Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De „onfeilbaarheid" van de paus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De „onfeilbaarheid" van de paus

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dit jaar is het honderd jaar geleden dat de paus van Rome onfeilbaar is verklaard. Ds. G. A. Zijderveld te Middelburg gaf voor het Smytegeltfonds — we willen de Reveilserie van dit fonds nog eens nadrukkelijk onder uw aandacht brengen: tienmaal per jaar ontvangt u een preek voor ƒ 3, 50, te bestellen bij Uitgeverij W. J. Pieters te Oostburg — een overzicht van de strijd hierover. Trouwens ook nu wordt in de r.k. kerk dit dogma nog bestreden of in elk geval aangevochten, zoals onlangs nog door de bekende r.k. Küng. We laten hier het bovenstaande overzicht volgen:

Christus is de Zoon Gods, de Leraar der gerechtigheid, daarom is Hij onfeilbaar. De Bijbel vertelt ons: God is waarachtig, maar alle mens leugenachtig.

Rome leert, dat de paus onfeilbaar is als hij ex cathedra spreekt.

Gods stem klinkt uit het Woord des Heeren ons in de oren, omdat de Heilige Schrift door de inspiratie van de Heilige Geest geschreven is.

Is Christus alleen onfeilbaar of is een mens, de paus van Rome, eveneens onfeilbaar? Eén van de grondzuilen van de Rooms-Katholieke hiërarchie is de leer van het pausdom. Petrus is, zo leert de Rooms- Katholieke kerk, door Christus aangesteld als Zijn opvolger en de bisschop van Rome zou, zo zegt men, de erfgenaam van Petrus' macht zijn.

Rome zegt van zichzelf: Mijn kerk is door Christus gesticht, en daarom hebben wij de sleutels van de hemelpoort.

Rome verkondigt aan de wereld: Er is geen zaligheid mogelijk buiten mijn kerk! Kan deze uitspraak door Gods Woord verdedigd worden? Absoluut niet!

De Rooms-Katholieke kerk heeft de apostel Petrus gekozen als een symbool van haar macht, ze heeft hem op het voetstuk geplaatst en daarop haar hiërarchie gegrondvest. Petrus heeft ongetwijfeld op heerlijke wijze Christus beleden als de Zone Gods. De geloofsbelijdenis van Petrus is schoon en heerlijk.

Jezus zeide daarom tot hem: „Gij zijt Petrus en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen." De Rooms-Katholieke kerk misbruikt de woorden van Christus. Ze geeft aan deze uitspraak een dwaze exegese. Ze fundeert op de zaligspreking van de Zone Gods, haar leer van het pausdom en eveneens de onfeilbaarheid van de paus.

Hoe is het toch mogelijk, dat Rome op de heerlijke belijdenis van Petrus de autoriteit van de paus bouwt. Het is zo helder als de dag en verstaanbaar voor iedereen, die door God begiftigd is met een gezond verstand en geestelijk licht, dat het in deze tekst niet gaat over de persoon van Petrus maar over zijn schone belijdenis. Daarom is het zo vreemd, zo raadselachtig, zo eigenaardig, dat Rome deze tekst gebruikt om Petrus tot de eerste paus te proclameren.

Wat is daarvan de reden?

Dit is heel eenvoudig: er is in de Bijbel geen enkel bewijs te vinden voor de autoriteit van de paus en daarom grijpt men deze tekst als enig redmiddel aan om het dogma van het pausdom en de priesterhiërarchie te verdedigen.

De leer van het pausdom en de onfeilbaarheid van de kerkvorst in het Vaticaan kunnen onmogelijk door een bewijs uit de Bijbel verdedigd worden.

Weet u wat in werkelijkheid de leer van het pausdom is?

De strijd van de bisschoppen van Rome om de macht in de kerk en in de gehele wereld, welke uiteindelijk uitgelopen is op de onfeilbaarheid van de paus.

Was het de wil van Christus, dat één van de apostelen zou regeren over de anderen? Neen, juist het tegendeel! Jezus zei tot Zijn discipelen: Eén is uw Meester en gij zijt allen broeders.

