Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

68 DE EREDIENST EN HAAR GEBRUIKEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

68 DE EREDIENST EN HAAR GEBRUIKEN

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De schutters, dat waren zijn eigen zonen. Hij wees ze om zo te spreken met de vinger aan. Hij wees ze terug naar het veld in de omgeving van Dothan, waar ze hun heimelijke raad hadden gehouden om Jozef te doden. En waarom? Maakten Jozef hun het leven zo zuur dat zij gedurig door hem werden gekweld? Ach neen een andere bron. ! Hun afkeer en haat sproot voort uit

Er zal wel veel door de broeders van Jozef zijn heengegaan toen hun vader die woorden sprak: "De schutters hebben hem bitterheid aangedaan en beschoten en hem gehaat." Dat was de volle waarheid.

Ja, dat was waar! Ze zullen echt niet met hun hoofden ontkennend hebben geschud. Ze zullen echt niet allerlei verontschuldigingen hebben bedacht. Het was waar wat hun oude vader zei.

Maar het was ook waar dat zij hun schulden erkenden en er oprecht berouw over hadden. En waar oprecht berouw komt, daarop volgt beslist vergeving.

Zien we evenwel ook het beeld dat er in ligt van een kind van God in het midden van een haatdragende wereld?

Alleen al om het feit dat ze niet "meedoen" worden ze gehaat en schuin aangezien. Als een familie woont in een buurt waar ze opvallen dat ze zondags tweemaal naar de kerk gaan, dan moeten ze er maar op rekenen dat zowel de ouders en hun kinderen al heel gauw de afkeer van de hele buurt moeten verdragen. Dan worden ze ook bitterheden aangedaan en beschoten.

Nu kan men wel aanvoeren dat dit veel aan iemand zelf ligt. Men moet verstandig en met takt met anderen omgaan, dan heeft men geen last. Daar stellen wij tegenover dat dit slechts gedeeltelijk waar is.

Alleen het feit dat men zich niet of heel weinig met de andere bemoeit, is al voldoende, om iedereen met afkeer te vervullen.

Bunyan beschreef dit in "De Christenreize" zo duidelijk als Christen en Getrouw op de IJdelheidskermis waren aangekomen. Met de ijdelheidskermis bedoelde Bunyan de ijdelheid van de wereld. ledere pelgrim moet de stad IJdelheid met de dagelijkse kermis passeren.

“Deze kermis is geen nieuwe zaak", schreef Bunyan, "maar behoort tot de oudste instellingen. De weg naar de Hemelstad loopt midden door de stad, waar deze luidruchtige kermis plaats heeft, en hij, die het hemelse vaderland

wil bereiken zonder deze stad door te trekken, zou uit de wereld moeten gaan."

Wat deed nu de woede van de kooplieden oprijzen tegen Christen en Getrouw?

Dat zij zich afzonderlijk hielden en niet wilden kopen of aannemen al konden zij het voor niets krijgen.

“Daardoor hadden nauwelijks Christen en Getrouw een voet op de kermis gezet, of ieder had het oog op hen en in een ogenblik was, om zo te zeggen, de ganse stad over hen in opschudding. Meer dan één reden deed deze bevreemding en beweging ontstaan. Vooreerst droegen deze pelgrims een gans andere kleding dan ieder die op deze kermis handel dreef en kocht. Klein en groot zag hen dan ook met grote ogen aan, en sommigen zeiden: het zijn zonderlingen. Anderen: zij komen uit het dolhuis. En weer anderen: zij komen uit een onbekend land."

De strekking van het verhaal is duidelijk. Christen en Getrouw wilden zich niet vermengen met de kopers en verkopers van de IJdelheidskermis en dat alleen was al voldoende om ze eerst te bespotten en daarna gevangen te nemen.

Van hen kan met recht worden gezegd dat de schutters hen beschoten en ze haatten.

(Wordt vervolgd.)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 mei 1983

De Wachter Sions | 8 Pagina's

68 DE EREDIENST EN HAAR GEBRUIKEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 mei 1983

De Wachter Sions | 8 Pagina's