Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

WEET JE HET? deel I. Uitg. Stark-Texel, ing. f. 4, 40.

Dit is het eerste deeltje van een serie puzzelboel(jes voor de jeugd vanaf de leeftijd dat ze lezen kunnen. Dit deel bevat puzzels over de berijmde psalmen. Het is wel een aardig boekje, dat zeker in een aantal exemplaren In de lagere klassen van de basisschool aanwezig mag zijn. Jammer dat in de puzzels steeds het embleem van de uitgever terugkeert. Dat is iets te nadrukkelijk. Eveneens jammer, dat ik bij het oplossen van de eerste puzzel op biz. 3 reeds op een fout stuitte. De antwoorden staan achterin.

C. Bregman.

TROOST GIJ MIJ, gedichten van Regina Kleisen. Uitg. Den Hertog bv., Houten/ Utrecht 1983, paperback, 71 pag. f. 9, 50.

In een onderwijsblad past slechts een aankondiging van deze gedichtenbundel. De dichteres zal voor velen van ons onbekend zijn. In een goede inleiding maakt Hans Roodbeen duidelijk wie zij was (zij overleed in 1940) en wat haar tot het schrijven van gedichten inspireerde. We kunnen niet spreken van grootse poëzie, maar met haar bescheiden talenten laat zij wel een zuiver geluid horen. Ik zou de bundel niet op de literatuurlijst willen (laten) zetten, maar wanneer u iemand een zinvolle attentie wil aanbieden, bv. aan een zieke, dan moet u beslist eens aan dit boekje denken.

C. Bregman.

DENKEN OVER... OECUMENE, door Ir. J. v.d. Graaf. Uitg. Boekencentrum bv., 's-Gravenhage; paperback, 77 pag.

Dit boekje heeft de bedoeling enkele gedachten aan te reiken over een thema, dat beslist actueel te noemen is. Met name de opkomst van de Wereldraad van Kerken én zijn tegenhanger, de Internationale Raad van Christelijke kerken (IC.C.C.) was een duidelijke prikkel, ook voor de Gereformeerde Gezindte, om een aantal aspecten, verband houdend met de oecumene, principieel te doorlichten. De verdienste van dit boekje is, dat het als beknopte Inleiding aanzetten geeft tot verdere bestudering, door de literatuurverwijzing, en tot nadere bezinning, door de opgenomen gespreksvragen. Vandaar dat we dit boekje graag willen aanbevelen, waarbij we uiteraard niet in de laatste plaats denken aan de godsdienstlessen in het voortgezet onderwijs.

C. Bregman.

ONS DOOPFORMULIER, door Ds. C. Harinck. Uitg. Den Hertog bv., Houten 1984; geb., 229 pag. f

Dit boek is de tweede, herziene druk van het boek dat Ds. Harinck reeds in 1966 publiceerde. In zijn woord vooraf spreekt de schrijver zelfs over een nieuw boek, dat nog meer dan vroeger wil ingaan op de vragen die bij het lezen van het doopformulier opkomen. Daartoe werden ook recente studies over de doop geraadpleegd. De hoeveelheid bestudeerde literatuur is trouwens toch behoorlijk omvangrijk.

We hebben hier met een heel belangrijk boek te doen. De schrijver oriënteert zich gedurig op het getuigenis van de Schrift en gaat gaarne te rade bij de reformatoren en de nadere reformatoren. Bij het samenstellen van Mens- en kindvisie heb ik al graag gebruikgemaakt van Harincks studie. Hij was het die mij met name wees op het belang van Fruytiers beschouwingen. Gaarne had ik ook de evenwichtige beschouwingen van deze tweede druk geraadpleegd. Het zal duidelijk zijn: ieder die zich bezighoudt met de identiteit van ons reformatorisch onderwijs, waarbij de visie op het (gedoopte) kind een uiterst belangrijke factor is, kan niet buiten dit boek van de tweede voorzitter der V.G.S. om. Ook op de volwassendoop gaat de auteur in, evenals op de meer en meer om zich heen grijpende praktijk van de herdoop. Dit laatste maakt het boek ook belangrijk voor de godsdienstlessen in het voortgezet onderwijs. Het doet wat merkwaardig aan, de originele tekst van het doopformulier als hoofdstuk tussen andere te zien opgenomen; misschien was het beter geweest deze in een bijlage op te nemen. Overigens ook over de wijze van uitgeven niets dan lof.

C. Bregman.

HET GEREFORMEERD ONDERWIJS -

Identiteitsbezinning, o.r.v. A. Joh. Kisjes en P.A, te Velde. Uitg. J.H. Kok, Kampen, z.j. (1983); paperback, 215 pag.; f. 24, 90.