In Gods Woord is er geen sprake van, dat Petrus als een bisschop over de andere discipelen zou heersen en regeren.

Wilt u een bewijs uit de Bijbel, dat de zorg voor de kerk aan alle apostelen en discipelen gegeven is zonder onderscheid, en niet alleen aan Petrus? Paulus zegt tot de ouderlingen van Efeze, dat ze de kudde Gods moeten weiden over welke de Heilige Geest hen als opzieners gesteld heeft. De heilige apostel Paulus verklaart zeer duidelijk Wie het fundament der Kerk is in zijn brief aan de Corinthiërs: Want niemand kan een ander fundament leggen dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Christus Jezus.

Wanneer Christus het fundament is zoals de Bijbel duidelijk leert, hoe is het dan mogelijk, dat Petrus de rots is waarop de kerk gebouwd is. Weet u wat de waarheid is? Christus is het fundament der zaligheid, en de belijdenis van Petrus, dat Jezus de Zone Gods is, wordt de beleving van allen die God vrezen.

De Rooms-Katholieke kerk heeft in 1870 verklaard, dat de paus onfeilbaar is, wanneer hij een officieel kerkelijk besluit afkondigt.

Er is veel strijd in de Roomse kerk geweest voordat de onfeilbaarheid van de paus tot dogma werd verheven. Dit is geen wonder, omdat de onfeilbaarheid van de paus in flagrante strijd is met Gods Woord en door geen bewijzen uit de kerkgeschiedenis gesteund wordt. Zelfs veel Rooms- Katholieken van naam hebben met kracht de onfeilbaarheid van de paus bestreden. Wat was de gedachte van de kerkvaders over de leer van het pausdom? De leiders van de kerk in de eerste eeuwen na Christus hebben nadrukkelijk geleerd, dat alle apostelen dezelfde autoriteit bezitten, dus dat ze allen' gelijk waren in aanzien en macht.

De godzalige Augustinus en zelfs de bekende paus Gregorius de Grote ontkende pertinent, dat Petrus bijzondere autoriteit over de andere apostelen bezat.

Gregorius schreef zelfs: Niet een van de bisschoppen van Rome heeft het recht om zich bisschop van de gehele wereld te noemen. Ieder, die deze eer en macht zich zou toeëigenen, is een antichrist of een voorloper van de antichrist.

Door de val van het Romeins imperium werd de macht van de bisschop van Rome steeds groter en onverwachts verklaarde hij zichzelf tot het hoofd van de kerk. In de donkere Middeleeuwen had de paus van Rome veel macht in handen zowel in de kerk als in de staat.

Het dogma van de onfeilbaarheid van de paus kroont een mens met goddelijk gezag. Het spreken van de paus is niet de stem van de Heilige Geest, omdat ieder mens feilbaar is. God alleen is heilig en onfeilbaar.

De Japanse keizer Hirohito was voor zijn volk een goddelijke persoon, een man van hemelse geboorte, zijn stem was voor hen Gods stem. Deze keizer kwam in oorlog met Amerika en stortte het Japanse volk in een zee van ellende. De keizer is vandaag in Japan niet meer de onfeilbare godenzoon, maar alleen de regeerder van zijn volk.

De paus van Rome gaf zijn zegen aan het leger van Mussolini, dat Abessinië in een oorlogsveld veranderde en dood en verderf bracht in dit schone land.

De Italianen verloren Abessinië, het land, dat ze met bruut geweld genomen hadden en de zegen van de paus werd een nederlaag voor Italië. De feiten in de geschiedenis bewijzen, dat de paus een mens is, een sterveling, even feilbaar als ieder ander persoon.

De leer van de onfeilbaarheid van de paus is op het concilie in 1870 met geweld doorgedreven. De geestelijken van Italië regeren de Rooms-Katholieke kerk, de zonen van dit land waren op dit concilie vertegenwoordigd met 50 procent. Zeer veel Rooms-Katholieke bisschoppen uit andere landen stemden tegen het onbijbels dogma van de onfeilbaarheid van de paus. Het mocht niet baten, de oppositie werd gedwongen zich te onderwerpen aan de wil van de Italiaanse geestelijkheid en de machthebber van het Vaticaan.

