+ Meer informatie

Lange files

2 minuten leestijd

DRIEBERGEN — Automobilisten die zondag terugkeerden van een of meer dagen strand of bos hebben voor files van enorme afmetingen gezorgd op de Nederlandse wegen. Zware regenen onweersbuien verergerden de stagnaties, aldus een woordvoerder van de verkeerscentrale van de rijkspolitie in Driebergen zondagavond rond tien uur, toen de drukte begon af te nemen. Ongelukken deden zich nergens voor. .

Het verkeer vanuit Zeeland en vanaf de Zuidhollandse eilanden naar de randstad kwam al rond drie uur zondagmiddag op gang. Een dreigende en later losbarstende onweersbui zorgde voor langzaam rijdend en stilstaand verkeer op de Zeelandroute. De Europaweg-Maasvlakte-Rotterdam stond op een zeker moment helemaal vol en vast.

Later in de middag kwam ook de terugkeer vanaf de Veluwe op gang. Toen ook daar regenbuien de files teisterden ontstonden files van zo'n vijftig kilometer, onder meer tussen Bameveld en Baam (Apeldoom-Amsterdam), Veenendaal en Bodegraven (Arnhem-Den Haag/Rotterdam) en Den BoschUtrecht.

Consumentenjaarverslag

Sommige mensen draven in hun bezorgdheid over het welzijn van de consument wel iets de ver door. Wat te denken van de volgende stelling: Een , onderneming moet niet alleen regelmatig inlichtingen verstrekken aan personeel en aandeelhouders, maar moet ook de consument van gerichte informatie voorzien. De directe gevolgen van de ondernemingsactiviteiten voor de consument zouden in een soort consumentenbericht, dan wel consumentenjaarverslag moeten worden aangegeven.

Drs. Kasper, medewerker van het Economisch en sociaal instituut van de Vrije Universiteit Amsterdam, zei dit onlangs op een conferentie over „onderneming en consumentisme". Kasper denkt daarbij aan informatie over bijvoorbeeld: soorten produkten, merken, kwaliteits- en prijsverschillen, klachtenregistratie en -behandeling, „inspraak" bij produktenverbetering en -vernieuwing, onderzoek en ontwikkeling naar verbetering van produkten en de contacten met consumentenorganisaties.

In concreto zou dat er dus op neerkomen dat een bedrijf, om maar iets te noemen, zijn klanten gaat vertellen waarom produkt A beter is en dus ook meer kost dan produkt B. De heer Kasper ziet kennelijk over het hoofd dat bedrijven al heel wat informatie verschaffen, denk bijvoorbeeld aan de etikettering, waar sommigen al een aardig eind mee gevorderd zijn en prijzen per standaardhoeveelheid. Zaken waar overigens een groot deel van de klanten nauwelijks in is geïnteresseerd. We kunnen dan ook op goede gronden aannemen dat lang niet alle consumenten staan te trappelen van ongeduld om uitgebreide informatie, zoals die in zo'n consumentenjaarverslag zou staan, aandachtig door te nemen.

Ook de levensmiddelenhandel is niet bepaald enthousiast over het voorstel. In een commmentaar spreekt het weekblad Foodmagazin er als volgt zijn afkeuring over uit: „Na premie- en belastinggaring, naleving van de door de fiscus bepaalde regels voor de boekhouding, organisatie van medezeggenschap, voldoen aan de arbeidsomstandighedenwet, rekening houden met de CAO-bepalingen, volgen van de regels van de winkelsluitingswet, etc.; nu dus een consumentenjaarverslag. Tijdens de Rotterdamse conferentiedag werd géén antwoord gegeven op de vraag, wanneer een ondernemer eindelijk ondernemen mag".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.