Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De uitdaging van islamitische zending in Nederland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De uitdaging van islamitische zending in Nederland

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

De verbreiding van de Islam heeft na de enorme veroveringen In de eerste eeuw meer zonder dan met geweld plaatsgehad begintijd werden de Islamitische legers trouwens vaak als bevrijders begroet. Meestal werd de islamitische leer echter verb moslims in heidense streken hun geloof brachten als handelaren of door opzettelijk zendingswerk. Het bleek, dat de Islam Innerlijke kracht had, waar de oude godsdiensten niet tegen bestand waren. En ook nu nog zien christenen, bijvoorbeeld in A f Islam vaak meer „succes" heeft dan de christelijke zending. Het doel van de Islam is duidelijk: verovering van de hele wereld. Men gelooft er heilig In, dat eens de hele wereld zal erke enige oplossing voor de nood der mensheid is gelegen In overgave aan Allah en het onderhouden van zijn geboden.

De visie, dat de hele wereld eens de Islam zal aanvaarden, wordt aardig geïllustreerd door wat een islamitische leider in Nederland in een interview (Het Parool 8-10-1981) zei: , , De islamitische wetgeving moet eerst werkelijk gerealiseerd worden in Saoudi-Arabië, dat is ons heilige land, daar moeten we beginnen. Van daaruit zullen wij naar buiten boksen en vechten en bombarie maken om de wereld te overtuigen van de goedheid van de Koran. Maar maakt u zich geen zorgen. Volgens ons lijstje staat Nederland ergens onderaan. U komt pas over twee è driehonderd jaar aan de beurt."

Da’wah in Nederland

Het Nederlands islamitisch kwartaalblad , , Qiblah" wordt uitgegeven door het Moslim Informatie Centrum in Den Haag. Een aantal van haar medewerkers zijn Nederlandse moslims, soms van oorspronkelijk christelijke huize. Het zijn puriteinse moslims, die zeer nauwkeurig de orthodoxe leer aanhangen, onvermengd met allerlei praktijken en opvattingen die niet uit Koran of Hadith (overleveringen) komen. In hun ijver voor Allah willen ze ook de Nederlanders bereiken. Misschien hebben ze in het bijzonderde christenen op het oog. Want waarom zouden ze anders een hele artikelenserie wijden aan Jezus, de profeet van de Islam, waarin pseudowetenschappelijk de bijbelverhalen als onbetrouwbaar van tafel worden geveegd? In het blad (1983, no. 2) staat een verslag van een conferentie, die men had in Vught. Het is boeiend, om te zien hoe zij daar deden aan toerustingswerk in combinatie met praktisch zendingswerk in de omgeving. Uiterlijk lijkt het een getrouwe copie te zijn van de werkwijze van christelijke organisaties.

Voorlopig loopt het met de da'wah in Nederland niet zo'n vaart Men heeft vooreerst de taak, om de driehonderdduizend moslims in Nederland te organiseren en toe te rusten, om in deze samenleving als gelovige staande te blijven. Veel buitenlandse werknemers uit islamitische landen weten hun geloof niet goed onder woorden te brengen. Daar zal ongetwijfeld de komende jaren verandering in komen, wanneer men in de meer dan honderdzestig moskeeën in ons land onder meer wordt toegerust voor de confrontatie met Nederlanders van wel of geen godsdienst. In Engeland zijn de daar woonachtige moslims al veel beter toegerust voor de ontmoeting met christenen. Al weer een poos geleden kreeg ik eens een verslag van christelijk studentenwerk in Engeland. Daaruit bleek hoe grondig moslims daar te werk gaan, om studenten voor de Islam te interesseren. Het bleek, dat jonge christenen gemakkelijk in verwarring geraken door deze getuigenissen en door de effectieve literatuur, die helemaal wordt afgestemd op de westerse manier van denken.