Deze verzamelbundel is enigszins te vergelijken met zijn reformatorische "tegenhanger" uit 1981, nl. Visie op liet onderwijs, eveneens bij Kok, Kampen verschenen. Dit boek is enerzijds wat smaller; anderzijds echter ook weer breder. Smaller: in Visie op het onderwijs werden 25 artikelen opgenomen, alle cirkelend rondom de identiteit van het reformatorisch onderwijs (vertaald naar de schoolpraktijk; t.b.v. hoofdst. 1 van het schoolwerkplan). In de hier te bespreken bundel zijn dat er veel minder. IVIaar de kwantiteit is niet doorslaggevend. Dat geldt met name voor de uitstekende bijdrage van Drs. G.J. Middelkoop: "Gereformeerd Onderwijs: Waar staat het, wat wil het? " Zijn artikelen in "Woord en School" onder dezelfde titel las ik indertijd al met veel interesse. De bijdrage van prof. dr. J. van Bruggen over "Het christelijk karakter va.i een gereformeerde school" sluit hier direkt bij aan. De gerichtheid van de school op de maatschappij komt in een bijdrage van Drs. G.H. de Leeuw aan de orde; op de verhouding tussen gezin, kerk en school gaat A. Joh. Kisjes in. Allemaal bijzonder interessant materiaal, waarmee we in het reformatorisch onderwijs ons voordeel kunnen doen en soms door eerdere publikaties al gedaan hebben. Uiteraard blijft kritische kennisname geboden; naast veel dat verbindt is er immers ook genoeg dat scheidt. Maar wij mogen er beslist niet aan voorbijgaan. Dit boek is ook breder dan Visie op het

onderwijs. We treffen in deze gereformeerde identiteitsbezinning ook artikelen aan over Onderwijs en Grondwet (Sietsma), het bewegingsonderwijs (Van den Berg), godsdienstige vorming in de puberteit (Van Bruggen) en over Groen van Prinsterer, wel of geen staatspedagoog. Ook in deze bijdragen is genoeg dat boeit, tot nadenken en vaak ook tot tegenspreken prikkelt. Al met al: een bijzonder waardevolle bundel, die tegelijkertijd een goed portret geeft van het (vrijgemaakt) gereformeerde onderwijs. Niet voor niets werd het boek samengesteld ter gelegenheid van het 15-jarig bestaan van de Vereniging van Gereformeerde onderwijsgevenden GVOLK.

C. Bregman.

OPVOEDEN - EEN OPGAVE, door Bruce Narramore. Telos-boek nr. 137. Uitg. H. Medema, Vaassen. Paperback, 181 pag.; f. 18, 90.

De schrijver heeft blijkens het Voorwoord aan twee groepen lezers gedacht: christenouders die naast andere boeken dit boek zouden kunnen lezen "om het bijbels model van het ouderschap te ontdekken". En vervolgens: voorgangers, leraars, onderwijzers en andere christelijke leiders "die geroepen zijn om de hele raad van Gods Woord aan deze generatie te vertellen". Dit zijn nobele doelstellingen. Er zijn dan ook heel mooie dingen in de 14 hoofdstukken van dit boekje te lezen. De concentratie op de bijbelse gegevens is dan ook hét waardevolle in dit boekje. Overigens ben ik af en toe wel bang voor een wat biblicistische sfeer, terwijl de gebruikte bijbelvertaling het vertrouwen in dit boek evenmin versterkt. Bij kritische kennisname echter kan het boek door de "tweede groep", nl. de onderwijzers en leraren, met vrucht gebruikt worden. De vele literatuurverwijzingen zouden het boek waardevoller hebben gemaakt, wanneer niet bijna uitsluitend Engelstalige literatuur was genoemd. Maar ja, je kunt van een boek dat oorspronkelijk in de U.S.A. werd gepubliceerd, moeilijk anders verwachten.

C. Bregman.

KAN EEN CHRISTEN EERLIJK ZAKEN DOEN? Uitg. Vereniging Reformatorisch Getuigenis in het Commerciële Leven.

In de loop van 1981 zijn op bijeenkomsten, georganiseerd door bovengenoemde vereniging, een drietal referaten gehouden, die betrekking hebben op het zaken doen van een christen.

Ds. R. van Kooten over "De ethiek van het zakenleven" n.a.v. Zondag 42 van de H. Cat. Prof. Dr. W.H. Velema over "Zakenleven en Rentmeesterschap".

Mr. M.M. Grauss over "Burgerlijkeongehoorzaamheid".

In 1983 zijn deze referaten gebundeld en in een brochure uitgegeven. Hoewel natuurlijk in de eerste plaats bedoeld voor zakenmensen, zijn de referaten ook beslist de moeite waard om door onderwijsmensen gelezen te worden.

G.J. van Kempen-Stufken.

BIJBELS PUZZELBOEK VOOR HET GEZIN, door mevr. G.W. van Leeuwen-van Haatten. Deel 1-4. En: HET GULDEN BOEKJE, Bijbels handboekje met namen en feiten. Uitgaven van Den Hertog - Houten.

