Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat betekent belijdenis doen voor...?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat betekent belijdenis doen voor...?

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

RONDOM DE GELOOFSBELIJDENIS

Komende zondag is het Palmpasen. In veel gemeenten wordt in het openbaar belijdenis van het geloof afgelegd. Jongeren én soms ook ouderen belijden in het midden van de gemeente niet zonder de Heere te kunnen. Met hun ja-woord spreken ze ook uit Christus te willen volgen, en zich in te zetten voor de opbouw van Zijn Koninkrijk. Hoewel er ook gemeenten zijn waar de belijdenisdienst op een later tijdstip wordt gehouden, ligt het voor de hand om in dit nummer aandacht te geven aan het belijdenis doen. De vraag waardoor we ons in dit artikel laten leiden, luidt: 'Wat betekent belijdenis doen voor ...? ' En dan kijken we zeven kanten uit.

... voor God

Om te beginnen zien we omhoog. Een belijdeniszondag wordt wel eens een hoogtijdag genoemd. Maar dat is het in de eerste plaats voor de drie-enige God. Het is immers Zijn Naam die wordt beleden. Het kan niet anders of dat geeft in de hemel vreugde. Volgens Lukas 15 : 7 is er in de hemel al blijdschap over één zondaar die zich bekeert. Dan moet het voor de Heere zeker veel betekenen als op tal van plaatsen in ons land openbare belijdenis van het geloof wordt gedaan. Ten diepste is het Zijn eigen werk. Want belijdenis doen is geen prestatie van ons, maar gratie (= genade) van God. Hij is het waard dat Hij juist in belijdenisdiensten aan Zijn eer komt. Zullen we Hem de dank brengen in ons zingen en in onze gebeden? Het zou een grote misser, ja een zware zonde zijn, als we de Heere niet zouden loven en prijzen vanwege Zijn trekkende liefde.

... voor nieuwe lidmaten zelf

Uiteraard betekent belijdenis doen veel voor de nieuwe lidmaten zelf. Het gaat om een belangrijke keus in hun leven. De tijd is voorbij, dat er vanuit een zeker automatisme belijdenis werd gedaan, omdat men daar nu eenmaal de leeftijd voor had. Aan het begin van de winter is er vaak ongelijktijdigheid bij de catechisanten. Sommigen komen naar de belijdeniscatechisatie met het voornemen om inderdaad belijdenis te doen. Anderen zijn er nog niet uit, en hopen gaandeweg het catecheseseizoen tot duidelijkheid te komen. Gelukkig gebeurt dit laatste ook. Het catechisatielokaal blijkt een werkplaats van de Heilige Geest te zijn, Die jongeren en ouderen over de streep trekt. Op een gegeven moment kunnen ze niet anders meer dan Christus belijden. Vaak tot hun eigen verwondering! De liefde van en tót Hem is onweerstaanbaar. Er is geen alternatief. 'Heere, tot Wie zullen we heengaan? Gij hebt de woorden van het eeuwige leven' (Joh. 6 : 68b).

Voor wie belijdenis gaat doen, is het uiterst belangrijk om voortdurend te zien op de roepende God, Wiens beloften vast en zeker zijn. We kunnen niet steunen op ons gevoel dat nog grilliger is dan het weer. Oprecht geloven rust op Gods beloven. Ten diepste belijden we niet ons eigen geloof, maar Christus. Met ons geloof kunnen we het niet doen. Daar is het dikwijls te wankel en te zwak voor. We belijden in de eerste plaats Hém op Wie het geloof zich richt. Ieder die het van de Heere verwacht, mag vrijmoedig en met vreugde belijdenis doen.

... voor de gemeente

Ook voor de gemeente is een belijdenisdienst van grote betekenis. Gods werk gaat door, ook in 2006. Van tijd tot tijd worden we geconfronteerd met somber makende cijfers omdat velen de kerk verlaten. Toch werkt de Heere nog steeds in Nederland. Daar krijgen we iets van te zien als Zijn Naam in het openbaar wordt beleden. In de meeste gemeenten zijn de groepen kleiner dan in het verleden. De laatste jaren hebben we moeten leren dat het niet om het getal gaat. Er zullen ook gemeenten zijn die dit jaar geen belijdenisdienst hebben. Dat schrijnt. Laat het ons des te meer tot dankbaarheid stemmen als er binnenkort wél belijdenis wordt gedaan. Dat geeft niet alleen blijdschap, maar het schept ook verantwoordelijkheid. Als gemeente hebben we biddend om de nieuwe lidmaten heen te staan. Vaak zijn het jongeren die nog veel moeten leren. Mogen ze op onze voorbede rekenen? We worden geroepen om hun ja-woord mede te ondersteunen.

