Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reformatie, een overwonnen standpunt 31

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reformatie, een overwonnen standpunt 31

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De moderne theologie begint, zo zagen we, met een aanval op de Heilige Schrift vanuit haar wijsgerige wereldbeschouwelijke theorieën. Zij wil de „Bijbelse boodschap" zó vertalen - men noemt dat interpreteren - , dat zij past bij de voorstellingswereld van de moderne mens; daaraan wordt aangepast.

Het is overbodig te zeggen, dat hiermede de openbaring Gods wordt aangetast; ja, dat de Heere Zelf hierin naar kroon en troon gestoken wordt. Hier vallen alle Goddelijke bedoelingen weg en wordt de Bijbel een boek, dat is opgezet naar menselijke maatstaven.

O, wat zijn we hier vér, oneindig ver van wat de reformatoren ons hebben geleerd, verwijderd! De openbaring des Heeren in Zijn Woord is niet te verstaan met ons z.g. kloek verstand; zij is niet te peilen met wat men noemt de „historisch-kritische methode".

Leert U nog eens art. 5 der N.G.B.: , , Wij geloven zonder enige twijfel al wat in al deze Boeken begrepen is; en dat niet zozeer, omdat de Kerk ze aanneemt en voor zodanige houdt; maar inzonderheid, omdat de Heilige Geest getuigenis geeft in onze harten, dat ze van God zijn". Leest U eens, wat Luther schreef: , , Ik geloof, dat ik niet door eigen verstand of kracht in Jezus Christus, mijn Heere, geloven of tot Hem komen kan, maar de Heilige Geest heeft mij door het Evangelie geroepen en met Zijn gaven verlicht".

Leest U ook eens, wat Calvijn schreef: „Het getuigenis des Geestes is voortreffelijker dan alle redenering. Want evenals God alléén een voldoende Getuige is aangaande Zichzelf in Zijn Woord, zo zal ook dat Woord niet eerder geloof vinden in de harten der mensen, dan wanneer het door het inwendig getuigenis des Geestes bezegeld wordt".

We zien dit ook bij de discipelen. Wat stonden zij blind tegenover de Heilige Schrift. Ook zij hadden, evenals wij, het wonder van de Heilige Geest nodig, Zijn heiligend werk. We lezen dan ook in Luc. 24 : 45: „Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden". Het antwoord op de vraag, hoe wij de openbaring des Heeren kunnen leren verstaan in wat Mazes, de profeten, de apostelen en evangelisten van Godswege hebben opgeschreven, loopt in deze tijd duidelijk uit op een scherpe scheiding. Van tweeën één: of wij geloven, dat dezelfde Geest, Die Gods openbaring door daartoe uitverkoren kinderen Gods heeft laten beschrijven, ook nu machtig is om in onze harten door te dringen en ons ervan te overtuigen, dat zij getrouw hebben uitgesproken, wat hun van Godswege opgedragen was; óf we geloven in de almacht van de geest van de mens.

In het eerste geval is het Woord des Heeren een middel in de hand des Geestes om ons arm verduisterd zondaarshart te verlichten; in het tweede geval wordt de Bijbel ingedeeld bij wat de wereldliteratuur heeft voortgebracht. Maar dan blijft Gods Woord voor ons een gesloten Boek, aan de hand waarvan de hemelse Rechter ons eens oordelen zal, wanneer de Boeken geopend zullen worden.

Gouda

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 maart 1968

De Saambinder | 4 Pagina's

Reformatie, een overwonnen standpunt 31

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 maart 1968

De Saambinder | 4 Pagina's