Deze boekjes maken deel uit van een serie van acht. In de vorm van allerlei soorten verwerkingen worden de hoofdzaken van de Bijbelboeken gerepeteerd. De antwoorden staan achterin. In een aantal gevallen is dat wel fijn. Het gulden boekje helpt bij het opsporen van een aantal namen en feiten.

Het zijn voor kinderen van 9 jaar en ouder fijne boekjes; vooral als de ouders over de schouder van hun kinderen meepuzzelen. In de klas kan het gebruikt worden om leerlingen die wat vlugger klaar zijn er mee te laten werken. Een leuk initiatief.

ZIJ DIE BLEVEN, schetsen over leven en werk van acht predikanten die niet met de Afscheiding meegingen, door drs. K. Exalto e.a.. Uitg. Callenbach - Nijkerk. Prijs f. 23, 50.

In verband met de herdenking van de Afscheiding, 150 jaar geleden, is het boek, dat enkele jaren geleden verschenen is, aktueel. Het merendeel van de artikelen is eerder gepubliceerd in "De Waarheidsvriend". Het gaat in deze schetsen om de beschrijving van de worsteling om het behoud van de zuivere prediking naar Schrift en belijdenis in de vaderlandse kerk.

Van verschillende predikanten, b.v. van Du Cloux worden in de leesdiensten nog preken gelezen.

Van harte in uw aandacht aanbevolen.

I.A. Kole.

HET BLIJVEN TOCH JE KINDEREN - interviews met ouders door Mary Michon. Een Anthos-boek. Uitg. In den Toren, z.j. (1984); paperback, 192 pag.; f.25, —.

Twee uitgaven van de Willem de Zwijgerstichting (die ten doel heeft verdieping en versterking van de reformatorische beginselen in ons volksleven). Postbus 642, 7300 AP Apeldoorn. Voor minimaal f.10, — ontvangt elke donateur elk jaar twee uitgaven (en soms zoals nu drie uitgaven). In de eerste helft van 1984 zijn verschenen:

a. MARNIX EN ZIJN TIJD, door Dr. L. Strengholt. Prijs f. 8, 50.

In verband met de herdenking in juli van de dood van Willem van Oranje, is het goed om kennis te nemen van het leven en het werk van een belangrijk adviseur van de prins. Het is een helder geschreven brochure. In het leven van Marnix is ook waar geworden wat de prins eens tegen hem gezegd heeft: 'Wat hindert het, dat wij moeten lijden, als wij Gods kerk maar van nut kunnen zijn'. (41)

b. De tweede brochure is geschreven door dr. W. van 't Spijker: ANTHONY BRUMMEL- KAMP. Met als ondertitel: Een terugblik op de Afscheiding. De scribent heeft een goed overzicht gegeven van een predikant die in de vorige eeuw in de kerk een belangrijke (bemiddelende) rol heeft gespeeld.

Ook in dit leerzame geschrift wordt, met het oog op de herdenking van de Afscheiding (in 1834 te Ulrum begonnen) in het najaar, aandacht gevraagd voor de manier waarop ds. Brummelkamp stond t.o.v. de Afscheiding, het Réveil, Kohlbrugge, 'de landverhuizing' (wat is die zorgvuldig voorbereid) en de noodzaak van een goede opleiding (alleen voor de afgescheiden kring? of kunnen er ook anderen toegelaten worden? ). Het werk van de stichting willen we gaarne opnieuw onder uw aandacht brengen.

ACHTERGRONDEN VAN ABORTUS PRO- VOCATUS, door B.J. Zijl. Uitg. Stark, Oosterend. Prijs f. 4, 90.

Degenen die een werkstuk moeten maken over abortus provocatus: geschiedenis, indicaties, randgevallen en hulpverlening, konklusies en adressen, vinden in deze brochure de elementaire informatie. Een praktisch boekje; van harte aanbevolen voor persoonlijk gebruik, en voor het verenigingsleven en de leerlingenbibliotheek.

I.A. Kole.

OVERAL OP AARDE. Verhalen voor kinderen. Uitgave van Echo, Amersfoort. Prijs f. 12, 90.

In deze paperback treft men verhalen aan over kinderen, in ons land en daar buiten, in het vrije Westen, in de vervolging en in zendingssituaties. De verhalen zijn geschreven door mensen uit de gereformeerde bondskring die in allerlei werksituaties te maken hebben met kinderen: oa. M.C. Capellet en mevr. J. Visser-Vlaanderen. Het zijn goed geschreven en verantwoorde verhalen. Het bestuur van de Nederlandse Hervormde Zondagsscholenbond op Gereformeerde Grondslag heeft een goed initiatief genomen. In uw aandacht aanbevolen.

I.A. Kole.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 1984

De Reformatorische School | 68 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 1984

De Reformatorische School | 68 Pagina's