... voorouders

We kijken verder in de richting van ouders van wie kinderen belijdenis doen. Eenmaal stonden ze met hun kinderen bij de doopvont. In alle gebrek is geprobeerd om invulling te geven aan de doopgelofte. Nu nemen kinderen hun doop voor hun eigen rekening. Dat is een reden tot ootmoedige dankbaarheid. Als ouders zullen we niet gauw zeggen dat het aan óns te danken is als kinderen tot deze keus komen. We zullen eerder het omgekeerde moeten belijden: het is niet dankzij maar ondanks ons. De Heere alleen komt alle lof toe. We vergeten in dit verband niet de ouders die hun kinderen zien wegdwalen bij de dienst van God vandaan. Dat roept vragen op, en het geeft ook verdriet. Voor hen brengt een beUjdenisdienst dubbele gevoelens met zich mee. Laat er vurig gebeden worden voor allen die het evangelie loslaten. Gods armen zijn lang genoeg om de verst weggedwaalde terug te halen.

... voor wie eerder belijdenis deden

Het kan niet anders of het belijdenis doen roept bij velen herinneringen op aan hun eigen geloofsbelijdenis, vijf, vijftien of vijftig jaar geleden. Mogelijk hangt de belijdenisplaat ergens in ons huis aan de muur. Af en toe kijk je er wel eens naar. Wat is er van terechtgekomen? Zijn we sindsdien verdiept in de kennis en de genade van Christus? Of is het vuur van destijds juist geleidelijk aan verdwenen, zodat we met een zeker heimwee terugdenken aan de tijd waarin we zelf belijdenis deden? Dan hebben we een vernieuwing van onze belijdenis nodig. Dat kan! De Heere is een levende God. Door de kracht van Zijn Geest worden oude ja-woorden vernieuwd, zodat we gewoon op onze plaats in de kerk, of thuis bij de kerktelefoon, in stilte opnieuw ja zeggen.

... voor wie nog geen belijdenis deden

Van een belijdenisdienst gaat ook een appèl uit op gemeenteleden die nog geen belijdenis hebben gedaan. Dat kan zowel jongeren als ouderen betreffen. Om allerlei redenen kwam er tot nog toe niet van. Soms hebben mensen al verschillende keren hun ja-woord gegeven bij de doop van kinderen, terwijl ze Christus nog niet in het openbaar

hebben beleden. Dan wringt er iets. Hopelijk worden ze in deze tijd aan het denken gezet door het belijdenis doen van anderen. Dat geldt ook voor jongeren die de leeftijd krijgen dat ze niet meer naar de gewone catechisatie komen. Het zal niet voor het eerst zijn, dat iemand tijdens een belijdenisdienst zó door Gods liefde wordt getroffen, dat het besluit valt om volgend jaar bij leven en welzijn ook de Heere te belijden.

... voor buitenstaanders

Ten slotte noemen we buitenstaanders. Hoewel er belijdenis wordt gedaan binnen de gemeente, mag het geen binnenkerkelijk gebeuren blijven. Wat zou het heerlijk zijn als er een getuigenis naar buiten vanuit gaat. Doordat nieuwe lidmaten in hun dagelijks leven voor hun Heiland uitkomen. Maar ook doordat gasten die de belijdenisdienst bijwonen, iets proeven van het grote geheimenis van Gods genade. Doorgaans zijn er op uitnodiging van de nieuwe lidmaten ook rand-of onkerkelijke familieleden en vrienden in de kerk. Een unieke gelegenheid om ook hen te bereiken met het evangelie. Ik besef heel goed dat wij elkaar niet raken. Maar nogmaals wijzen we elkaar op Gods macht. Hij heeft de sleutel om harten te openen.

We wensen elkaar een gezegende belijdeniszondag toe. Ik hoop dat bovenstaande overwegingen ons denk-en vooral gebedsstof geven.

J.C. Schuurman, Boven-Hardinxveld

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 april 2006

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Wat betekent belijdenis doen voor...?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 april 2006

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's