Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Over het hart van een mens

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Over het hart van een mens

Meditatie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Verenig ons hart tot de vreze van Uw Naam. Psalm 86: 11b

 

Het hart van ons mensen is de motor van het leven. Daar mag niets aan mankeren. Als ons hart stilstaat dan houdt het leven op.

Het hart van een mens is in geestelijk opzicht ook de levenscentrale te noemen. Zo spreekt ook de Bijbel er over: uit het hart van de mens zijn de uitgangen van het leven. Het hart van een mens zit vol begeerten, vol neigingen en die vinden naar alle kanten een weg naar buiten. Die begeerten en neigingen van het hart bij een mens van nature zijn niet zo best. Gods Woord zegt ons dat de dingen die in het hart van een mens opkomen zonder meer slecht zijn. Jezus zegt in Mattheüs 15: Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen. Deze dingen zijn het die den mens ontreinigen. Als Jezus dit Zelf zegt dan zal niemand dit tegen durven spreken, want Hij is de Waarheid Zelf, Die niet liegen kan. Van iedereen die dit tegenspreekt, moet zonder meer gezegd worden dat hij zijn eigen hart niet kent.

O zeker, ik weet dat al deze dingen en nog veel meer slechtheid bij ieder mens niet zo aan de oppervlakte leven. Je kunt heel veel verdringen, wegstoppen achter een masker van een keurig godsdienstig leven. Je kunt dan voor het oog een net mens schijnen. Maar de werkelijkheid is steeds weer dat de mens nergens toe deugt. Zijn hart is vuil, boos en onrein. Je hebt al deze dingen al vaak gehoord in de preek, op de catechisatie, tijdens de Bijbelles op school, maar wat is het nu erg dat de meeste mensen geen last hebben van het slechte hart. Zij hebben de zonde lief. Dat is het bewijs dat hun hart nog niet vernieuwd is.

Met de dichter van Psalm 86 was het anders. Hij had door Gods genade een nieuw hart gekregen. Hij was daardoor een nieuw mens geworden. En een nieuw mens is een tweemens. Geen twee personen, maar één persoon met twee naturen. Een oude natuur die boos en verdorven is en blijft en een nieuwe natuur die uit God geboren is en niet zondigt. Want wat uit God geboren is zondigt niet. Zulke mensen krijgen last van hun oude natuur, van hun hart met al zijn verkeerde uitgangen. Daar had David nu ook last van gekregen en daarom bidt hij: Verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams. 

Hij wil God alleen vrezen, voor God leven, God kinderlijk liefhebben. Daarom: Heere verenig mijn hart. Laat al de uitgangen van mijn hart niet overal heen verspreid zijn, maar laat ze op één punt samenkomen, namelijk tot de vreze van Uw Naam. Deze bede houdt dus in dat David wil dat er voor niets anders in zijn leven sprake zal zijn, dan alleen voor de vreze Gods. Dat is de oprechte begeerte van het nieuwe leven. Hij had lust om de Heere te vrezen, 't Allerhoogst en eeuwig goed. Zelf kon hij het zo ver niet brengen. Dat was hij zich goed bewust. Hij had de Heere daarvoor nodig. Vandaar zijn bede: Verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams.

Beste jongere, wat is nu jouw begeerte? Ongetwijfeld heb je het al dikwijls gezongen: Neig mijn hart, en voeg het saâm, tot de vrees van Uwen Naam. Heb je het ook al eens met je hart gezongen?

Het is geen bede alleen voor mensen die al ver gevorderd zijn op de weg van het nieuwe leven, maar ook voor allen die nog maar pas door de Heere getrokken zijn. Daar begint het nieuwe leven mee. Als dat levensbeginsel er is, dan heeft de Heere een goed werk begonnen en dat zal Hij zeker voleinden.

Ga met deze bede op je knieën: Verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams. Weet dat God, Die de jonge raven hoort als zij tot Hem roepen (Psalm 147: 9) ook jou wil horen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 2000

Daniel | 32 Pagina's

Over het hart van een mens

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 2000

Daniel | 32 Pagina's