Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

WIJZIGING ACCIJNS OP BENZINE, BIER EN ALKOHOL

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WIJZIGING ACCIJNS OP BENZINE, BIER EN ALKOHOL

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen Sowjet-Rusland, geholpen door trouwe satellieten, het gebied van de liberaliserende satelliet Tsjecho-Slowakije overweldigde, ging er een schok door de vrije wereld. Met name moest het Noordatlantisch bondgenootschap, dat gesloten was om de dreiging van het communisme, zich bezinnen op een antwoord. Uitsluitend taal zou weinig geloofwaardig zijn tegenover het gestamp van laarzen en het geratel van tanks. De Navo-landen besloten de veiligheid op te voeren. Toen destijds in de Tweede Kamer besloten werd, dat ook ons land de paraatheid zou verhogen, zijn we daarmee akkoord gegaan in de wetenschap, dat dit gebaar een offer zou vragen van 225 miljoen gulden en dat er naar middelen zou worden gezocht om dit bedrag bijeen te brengen, omdat het binnen de ruimte van de begroting niet aanwezig was.

De Regering besloot tot het voorstel van tijdelijke verhoging van accijns op benzine, bier en alkohol. Aanvankelijk was de last iets zwaarder. De benzine zou namelijk drie en een halve cent moeten opbrengen. Daartegen was groot protest. Een amendement werd stellig voorkomen door de mededeling, dat het bedrag voor de benzine zou worden teruggebracht op twee cent. Voor de gemiddelde autorijder zou het nu een uitgaaf van plus minus vijf en twintig gulden per jaar betekenen volgens de bewindslieden.

De vraag rees of de minister wel uitkwam, nu hij zo gul was geweest om anderhalve cent te zakken met zijn accijns op de benzine. Het ging in feite om een bedrag van dertig miljoen gulden. De minister hoopte wel een oplossing te kunnen vinden, zo mogelijk bij Defensie zelf. Het zou echter kunnen betekenen een verschuiving van dit bedrag naar 1970 of zelfs 1971.

Het ligt voor de hand, dat er over het hele pakket van maatregelen uitvoerige diskussie plaats had in de Tweede Kamer. Vooral de financiële experts kregen een kolfje naar hun hand. Ik wil echter onze lezers een weergave van wat elk der afzonderlijke sprekers naar voren bracht, besparen. Een groot aantal vragen, die gesteld waren, liep parallel.

Wel willen we ingaan op de voornaamste punten van het betoog van Ir. Van Dis. Deze begon met de opmerking, dat onderhavige wetsontwerpen ter verhoging van de accijns op benzine enzovoort volgens de memorie van toelichting verband hielden met de belastingverlaging terwille van de inflatiekorrektie, die de regering in 1970 wil aanhangig maken.

Uit de memorie van antwoord blijkt bovendien, dat de belastingverlaging ook de loonbelasting ten goede zal komen. Ir. Van Dis vond dit belangrijk, omdat in persorganen vaak de indruk was gewekt, dat de verlaging alleen de hoger gesalarieerden en de beter gesitueerden van pas zou komen. Uit de miljoenennota was al gebleken, dat de drukverzwaring ten gevolge van de progressie zich juist sterker doet gevoelen voor lagere en middengroepen.

Het voornemen van de Regering om in 1970 over te gaan tot een inflatieaanpassing heeft de volledige instemming van de fraktie. Jammer dat de korrektie, die f900 miljoen beloopt, niet zichzelf financiert. Juist accijnzen en motorrijtuigenbelasting blijven achter met hun stijging bij die van het nationale inkomen. Die omstandigheid maakte de wetsontwerpen, waarover het thans gaat, noodzakelijk.

VERSCHIET

We zijn te wachten verhoging van de motorrijtuigenbelasting per 1 januari aanstaande. Ook de b.t.w. tarieven zullen worden opgetrokken. De genoemde f 900 miljoen moeten dus verkregen worden uit verhoging van accijnzen en b.t.w.

ACCIJNZEN EN DEFENSIE

Er is bij ons alle begrip voor de bezwaren tegen de voorgestelde verhoging met name tegen die van de benzine, temeer omdat de datum van ingang van 1 januari 1970 is teruggebracht naar 1 juli 1969 terwille van de extra defensielasten. Met die extra lasten zijn we akkoord gegaan bij de behandeling van de defensienota, aangezien dat nodig was voor de verdediging van ons land en om de achterstand enigszins in te lopen.

