Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

TOELICHTING OP DE DORDTSE KERKENORDENING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

TOELICHTING OP DE DORDTSE KERKENORDENING

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Art 67. De rust-en feestdagen. (vervolg)

De redenen wiaarom de reformatoren en onze oude vaderlandse theologen daar tegen waren, zijn, dat ze niet van Goddelijke oorsprong waren, doch slechts van mensen ingezet. Vervolgens, dat ze de Dag des Heeren op'zij trachtten te zetten, en eindelijk dat ze aanleiding gaven tot ongebondenheden. Maar de overheid hier te lande was er voor dat ze aanbleven, en het volk ook, en zo moesten de kerken ingrijpen en\ predcen op ^die dagen.

Te Dordt werd in 1574, art. 53 besloten, dat men met de Zondag alleen tevreden zal zijn. Doch zal men de ge'wone materiën van de geboorte van Christus, Zondags vóór de Kerstdag in de kerk behandelen, en het volk van de .afdoening dezes feestdags vermanen, en ook van dezelfde (materie op de Kerstdag prediken, indien hij valt op een predikdag.

Men zal ook op Faas-en Pinteterdag van de verrijzenis van Ohi'istus en de zending des Heilige Geestes leren - mogen, 't welk in de vrijheid der dienaren staan zal. In 1578 komt dan eveneens op de Synode van Dordt, een verdere concessie.

Art. 23, Cap. 4 (75) zegt daar: Het ware wel te wensen, dat de vrijheid van zes dagen te arbeiden, van God toegelaten, in de kerk gehouden en de Zondag alleen gevierd mocht worden. Nochtans dewijl soimmige andere feestdagen door autoriteit der' Overheid onderhouden worden, te weten de Christdag met de navolgende, item de tweede Paasdag en tweede Pinksterdag, en in sommige plaatsen de jaarsdag en Hemelvaartsdag, zo zullen de Dienaren naarstigheid doen, dat zij met predikatiën in dewelke zij inzonderheid van de geboorte en verrijzenis Christi, zending des

Heiligen Geestes, en dergelijike artikelen des geloofs, de gemeente leiden zullen den onnutten en scliadelijken lediggang in een heilige en profijtelijke oefening veranderen.

Hetzelfde zullen de Kerkendienaars in die steden doen, daar meer feestdagen door de autoriteit der Overiheid onderhouden worden. Hierentussen zullen alle kerken arbeiden, dat het gev/oonlijk gebruik aller feestdagen, ibehalve de Christdag (dewijl Pasen en Pinksteren op de Zondag komen) zoveel 'mogelijk is en op het allervoegelijikst afgedaan (afgescihaft) worden.

Hier wordt de Kerstdag toegestaan, maar de andere feestdagen in de week dienen 'adigesciiaft' te worden.

De Gen. Synode van Middeliburg, 1581 bepaalde al eveneens inj art. 50, datl de feestdagen, uitgezonderd de Ziondag, Kerstdag en Hemelvaartsdag afgeschaft zullen worden, maar ter plaatse waar de overheid ook de andere toeliet, zou er op geipreekt worden.

De Gen. Synode van 's-Gcavenhage, 1586, gaat, art. 60, in hetzelfde spoor en nu komt er ook de Ijes-nijdenis van Christus, of de Nieuwjaarsdag bij, waarop de dienaren des Woords arbeiden zullen om met prediken de lediggang van het volk m een heilige en nuttige oefening te veranderen. Hemelvaartsdag en Nieuwjaarsdag blijven echter facultatief. Worden ze gevierd, dan zal er gepreekt worden, en zijn ze nie'^ ingevoerd, dan zijn het gewone dagen.

Dan eindelijk komt de Nationale Synode van 1618/19, die zich aansluit aan de vorige Symode, om Ie en 2e Kerstdag, Ie en 2e Pasen en Pinksteren te onderhouden en worden ook de - andere feestdagen als Nieuwjaarsdag en Hemelvaartsdag, als algemeen erkende feestdagen ingesteld.

Waar de beide laatste feestdagen nog niet ingevoerd waren - moesten ze nu ook als algemeen geldende feestdagen erkend worden, wat( noig niet aanstonds overal plaatsgreep.

De kerken hebben aanvankelijk tegenstand geboden, afgeschaft en toegestaan, maar niet goedgekeurd, tot ze tenslotte in de Dordtse Kerkorde voor gloed zijn opgenomen-De Goede Vrijdag wordt niet genoemd in art. 67 D.K.0. Van oude tijden, af echter werd de Goede Vrijdag als 'n treurdag aangemerkt, en Rom.e maakte er een halve feestdag van.

In de Lutherse kerk is de Goede Vrijdag bij voorkeur als Avondmaalsdag aangewezen. In ons land kwaim de Part. Synode van Gouda er al tegenop, '-dat in navolging van Rome, op Goede Vrijdag bij nacht - gepreekt werd. Goede Vrijdag werd deze dag genoemd op de Classis Nijmegen in 1611, terwijl de Remonstrantse kerkorde van 1612 de Goede Vrijdag opnam onder de kerkelijke vierdagen.

Van Gereformeerde zijde werd de Goede Vrijdag niet aanvaard ed.& kerkelijke feestdag, al werd hij in enkele provincies dan aangeihouden. In de Ned. Herv-Kerk werd echter de GoedeVrijdag sinds 1853, op herhaald verzoek via Synoden tot kerkelijke feestdag en tot bijzondere Avondmaalsdag gemaakt, wiat echter geen aanbeveling verdiend. Gewoonte is 't echter, dat hetzij 's morgens in enkele gemeenten, hetzij des avonds een kerkdienst wordt gehouden over een toepasselijk Schriftgedeelte.

De Oudejaarsidlag was in de dagen der Reformatie lals kerkelijke gedenkdag onibekend. De Synode der Ned. Herv. Kerk heeft de avond van die dag als kerkelijk dankaur vastgesteld, niet ten onrechte, waar dan het jaar begonnen met de Nieuwjaarsmorigen, als voor het aangezicht des Heeren in Oudejaarsavonddienst met de gemeente beëindigd mag worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 mei 1963

De Wachter Sions | 4 Pagina's

TOELICHTING OP DE DORDTSE KERKENORDENING

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 mei 1963

De Wachter Sions | 4 Pagina's