Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET GOUDEN BEELD VAN NEBUCADNEZAR

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET GOUDEN BEELD VAN NEBUCADNEZAR

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. De oprichting van het beeld

2. Bevel en bedreiging.

3. De weigering en de veroordeling.

4. De wonderlijke uitredding.

Nebucadnezar werd als een god vereerd en meende te kunnen beschikken over het leven en de dood van zijn onderdanen.

Verschillende volken w r aren door hem overwonnen. In hun onderscheidene godsdiensten zag Nebucadnezar een bedreiging voor de eenheid van zijn rijk.

Het was voor hem geen bezwaar dat verschillende goden werden gediend maar boven al die goden moest er een god zijn, die boven allen uitstak.

Hij w r ilde een centrale godsdienst om de eenheid van zijn machtig rijk te waarborgen.

Het was een gouden beeld van 60 ellen hoog en 6 ellen breed.

In het getal 6, het getal van de mens, bereikt de mens zonder God zijn hoogtepunt.

Toen het beeld gereed was, riep de Koning alle rijksgroten en staatsdienaren samen in het dal Dura om zijn beeld te aanbidden.

Het bevel des konings was, dat alle volken en natiën, wanneer het geklank van allerlei muziekinstrumenten werd gehoord, zouden neervallen en aanbidden het gouden beeld, dat Nebucadnezar had opgericht.

Wie aan dat bevel niet zou voldoen, zou geworpen worden in een grote oven, die Nebucadnezar tegenover het beeld had laten bouwen.

Men moest buigen of verbranden.

Ongehoorzaamheid werd door die Oosterse Potentaat niet geduld.

Waarschijnlijk was Daniël voor staatszaken en woonde dus de plechtigheid niet bij. elders

Zijn drie vrienden moesten echter tegenwoordig zijn en kwamen in grote moeilijkheden.

Boven het bevel van Nebucadnezar stond het gebod van hun God: , , Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben."

Eert geen uitlands god, Wacht U voor uw zielen Wilt naar Mijn gebod Mijnen Naam ten hoon Voor geen valse goön Voor geen vreemde knielen. (Ps. 81 : 10.) '

Uit het beginsel van de vreze des Heeren weigeren Sadrach, Mesach en Abed-Nego voor het beeld te knielen.

Zij worden tot verantwoording geroepen en de koning is voor hen zeer welwillend.

Nog eenmaal zal zich de plechtigheid herhalen, nog eenmaal zal het geklank worden gehoord in het dal Dura.

Zullen ze dan weer weigeren, dan wordt hun lot beslist en zullen zij in de oven des brandenden vuurs geworpen worden.

Het antwoord is beslist.

Nebucadnezar behoeft de plechtigheid niet te herhalen, want hun besluit staat vast.

Hun God kan hen verlossen uit de hand van Nebucadnezar en al zou de Heere het niet doen dan willen zij toch liever verbranden dan ontrouw worden aan het gebod des Heeren.

Voor de ballingschap van Juda heeft Habakuk gebeden om in standhouding van het werk Gods en gevraagd: , , Maak het bekend in het midden der jaren."

Dat gebed werd verhoord, want het werk des geloofs komt hier duidelijk uit.

Dat geloof kan wel worden beproefd, maar straks blinkend uit de oven te voorschijn. konit

Nebucadnezar ontsteekt in toorn tegenover deze drie jonge mensen die weigeren aan hem te gehoorzamen.

De oven moet zevenmaal heter worden gestookt en nu woi'den de jongelingen door de sterkste mannen gebonden in de oven geworpen.

Schijnbaar heeft Nebucadnezar getriomfeerd en hebben de vrienden van Daniël het verloren.

De schijnbare overwinningen van de vijand zijn echter werkelijke nederlagen en de schijnbare nederlagen van Gods kinderen zijn werkelijke overwinningen.

Wie , .geloof" zegt, zegt ook: „strijd", maar zegt ook „overwinning".

Strijd en overwinning zijn in het ware geloof onafscheidelijk verbonden.

Johannes vereenzelvigt geloof en overwinning, als hij in een van zijn brieven schrijft: „Dit is de overwinning, die de wereld overwint, nl. ons geloof."

De Heere laat zich niet onbetuigd, want Hij zendt Zijn engel om hen te verlossen en zij hebben door het geloof de kracht des vuurs uitgeblust.

Nu geeft de koning een ander bevel, dat niet in strijd is met Gods gebod.

Zij moeten de oven verlaten en nu zijn ze niet ongehoorzaam.

Nu moet zelf Nebucadnezar buigen voor Gods majesteit en de God van Sadrach, Mesach en Abed-Nego prijzen.

Neen, vlecht nu geen kransen om de slapen van deze geloofshelden.

Het geloof is een gave Gods en het is Israëls God, Die krachten geeft, van Wie het volk zijn sterkte heeft.

Alle vleselijke roem w r orde bij de wortel afgesneden en boven de machtige tonen in het dal Dura klinkt: „Gij toch, Gij zijt hun roem, de kracht van hunne kracht; Uw vrije gunst alleen wordt de ere toegebracht."

Jonge mensen, ook in het dal van deze moderne wereld staat het gouden beeld van cultuur en beschaving.

De massa buigt gewillig onder de imponerende glans, die van het beeld afstraalt.

Met sport, spel en vermaak tracht men de mens te winnen om voor de goden dezer eeuw te buigen.

Krijgt men genade om ongehoorzaam te zijn, dan wordt de oven van vijandschap zevenmaal heter gestookt.

Wanneer we echter verwaardigd worden om Gode meer gehoorzaam te zijn dan de mensen, dan is onze nederlaag een werkelijke overwinning en de schijnbare overwinning van de wereld een werkelijke nederlaag.

Laten de verlichte mensen dan nraar zeggen dat zij duisterlingen zijn, die alles veel te zwaar opnemen, straks wordt het vonnis uitgesproken:

„Geteld, gewogen en te licht bevonden".

In de brandende oven van Gods toorn wordt het vuur nooit uitgeblust.

Ds A. DE BLOIS.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 januari 1953

Daniel | 8 Pagina's

HET GOUDEN BEELD VAN NEBUCADNEZAR

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 januari 1953

Daniel | 8 Pagina's