Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus heeft zich overgegeven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus heeft zich overgegeven

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als het wezen van het geloof de overgave is, nl. de overgave in vertrouwen en liefde, dan zullen we dat ook in Christus moeten terugvinden. Immers Hij wordt genoemd "de overste Leidsman en Voleinder des geloofs" (Hebr. 12:2).

Welnu, Christus is één en al overgave. Hij is dat al door Zijn oorsprong. De Vader heeft Hem voor ons overgegeven: "Alzo lief had God de wereld dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve (niet te gronde ga), maar eeuwig leven hebbe" (Joh. 3:16).

Het Griekse woord voor "vergeven" is para-didoomai, samengesteld uit para = over en didoomai = geven.

Dat woord vinden we dan ook in Rom. 8:32: "Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard, maar Hem voor ons allen heeft overgegeven (paredooken), hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?".

Omdat geloven een overgave is aan de ander, daarom is geloven steeds ook overgave aan de wil van God. Paulus spreekt dan ook over "gehoorzaamheid des geloofs" (Rom. 1:5). Zo spreekt Christus reeds bij Zijn intrede in deze wereld: "Zie, Ik kom om Uw wil te doen, o God" (Hebr. 10:9). En naar ons toe zegt Hij: "Gelijk de Zoon des mensen niet is gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en Zijn ziel te geven (dounai) (tot) een losprijs voor velen" (Mat. 20:28). Paulus schrijft: "Ik ben met Christus gekruisigd; en ik leef, (doch) niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof van de Zoon van God, die mij liefgehad heeft en Zichzelf voor mij overgegeven heeft (paradontos heauton)" (Gal. 2:20). Let wel: er staat "het geloof van, niet: in, de Zoon van God".

Het is vanwege het feit dat Christus Zich aan en voor mij heeft overgegeven, dat ik mij aan Hem kon overgeven en mij geheel kan overgeven aan Hem voor de verheerlijking van Zijn Naam. Daardoor word ik geheel één met Hem, zodat in wezen ik niet meer leef, maar dat Christus leeft in mij.

We lezen van deze overgave van Christus aan ons ook nog: "En wandelt in de liefde gelijk ook Christus ons liefgehad heeft en Zichzelf voor ons heeft overgegeven (paredooken) tot een offerande en een slachtoffer Gode tot een welriekende reuk" (Ef. 5:2). "Gij, mannen, hebt uw eigen vrouwen lief gelijk ook Christus de gemeente liefgehad heeft en Zichzelf voor haar heeft overgegeven (paredooken)" (Ef. 5:25).

Jezus Zelf voorspelde: "Gij weet dat na twee dagen het pascha is en de Zoon des mensen zal overgeleverd worden (paradidotai) om gekruisigd te worden" (Mat. 26:2). Maar dat die overgave om gekruisigd te worden volledig de wil van de Vader en daarom ook Zijn wil was, daarvan getuigde Hij voor Pilatus: "Gij zoudt geen macht hebben tegen Mij. indien het u niet van boven gegeven ware; daarom die Mij aan u overgeleverd heeft (ho paradous), heeft groter zonde" (Joh. 19:11).

En als Jezus sterven gaat, levert Hij Zichzelf klaar-bewust over aan de Vader: "Vader, in Uw handen beveel Ik (paratithemai) Mijn geest" (Lk. 23:46). "En het hoofd buigende gaf Hij de geest" (Joh. 19:30). Er staat "paredooken", dus letter lijk: "Hij gaf de geest over (aan de Vader)".

Wie Christus heeft gezien, heeft de Vader gezien. In Zijn overgave aan en voor ons kunnen wij dus de overgave aan ons zien van de Vader. God gaf Zichzelf in Zijn Zoon voor en aan ons.

Lezer(es), laat dat eens even tot u doordringen! Wat een onvoorstelbare liefde! Als u dat goed gezien hebt, hoe kunt u dan nog een moment aarzelen? Voelt u zich dan niet heengezogen naar déze God van de Zich overgevende liefde? Kunt u dan nog langer staande blijven? Moet u dan niet heensnellen naar Hem en uzelf in Zijn vergevende armen werpen? Kunt u aan zulk een hevige, goddelijke lokking weerstand bieden?

Laat u toch trekken, boeien door deze grote liefde van God. Geef u over aan de Wind van de Heilige Geest. Hoor het hijgen van uw arme hart dat als een dorstig hert schreeuwt naar deze levende wateren van Gods liefde. Hoor het roepen van Gods smekende erbarmen: "O al gij dorstigen, komt tot de wateren! en gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld en zonder prijs wijn en melk" (Jes. 55:1).

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1985

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Christus heeft zich overgegeven

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1985

In de Rechte Straat | 32 Pagina's