De religiositeit in de Islam

Wanneer we de bekeringsverhalen bestuderen van mensen, die moslim zijn geworden moeten we toegeven, dat er sprake is van autentieke religieuze ervaringen. Het zijn geen mensen, die per ongeluk in een strik zijn getrapt. Nee, vaak leefden er diepe vragen over God en de mens. En na diepe bestudering van de Islam en andere religies hééft men een zeer bewuste keuze gemaakt. Het valt mij op, dat deze diep overtuigde moslims meestal geen enkele behoefte hebben aan dialoog, zoals die door sommige christenen bepleit wordt. Integendeel, ze zijn vaak vurige strijders, die de Islam willen verbreiden onder hun volksgenoten. Wanneer wij menen, dat de Islam bij het christendom achterblijft op velerlei terrein, dan blijkt dat bij nadere bestudering een misverstand.

Misschien menen we, dat de Islam voor het christendom onderdoet als het gaat om „christelijke" deugden als nederigheid, barmhartigheid, vroomheid en dergelijke. Of we denken, dat gebedsverhoring iets is, wat alleen christenen kennen. Jaren geleden had ik eens een gesprekje met een Pakistaanse student over dit punt. Tot mijn verbazing sprak hij over gebedsverhoringen in zijn eigen leven. Dat bracht me toen wel in venwarring. Hetzelfde ondergingen die christenen in Engeland, nadat ze getuigenissen van moslims hadden gehoord. Tevoren spraken ze over innerlijke vrede als christen, een doel in het leven, geen vrees voor de dood, geen bezorgdheid, liefde voor andere christenen. Maar ze wisten niet meer wat ze moesten zeggen, toen oprechte moslims hen vertelden, dat Islam hen ook zoiets als een leven van overvloed gegeven had.

Hebben wij nog iets te zeggen?

Als christenen kunnen we in de komende jaren onze verlegenheid alleen ovenwinnen als we teruggaan naar Christus, zoals Hij in de Bijbel getekend wordt. Als wij, zoals mode lijkt te zijn, op zoek zijn naar religieuze ervaringen, dan kunnen we onszelf bedriegen. Want religieuze ervaringen, soms zelfs gezien als bekeringservaringen, komt men in alle religies tegen. Als we een systeem zoeken, wat op geestelijke, materiële, sociale en maatschappelijke vragen ingaat, dan is de Islam een redelijk alternatief. Moslims zullen ons ook vertellen, dat de Bergrede een onbereikbaar onpraktisch ideaal geeft. Alleen een aantal moslims met een mystieke inslag hebben er bewondering voor. De Islam echter biedt een praktisch systeem voor leer en leven.

Als we, zoals sommige theologen, ware medemenselijkheid zien als een criterium voor wat er in een religie uit God is, dan is het best mogelijk, dat andere religies in vergelijking met het christendom

het er niet slecht afbrengen. In elk geval zal niemand het in zijn hoofd halen, om het christelijk geloof op grond van dat criterium uniek te noemen. Durven we in deze tijd van grote onzekerheden en relativisme („ieder moet maar op zijn eigen manier zalig worden") nog het unieke van het christelijk geloof te benadrukken? Durven we het nog aan, om te zeggen, dat ons énig vertrouwen voor dit leven en voor later ligt in Christus (verg. Heidelberger Catechismus zondag 1)? Is het niet door Jezus Christus, dat we God hebben leren zien, zoals Hij werkelijk is? In welk mensenhart kon het opkomen, dat Hij is als een Vader, die zoveel van de mensen houdt, dat Hij Zichzelf prijsgeeft om een relatie met hen te kunnen hebben, die nooit meer kapot gaat?

Is het ook niet in Jezus Christus alleen, dat wij verlost worden van de machten, die ons in hun greep hielden? Is Hij het niet, die ons vergeving der zonden geeft door Zijn bloed en ons doet opstaan met Hem in een nieuw leven? Met de absolute eisen van de Bergrede wordt ons alle verbeelding van eigen kunnen uit handen geslagen. De zondeval van de mensheid is wel het meest zichtbaar geworden In de moord op de Rechtvaardige, die louter het goede deed, nu tweeduizend jaar geleden. Wie heeft dan een Verlosser niet nodig? Is het niet de Geest van Jezus Christus, die ons in staat stelt, om werkelijk in nieuwheid des levens te wandelen? Moslims beseffen de noodzaak van het vervullen van de goddelijke wet. Maar wie kan de wet vervullen, wanneer die in absoluutheid op ons afkomt? Wie heeft zijn vijanden lief? Wie laat er diep in zijn hart de eigen haan niet koning kraaien? Zonder de Heilige Geest is er weinig gegronde verwachting voor vrede, gerechtigheid en liefde, ondanks de vrome woorden in en buiten de wereldreligies. En belangrijker nog: zonderde Heilige Geest zal in goede daden Jezus Christus niet verheerlijkt worden, maar de mens.

