Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Heffing kansspelbelasting casinospelen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Heffing kansspelbelasting casinospelen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

door de heer Meuleman

Eerste Kamer

HET KWAAD BETEUGELEN

Het is bijna acht jaren geleden dat op 4 z'ïgi*ng^\? ah '•(fe'^'Wef'oïT ^é"i? fiïs4^èYè^ met meerderheid van stemmen werd aangenomen. Het voorstel van wet ging in hoofdzaak over de invoering van de casino's en het legaliseren van het roulettespel in ons land. Bij de behandeling van dit wetsontwerp destijds hebben wij onze principiële bezwaren naar voren gebracht. Deze bezwaren bestaan tot op de dag van heden nog onverkort. De kansspelen gaan de weerzin tegen de arbeid begunstigen. Zij werken lichtzinnigheid in de verteringen en misbruik van sterke drank in de hand. Zij belemmeren de besparingen. Uiteindelijk leidt dit tot verarming. Zij kunnen de toets der godsdienstige beginselen niet doorstaan, daar zij de wortel van de godsdienst ondermijnen door fortuin in de plaats van de levende God te stellen en als beschikker van onze bestaansmiddelen te aanvaarden. Bij de invoering van het roulettespel werd als reden opgegeven dat dit kon leiden tot verbetering van de voorzieningen op toeristisch, cultureel en maatschappelijk terrein alsmede op het gebied van sport en recreatie. Wij hebben toen de vraag gesteld waaruit deze verbeteringen dan wel zouden bestaan. Het zou toch zeker geen verbetering betekenen voor degenen die hun gokbehoefte gaan uitleven en tot de ontdekking zullen komen dat voor een grote meerderheid alles op een teleurstelling uitloopt omdat zij hun geld verspelen. Financieel gezien zal het niet tot verbetering leiden voor ons volk als geheel. Daarom zou het beter zijn, de zwakkeren in onze samenleving te beschermen. Het was de bedoeling, roulette te gaan invoeren om uitwassen en misstanden tegen te gaan, althans, zo werd ons destijds voorgesteld. Doch wij hebben kunnen constateren dat dit op een mislukking is uitgelopen, zowel met het „reguleren" als met het „kanaliseren". De casino's blijven voor ons een zondig bedrijf, en verdienen daarom geen medewerking. De zonde moet niet worden gereguleerd maar worden tegengegaan. Men moet haar niet kanali-­ seren, haar een bedding geven maar haar afdamraen. Dat is de taak van de overheid als dienaresse Gods, om het kwaad te beteugelen.

Aangaande de wet tot legalisering van de casino's, die is aanvaard, komen de problemen. Nu de overheid hiermee wordt geconfronteerd, komt thans de wet tot invoering van een afzonderlijke regeling voor de heffing van kansspelbelasting met betrekking tot de casinospelen. Wanneer de overheid de eerste schrede heeft gezet op het pad van de overheidsbemoeienis, zal zij ook verder de gevolgen hebben te dragc". Belastingschulden liepen op tot een enorme hoogte; directeur en personeel werden ontslagen, enzovoorts. Over de achtergronden van deze moeilijkehden zullen wij niet te veel spreken. De pers heeft daaraan uitvoerig aandacht geschonken. Wel worden wij voor de vraag gesteld welke weg thans dient te worden gegaan om een oplossing te vinden. De Staatssecretaris schrijft op blz. 10 van de memorie van antwoord: „Zonder kwijtschelding is de rentelast momenteel al zo hoog dat deze de betalingscapaciteit van de NSC (Nationale Stichting Casinospelen) overtreft." Zonder kwijtschelding kan de NSC, met andere woorden, van de rode cijfers in „nog rodere" cijfers komen, en zal zij noodgedwongen haar deuren moeten sluiten. Is het bekend hoe „rood" thans de „roodste" cijfers zijn? De heer Veen sprak zojuist van een bedrag van ƒ 420 miljoen. Is dat juist? Wij hebben met kwijtschelding toch grote moeite, ook wanneer het gaat om een beginsel van gelijke behandeling. Immers, wanneer een particuHer bedrijf in financiële moeilijkheden verkeert, wordt dan ook het instrument van kwijtschelding in de invorderingssfeer gehanteerd? Nu stelt de Staatssecretaris dat dit wel het geval kan zijn wanneer het gaat om betaling van de reeds geconstateerde schuld, waarbij in het algemeen de betalingscapaciteit van de belastingplichtige, zijn toekomstverwachting en dergelijke een belangrijke rol zullen spelen bij de afweging of en zo ja, in welke mate kwijtschelding zal worden verleend. Wanneer een particulier bedrijf in financië­le moeilijkheden verkeert, vindt een dergelijke afweging plaats. De vraag die bij ons rijst, is of dit ook steeds is en wordt toegepast bij de vele bedrijven welke in financiële moeilijkheden veri%.cciucu CU vciKeien. een mogeUjKe sluiting zou misschien kunnen zijn voorkomen. Is kwijtschelding ook mogelijk bij een faillissement? Is daarbij de fiscus niet de eerste trekkende? Heeft de overheid bij vordering geen voorrang boven anderen? Wanneer geen kwijtschelding plaatsvond en de casino's noodgedwongen haar deuren moesten sluiten, zou dat bij ons geen enkel bezwaar ontmoeten. Wij zouden er echt niet om treuren. Ook de NSC heeft haar verplichtingen na te komen, haar belastingen te voldoen en verantwoordelijkheid te dragen, al heb ik de vrees dat daaraan een mentaliteitsverandering vooraf zal moeten gaan.

DE ZONDE IS EEN HELLEND VLAK

Wanneer wij dit zo stellen, namelijk dat door geen kwijtschelding van de belastingschulden de casino's zouden moeten sluiten en dat wij daar geen bezwaar tegen zouden hebben, dan neemt dit toch niet weg dat wij de voorkeur eraan hadden gegeven, indien een wetsvoorstel tot wijziging van de Wet op de kansspelen zou zijn ingediend, dat een sluiting van de casino's wegens wanbeheer etc. zou beogen. Helaas is het tot nog toe niet zo ver gekomen. Evenwel zouden wij een dergelijk voorstel graag van de Regering tegemoet zien en ook graag aanvaarden. Wij wensen niet meer woorden aan deze onverkwikkelijke zaak te besteden. Het is na de invoering van de casino's v^n kwaad tot erger gegaan. Hoe kan het ook anders. De zonde is een hellend vlak. Aan de afgod van de kansspelen wordt veel tijd, geld en moeite geofferd, die anders en beter hadden kunnen worden besteed. Wij veroordelen dan ook het kansspel, omdat het toegeeft aan de boze neiging van het menselijk hart om in blindheid zijn vermaak te vinden. Deze zucht moeten wij steeds wederstaan, omdat deze tekort doet aan de beschikking van de Voorzienigheid Gods. Na hetgeen wij hebben gezegd, zal het duidelijk zijn dat wij onze stem aan dit wetsontwerp niet zullen mogen geven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 juni 1981

De Banier | 8 Pagina's

Heffing kansspelbelasting casinospelen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 juni 1981

De Banier | 8 Pagina's