REGELMATIG

Toch was er protest. Was het een heel uitzonderlijke zaak geweest dan was het be­ zwaar wellicht minder geweest, maar dit soort accijnsverhogingen is met de regelmaat van de klok aan de orde, daarbij maakt het geen verschil of er een socialistische of dat er een niet-socialistische minister aan het bewind is. Spreker herinnert aan minister Hofstra, die aftrad, omdat hij niet akkoord kon gaan met een motiedie de accijnsverhoging één jaar in plaats van twee jaren wilde verlengen. Tijdens minister Zijlstra werd de tijdelijke verhoging een definitieve. Bij volgende kabinetten moest de accijns het opnieuw ontgelden. De heer Van Dis noemde het kabinet Cals, dat de accijnzen voor textiel, schoenen, bromfietsen, sigaretten, petroleum en huisbrandolie en ook benzine aanmerkelijk wilde verhogen om op die manier aan een bedrag van f900 miljoen te komen.

OVERZICHT

In de periode van 1964 tot 1968 ging het tarief van de benzineaccijns 40 pet. ont^ hoog. Per 1 januari steeg de benzineprijs met vijf cent per liter tengevolge van de b.t.w. De accijns op benzine per 100 liter is van f 11, - in 1947 gestegen tot f36, heden. Op één liter benzine van drieënzestig en een halve cent zit drieënveertig cent belasting.

BEZWAAR

Te verwachten viel dat er verzet zou rijzen. Vooral bij hen, die van vrachtauto of personenauto gebruik moeten maken voor de uitoefening van hun beroep. Voor berijders van bromfietsen geldt dit voor een aanzienlijk deel eveneens. Ze gaan ermee naar en van hun werk. De konsiderans spreekt van het tijdelijk karakter, maar we zijn beducht, dat de verhogingen zullen bestendigd worden voor 1970. Wel is er een uitzondering voor dieselauto's, maar daarmee is een belangrijk deel van het wegvervoer niet voldoende geholpen. Het is te vrezen, dat het wegvervoer ten opzichte van de buitenlandse konkurrentie zal verslechteren. Een bijzondere grief is nog, dat de verhoging terwille van de defensie een uitgesproken nationaal karakter draagt, terwijl alleen de kategorie van gebruikers van motorvoertuigen de lasten moet opbrengen. Het is een redelijk argument, maar waar vinden we andere dekkingsmiddelen?

ALTERNATIEVEN

• inflatoire financiering, terecht afgewezen door de memorie van antwoord, daar inflatie moet worden tegengegaan. • verhoging direkte belasting met name van inkomsten- en vermogensbelasting via opcenten in hogere tarieven • verhoging successierechten • bijstelling vennootschapsbelasting

De druk van de direkte belastingen is al bijzonder zwaar, veel zwaarder dan in andere landen van Europa. Vermogens- en inkomstenbelasting kunnen thans reeds 80 pet. van het inkomen bedragen. Verhoging zou betekenen, dat meerdere personen ons land zouden verlaten naar elders, waar niet zoveel van het inkomen wordt afgeperst door de fiskus. Verhoging van successierechten is niet verkieslijk, omdat spaarzin en bezitsvorming worden tegengegaan. Tijdelijke verhoging van vennootschapsbelasting betekent een dubbele belasting.

ONZE VOORKEUR

De voorkeur van de fraktie gaat uit naar bezuiniging. Reeds is een bezuiniging van f319, 5 miljoen aangekondigd, waarvan nog niet vaststaat of die wordt bereikt. Door de verlaging op de benzineaccijns moet gezocht worden naar een bezuiniging van f 30 miljoen. Zou dit voor de resterende f60 miljoen ook mogelijk zijn? Wij denken aan posten op de begroting van C.R.M. Miljoenen subsidie gaan heen voor publiek vermaak en voor doeleinden in strijd met Gods Woord. Reeds eerder wees spreker op N.V.S.H. en P.S.V.G.

