+ Meer informatie

Vragen over discipline RLS na dodeKjk ongeval

Getuige spreekt van „soort spelletje"

2 minuten leestijd

AMSTERDAM (ANP) - De Raad voor de Luchtvaart plaatst vraagtekens bij de discipline op de Rijks Luchtvaart School (RLS) in Eelde (Groningen). Dat bleek gisteren tijdens een zitting die de raad wijdde aan het ongeluk met een lesvliegtuig van de RLS op 10 mei van het vorig jaar bij Aduarderzijl in Groningen. Daarbij kwamen drie personen om het leven.

Uit het vooronderzoek naar het ongeval is gebleken dat de vlieginstructeur de mogelijkheden van zijn vliegtuig moet hebben overschat. De raad verwees naar twee eerdere ongelukken de afgelopen jaren met RLSvliegtuigen die te wijten zijn aan te laag vliegen.

De voorzitter van de Raad voor de Luchtvaart, mr. C. Stol, vroeg de leiding van de school hoe het gesteld is met de naleving van de huisregels door leerlingen; zijn zij correct gekleed, volgen zij de lessen trouw en wat dies meer zij. Mr. Stol: „Als die discipline verdwijnt, wordt vaak ook de hand gelicht met andere zaken", waarbij hij doelde op het naleven van de regels in de lucht.

Spelletje

Volgens een getuige die het ongeluk vanaf de grond heeft zien gebeuren, was de vlieger van het verongelukte toestel, de Beechcraft Bonanza PH-BNI, een soort spelletje aan het spelen met een ander lesvliegtuig, eveneens een Bonanza van de RLS, met registratie BNF. De PH-BNI zou het andere vliegtuig in duikvluchten en scherpe bochten achterna hebben gezeten en daarbij zou volgens de getuige de PH-BNI uit duikvluchten zijn opgetrokken vanuit een hoogte van minder dan vijftig meter. „Je zag het fout gaan", aldus de getuige, die zei vaak manoeuvres van RLS-vliegtuigen gade te slaan.

De twee toestellen maakten een kennismakingsvlucht om de vliegers in opleiding, boordwerktuigkundigen die tot vlieger worden omgeschoold, vertrouwd te maken met dit type. Tijdens de zitting rees de vraag wat voor manoeuvres daarbij wel en niet zijn geoorloofd.

Vast staat dat de vliegtuigen, die de loop van het riviertje Het Reitdiep volgden, enkele scherpe bochten maakten. Enkele malen kwam het verongelukte vliegtuig op zijn kant in de bocht te liggen tot bijna alle vaart er uit was waarna het over de laagliggende vleugel met de neus stijl naar beneden dook om weer vaart te krijgen, een zogenoemde „wing-over". Volgens de getuige lag het toestel daarbij volledig op zijn kant (in een bochthelling van 90 graden) en stortte het vervolgens naar beneden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.