Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Basisvorming, aangrijpingspunt tot grondige bezinning

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Basisvorming, aangrijpingspunt tot grondige bezinning

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Basisvorming wordt wel gezien als grootste onderwijsvernieuwing, die het voortgezet onderwijs tot nu toe gekend heeft. Ging het bij de Mammoetwet om een ingrijpende wijziging van de structuur van het onderwijs, bij de basisvorming gaat het met name om een vernieuwing van de inhoud van het onderwijs. Hierbij kan met name gedacht worden aan de invoering van nieuwe vakken (o.a. Techniek en Verzorging), de uitbreiding van het aantal lesuren van 30 naar 32 per week en de invoering van kerndoelen.

V ooral de invoering van kerndoelen wijst op een inhoudelijke verandering van het onderwijs. "Kerndoelen geven een beschrijving van kwaliteiten van leerlingen op het gebied van kennis, inzicht en vaardigheden". Door de formulering van de kerndoelen worden de scholen gedwongen zich opnieuw te bezinnen op de inhoud van het vakonderwijs. Het Reformatorisch onderwijs heeft deze verplichting als een goede mogelijkheid aangegrepen zich grondig te bezinnen op de doelstellingen en uitgangspunten van het onderwijs en de concrete vertaling ervan in de lessituatie.

Door het bestuur van de stichting DGS is reeds enkele jaren geleden een Projectgroep basisvorming ingesteld, die tot taak heeft gekregen de consequenties van de basisvorming voor het voortgezet onderwijs te bestuderen en de scholen te begeleiden bij de invoering van de basisvorming.

Op basis van het wetsvoorstel basisvorming heeft de staatssecretaris aan de scholen extra taakuren beschikbaar gesteld voor de bestudering van de basisvorming.

De Projectgroep heeft deze mogelijkheid aangegrepen om de scholen te benaderen om een gezamenlijk project op te zetten, waarin de bestudering van de kerndoelen centraal staat.

De scholen hebben hier positief op gereageerd, hetgeen geleid heeft tot de instelling van 14 vakwerkgroepen (per basisvormingsvak één werkgroep) en verschillende themawerkgroepen.

Zo bestuderen de themawerkgroepen onderwerpen als: pedagogisch/ didactische uitgangspunten van het voorgezet onden/vijs, de invulling van de vrije ruimte en de clustering van vakken.

Aan dit grootschalige project doen ongeveer 150 personen mee, voornamelijk docenten en directieleden. Het project is gestart met een gezamenlijke bijeenkomst te Gouda, waar de heer Schüssler van het Proces Management Basisvorming gesproken heeft over de functie van kerndoelen. Een samenvatting en reactie hierop van de heer Giljam treft u elders in deze Info aan.

In deze Info zullen wij u regelmatig op de hoogte houden van de resultaten van de verschillende werkgroepen.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1991

De Reformatorische School | 40 Pagina's

Basisvorming, aangrijpingspunt tot grondige bezinning

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1991

De Reformatorische School | 40 Pagina's