+ Meer informatie

Automobilist krijgt meeste vuil binnen

„Geen nadeUg effect op gezondheid"

2 minuten leestijd

AMSTERDAM (ANP) - Automobilisten ademen meer met koolmonoxyde, benzeen, tolueen en xyleen vervuilde lucht in dan fietsers en voetgangers, hoewel met name fietsers door hun grotere inspanning twee keer zoveel lucht inademen dan automobilisten. De conclusie gaat echter niet op voor stikstofdioxyde, waarvan fietsers het meest binnen krijgen.

Dat blijkt uit een onderzoek dat de GG&GD Amsterdam en de GGD in het stadsgewest Breda in 1990 hebben gedaan naar de blootstelling van fietsers en automobilisten aan door het verkeer uitgestoten stoffen in en om Amsterdam. Het onderzoek vond plaats op twee drukke stadsroutes: de A-10 Zaanstad-Amsterdam met daarin de Coentunnel en de route van het Academisch Medisch Centrum (AMC), in zuidoost, naar Abcoude. In een later stadium werd daar op twee warme zomerdagen nog de smalle, drukke Van Woustraat voor fietsers en voetgangers aan toegevoegd.

Jonge niet-rokende vrijwilligers reden de trajecten gedurende enkele maanden telkens een uur lang op de fiets of in de auto, zowel in de zomer als in de winter, gedurende de ochtendspits en tijdens de zomer ook in de avondspits. De vrijwilligers hadden apparatuur bij zich waarmee de gehalten koolmonoxyde, stikstofdyoxide, benzeen, tolueen en xyleen in de lucht werden bepaald. Daarnaast werd het gehalte koolmonoxyde in de uitgeademde lucht gemeten. Een meetwagen reed dezelfde route om de gehalten koolmonoxyden, stikstofoxyden, ozon en inhaleerbaar stof in de buitenlucht te meten.

Gezondheid

In alle gevallen bleek dat automobilisten het meest bloot staan aan vervuilde lucht. De eigen auto, zo concluderen de onderzoekers, draagt bij aan de gehalten van deze stof in de lucht die de inzittenden moeten inademen.

Voor zover bekend zijn van de gemeten gehalten geen meetbare of merkbare (acute) nadelige effecten op de gezondheid te verwachten, aldus de onderzoekers.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.