Een dapper en waarheidslievend Rooms- Katholiek aartsbisschop stond op in het concilie en verklaarde voor alle aanwezigen: Luister, mijn vrienden, ik stel als de waarheid vast:

1. Jezus gaf aan alle apostelen dezelfde autoriteit als aan Petrus. 2. De apostelen hebben Petrus nooit erkend als de stedehouder van Christus. 3. Petrus heeft nooit gedacht, dat hij paus was en hij heeft nimmer als paus gehandeld.

4. De concilies van de eerste eeuwen der Christenen hebben de bisschoppen van Rome nooit de macht van rechtspraak gegeven.

5. De heilige vaders hebben praktisch allen verklaard, dat de beroemde woorden welke Christus tot Petrus sprak: „Gij zijt Petrus en op deze petra zal Ik mijn gemeente bouwen", zien op de belijdenis van Petrus en niet op de persoon van de apostel.

Ik, zo besloot de aartsbisschop zijn beroemde rede, stel zegevierend vast met de kerkgeschiedenis in mijn hand, met rede, met logika, met goed gevoelen en met een christelijk geweten, dat Jezus Christus nooit enig oppergezag aan de apostel Petrus gegeven heeft en dat de bisschoppen van Rome, door het toeëigenen van alle rechten van de bisdommen, de regeerders van de Kerk geworden zijn.

Dit was een machtig getuigenis tegen de onlogische, dwaze en onbijbelse leer van de onfeilbaarheid van de paus. Deze

Rooms-Katholieke aartsbisschop vreesde de toorn van paus Pius IX niet, hij was een dapper strijder voor de waarheid en een verdediger van de rechten van zijn kerk. Zal het concilie, dat in Rome vergadert, de onfeilbaarheid van de paus veroordelen of zal ze de vader van deze goddeloze leer, Pius IX, zalig verklaren? Moge, God geve dat, het concilie de leer van de onfeilbaarheid van de paus als ketterij veroordelen.

Kerk van Rome, luister naar Gods Woord en naar de stem van Christus, dan zult ge de onfeilbaarheid van de paus radicaal verwerpen.

Het getuigenis van uw aartsbisschop, die het dogma van de onfeilbaarheid van de paus zo vurig bestreed, verdient uw volle aandacht.

De invloed van de Italiaanse geestelijkheid heeft de Rooms-Katholieke kerk onnoemelijke schade berokkend.

De leer van de onfeilbaarheid van de paus is geboren in het Vaticaan en is door de macht van Italië's zonen aan de hele Rooms-Katholieke kerk opgedrongen.

De Bijbel spreekt niet van de onfeilbaarheid van de paus, daarom is deze leer een grote leugen en een vreselijke dwaling.

Laat ons de Heere bidden voor een Reformatie in de kerk, dan wordt God verheerlijkt en de zondaar bekeerd. Christus' woord is de waarheid, Christus is onfeilbaar, Christus is alleen Koning.

Driewerf gelukkig is de mens, die Christus voor zijn ziel kent als zijn Koning en Verlosser. Wat heeft een mens nodig om zalig te worden? De zalige gemeenschap

met God en vrede voor zijn hart. De Heere schenkt uit vrije genade aan arme zondaren vergeving van schuld en het eeuwige leven. Het is voor ons allen nodig, dat we een levend lid zijn van Christus' Kerk. We zijn reizigers naar de grote eeuwigheid, we moeten bereid zijn om God te ontmoeten.

Daarom moeten we onszelf de ernstige vraag stellen: Is mijn ziel gered, waar zal ik zijn in de eeuwigheid?

Christus moet Koning worden in ons hart en de Heilige Geest onze Leidsman. De pauselijke macht is een geestelijke tirannie. Christus' juk is zacht en Zijn last is licht.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 31 oktober 1970

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

De „onfeilbaarheid

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 31 oktober 1970

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's