grooter genade, wanneer de Heere met hen door. werkt, en zij niet langer in het voorhof, en in het heilige, maar in het heilige der heilige gebracht worden. Wanneer de tijd aanbreekt, dat het niet langer on. derhandelen, maar een afhande„ . , len wordt iusschen God en hunne ziel, gelijk bij Jacob aan PmeL O de tijd dat hun schuld ver. zoend, en hun ongerechtigheid wordt weggenomen, wanneer zi] door het bloed des Lams vrede met God ontvangen. En darenboven de Geest der aanneming tot, kinderen hun wordt geschon. ken, waardoor zij roepen: Abba Vader.

o wat jammer, dat er in onze dagen zoo weinig van beleefd wordt. JVlenigeen helpt zichzelf, „laar weinigen worden door God tot die bewuste genade gebracht, Qch dat Gij de hemelen scheur- (jet, en dat Gij nederkwaamt. Dan zou Jacob zich verheugen en Is. rggj zou verblijd zijn. De vruchten tot heiligmaking zouden niet achterwege blijven. De hel zou worden beschaamd, de zonde ge. dood, onze ziel de zoete rust en vrede smaken, die er ligt 'in de gemeenschap des Vaders, en God zou aan zijn eere komen. Zij zouden omhelzen dat God nooit meer op hen toornen, noch op hen schelden zou. Zij zouden als een idnd des Vaders genoegen hebben gver het vergenoegen des Vaders, en over de heerlijkheid en voor. treffelijkheid des Vaders met blijdschap zijn aangedaan. Zij zouden treurig en verdrietig zijn over hetgeen tot ongenoegen huns Vaders strekken zou. Geen moeite ontzien zij om den Vader genoegen te doen, en het ongenoegen af te weren. In vs. 17 wordt dan ook verklaard dat het liefhebben des Vaders staat in het doen van Zijn wil. En die wille Gods te doen en te betrach. ten houdt voornamelijk in, in Jezus te gelooven, van den V^der in de wereld gezonden. "

Bijzonderlijk wordt hier nu van ^^ Hgj^g ^jgg Vaders gesproken, (^^dat God als Vader, het aan. ioi< kelijksfe voorwerp is van de , jgfde der ware gunstgenooten Q^ds. Ook verplicht geene bejrekkjng, Gods volk meer om Q^^ t, oven de wereld lief te heb. (, e„^ ^^^ ^^^ j^ij hun Vader om Christus' wil geworden is. En ten slotte de liefde der uitverkorenen tot God, is de zuiverste, en voor Hem de aangenaamste.

De liefde des Vaders nu is in alle ware geloovigen. In hun ver. stad is de verlichte Icennis van 's Vaders heerlijkheid, volmaakt. heden, getrouwheid, van de Vaderlijke erfenis, en van Zijn vol. „jgakten wil. In hun oordeel is ^^ innigste hoogachting daar- ^^^^.^ )„ ^^^ geheugen de ge. gtadige herinnering daaraan. En j^ jjg„ ^j, jg gg^ innerlijke ge- „eigdheid om zich altoos met dien yader nauwer te vereenigen, en ^^^^^ j^^ ^ijne vergenoeging en verheerlijking te zijn, Hein in aL , gg jg behagen, te gehoorzamen g, , tg dienen; in de consciëntie cm op Hem alleen met rust en lust zich te gronden en te betrouwen. En die liefde wordt naar buiten openbaar: Zij kan door vele wateren niet gebluscht wor. den.

Die liefde des Vaders kan onmogelijk zijn in degenen die met den grootsten lust tot de wereld en het tijdelijke leven is vervuld, Degenen die hun hope stellen op en verslaafd zijn aan de dingen van deze wereld, missen de liefde des Vaders.

Wanneer wij ons hart gegeven hebben aan de wereld, kunnen wij het niet meer aan God overge. ven. Als de wereld ons hoogste goed is, en wij ons leven daarin hebben, kan dan God om hoogste goed, en ons hoogste doel zijn? Dat is immers omiogelijk. Ons hart kan niet gedeeld wor. den. God wil met het'gehecle hart en ziel, en alle vermogens en krachten gediend worden. Twee verschillende heeren kan men niet dienen; het goede en het kwade tegelijk beminnen is onmogelijk, en uitgesloten. Degenen die met hun hart hangen aan het tijdelijke en vergankelijke, versmaden cle heerlijke goederen des Vaders die in de hemelen is. Met alle recht maant de apostel af van de liefde der wereld. O vraag het aan den blinden wereldling, of hij ooit vervulling in de wereld heeft gevonden. En als hij dan eerlijk IS, zal hij zeggen: „Neen". Alles wat de wereld biedt is leeg en hol. Een ronde wereld kan ons driehoekig hart niet vervullen. Het roept ons in alles toe: „Bij mij is het niet."

Het einde van alles wat de we rold oplevert is niet anders dan bittere teleurstelling, dood en verderf. Zie maar wat Gods Woord zegt van het einde van al degenen die in de wereld hun vermaak hebben in Ps. 49: De mensch die in waarde is, blijft niet; hij wordt als de beesten die vergaan. Men zet hen als scha. pen in het graf: de dood zal hen a f weiden. £r. dan straks in de rampzaligheid, een worm die niet stertt, en een vuur dat nooit zal worden uitgebluscht. God zal lachen in hun verderf, en spotten wanneer hunne vreeze komt. ja, zij zullen eenmaal eeuwig ook door den duivel bespot worden. ü dat wij toch ons hart op onze wegen mochten zetten en leere bedenken wat tot onzen eeuwigen Vrede is dienende. De liefde Gods mocht in onze harten wor. den uitgestort, en de liefde des Vaders gekend tot onze blijdschap en Zaligheid, maar boven, al tot verheerlijking van den eeuwigen God, die te prijzen is tot in der eeuwigheid.

Ds. L.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 april 1946

De Banier | 4 Pagina's

Stichtelijke overdenking

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 april 1946

De Banier | 4 Pagina's