KONKLUSIES

Dankbaar zijn we voor de verlaging van de benzineaccijns. Over het wetsontwerp tot verlaging van deze accijns moeten we ons nog beraden. Wat bier- en alkohol-accijns betreft is er begrip voor de moeilijkheden, waarmee betrokken branche te maken heeft. Blijft deze tot 1969 beperkt? Weliswaar is de prijsverhogende werking gering, maar nu een prijsstop is afgekondigd is prijsverhoging tengevolge van accijnsverhogingen psychologisch ongunstig. We wachten met belangstelling het antwoord van de Regering af.

Minister Witteveen en staatssekretaris Grapperhaus hebben zeer uitvoerig de vele sprekers beantwoord. De Minister vroeg zich aan het slot van zijn redevoering af of de tegemoetkoming in de bijstelling van de accijns eigenlijk niet te ver gaat. In de huidige situatie met alle problemen, die daaraan verbonden zijn, heeft de Regering die bijdrage willen geven.

De bewindsman meende, dat. in de huidige situatie met de voorstellen, die gedaan zijn, de best mogelijke bijdrage wordt geleverd om de verschillende doel­ stellingen van de sociaal-ekonomische politiek te benaderen, te weten een evenwicht ten aanzien van de bestedingen, een zo goed mogelijke bijdrage tot de prijsstabiliteit, een rechtvaardige inkomensverdeling en ook efficiency in de ekonomie. Op grond van deze overwegingen meent de minister, datmet alle onaangename kanten, die eraan zitten, de keuze op de verhogingen moet vallen.

Het aksent bij de verdere parlementaire behandeling viel op de tijdelijkheid van de maatregelen. De Regering had, zoals uit de rede van Ir. Van Dis ook al gebleken is, de verhogingen als tijdelijk aangekondigd. Echter stond in het ontwerp geen exakte datum. Dat is te begrijpen, want de Regering heeft weinig garanties en zekerheden om te veronderstellen, dat voor 1970 deze verhogingen niet meer nodig zullen zijn. Het zou voor een bewindsman niet erg aantrekkelijk zijn om over een half jaar alweer met een ontwerp te komen, dat beoogt de verhoging een half jaar of een jaar te laten voortduren. Daarom was de termijn van afloop met opzet niet vermeld.

Met name de anti-revolutionairen hebben zich hiertegen gericht. Ook zij waren niet overtuigd, dat de accijnzen aldus verhoogd voor 1970 niet noodzakelijk zouden blijken. Maar de anti-revolutionairen hebben zich de laatste maanden bijzonder toegelegd op het lossen van schoten voor de boeg. Zodra er iets van de belastingverlaging of liever van een belastingkorrektie ten gevolge van de inflatie om de hoek komt kijken, worden ze schichtig en onrustig. Weliswaar hebben de partijen zich hiertoe bij afspraak verbonden tijdens de formatie van het kabinet, maar de anti-revolutionairen huldigen de opvatting dat lest best is voor de korrektie. Daarmee houden ze de radikalen in hun gelederen, waarvan het aantal nog altijd niet vaststaat, in bedwang. Een amendement uit die hoek, nl. van de heer Kieft, haalde een meerderheid. Links stemde voor, omdat alles welkom is wat de positie van het kabinet verzwakt.

De hele AR-fraktie, het overgrote deel van de KVP-fraktie en de helft van de CHU ging mee met het amendement. SGP en ook GPV o.a. gingen niet akkoord met dit amendement. Wij hadden er geen behoefte aan om verwachtingen te wekken, die straks niet in vervulling gaan. Het was ons te politiek.

Tenslotte gingen we mee met de voorstellen ter verhoging van de accijns op bier en alkohol. Om redenen door de heer Van Dis in zijn rede reeds genoemd, stemden we tegen de verhoging van de accijns op de benzine. De heer Van Dis heeft enkele mogelijkheden afgewezen, die als alternatieven mogen gelden.

Bij de behandeUng van de begroting voor 1970 en van eventuele voorstellen van minister Witteveen voor de belastmgkorrektie staat nog heel wat te wachten. Sommigen profeteren een beslissende slag.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 juni 1969

De Banier | 12 Pagina's

WIJZIGING ACCIJNS OP BENZINE, BIER EN ALKOHOL

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 juni 1969

De Banier | 12 Pagina's