De moslims houden ons een spiegel voor

Als we omgang met de moslims in ons land niet schuwen en bestudering van wat hen bezielt niet nalaten, zullen we merken, dat zij ons een spiegel voorhouden. We kunnen er door verrijkt worden. Door de omgang met moslims en hun religie worden we ontdekt aan onze eigen armoede. Nog afgezien van de onvolmaaktheid van ons getuigenis aan hen, worden we ons bewust, dat we zelf dagelijkse bekering nodig hebben. Is onze levensbron Christus of halen we water uit andere bronnen?

Door de omgang met moslims en hun religie worden we gedwongen tot nieuwe geloofsbezinning. Functioneert God in ons leven, zoals we zeggen, als een Vader die van ons houdt? Of is Hij een vage macht op de achtergrond van ons leven geworden?

Door onze omgang met moslims en hun religie worden we blootgesteld aan de verleiding van het relativisme. Daarom worden we gedwongen om een antwoord te geven op de vraag: is Jezus werkelijk de Weg boven alle wegen? Tevens moeten we duidelijk maken of we kiezen voor Bijbel of Koran, voor de gekruisigde Christus of de rechtgeleide profeet.

Door onze omgang met moslims en hun religie worden we ons bewust van het ontstellend gebrek aan bijbelkennis onder ons. Buitenlandse werknemers kwamen hier met een gebrekkige kennis van hun eigen geloof. Nu leren ze hoe ze zich moeten verantwoorden naar buiten toe. Veel christenen denken nog steeds, dat zij kunnen doorverwijzen naar de dominee, als van hen rekenschap van hun geloof gevraagd wordt. Geen wonder, dat wij in venwarring gebracht worden, als we niet gegrond zijn in het Woord. Door de omgang met moslims en hun religie leren we de verhevenheid van een andere religie en geloofspraktijk kennen. Vroeger maakten boekjes ons duidelijk, dat andere religies toch in veel opzichten inferieur waren aan het christendom. Nu ontdekken we, dat de Islam een religie is, die antwoorden geeft op alle vragen van mens en samenleving en de religieuze behoeften van haar aanhangers bevredigen kan. Daarom worden wij ook teruggeworpen op de vraag: wanneer we geloven in het unieke van het christelijk geloof, geconcentreerd in Jezus Christus, de gekruisdigde en opgestane, welke uitstraling heeft dat tot gevolg in het leven van de christenen?

Door de omgang met moslims en hun religie beseffen we, dat iedere christen en elke gemeente naar hun levenswandel beoordeeld worden door de moslims. Een gesprekje met een buitenlander maakt ons al gauw duidelijk, dat hij van onze heilige levenswandel niet zo'n hoge pet op heeft. En tot onze beschaming moeten we soms zeggen: , Maar goed, dat die moslims niet bij ons in de kerk komen. Want wat er door christenen soms over hun gezegd wordt is weinig verheffend." Zijn wij, is onze gemeente wervend naar de moslims toe? Of zijn wij een anti-getuigenis? Neutraal zijn kan immers niet. .. (Mat. 5:13, 14).

Door de omgang met moslims en hun religie leren we zien, dat de bekering van hen tot Christus onbegonnen werk is. Maar wellicht is de erkenning van onze verlegenheid Gods gelegenheid. Want Hij wil toch niets anders van ons dan op Hem te vertrouwen, op Degene, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard heeft. Het vertrouwen op die God kan niet tevergeefs zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Gereformeerde Zendingsbond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1984

Alle Volken | 16 Pagina's

De uitdaging van islamitische zending in Nederland

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1984

Alle Volken | 16 Pagina's