Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus als Profeet (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus als Profeet (1)

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

PASTORALE VRAGEN

In een aantal artikelen wil ik wat met u nadenken over het werk van Christus zoals dat gestalte kreeg - en krijgt - in Zijn drievoudig ambt. We spreken bij voorkeur van drievoudig ambt en niet van drie ambten, omdat het meer gaat om drie aspecten van één en hetzelfde ambt dan om drie onderscheiden ambten.

Het woord „ambt" gaat terug op het keltische woord ambactus, dat horige of vazal betekent (B. Wentsel). Terwijl onder ambacht een handwerk of een door oefening verkregen bekwaamheid wordt verstaan, bevat de term ambt de elementen van een aanstelling van hogerhand en het daaraan verbonden gezaghebbende optreden. Een drager van een ambt moet zich houden aan de hem gegeven instructies.

Het drievoudig ambt van Jezus Christus is diep verworteld in het Oude Testament. Christus is de in het Oude Testament beloofde Messias of Gezalfde. In die hoedanigheid neemt Hij bij de doop in de Jordaan de drie onderscheiden ambten van profeet, priester en koning van het oude verbond op Zich, vervult die en zet ze op eigensoortige wijze voort.

Het werk van Christus mag je daarbij niet los zien van de Persoon van Christus. Beide zijn bij Hem op volmaakte manier verbonden, al vallen ze niet samen. Christus is als de Zoon van God namelijk meer dan Zijn ambt. Van een tweespalt tussen Zijn Persoon en ambt, zoals we die bijv. bij Simson tegenkomen, is bij Hem op geen enkele wijze sprake.

In de vroege kerk is vooral nagedacht - en gestreden - over het geheimenis van de Persoon van Christus. Aan Calvijn hebben we een diepgaande doordenking van het wérk van Christus vanuit het gezichtspunt van het drievoudig ambt te danken. Calvijns werk heeft ook op dit punt diepe sporen in de kerk getrokken (zie Inst. 11.15).

Het is mijn bedoeling om met u wat na te gaan hoe het spreken over de verschillende aspecten van Christus' ambt wortelt in de Schrift en ook welke betekenis Christus' drievoudig ambt nu voor de gelovigen heeft. We beginnen met het profetische aspect van Christus' drievoudig ambt.

Christus: Gods Profeet op aarde

Het werk van Christus als Middelaar kent twee fasen: datgene wat Hij heeft verricht vóór Zijn dood als de vernederde Middelaar op aarde, en het werk dat Hij na Zijn dood als de opgestane en verhoogde Middelaar in de hemel voortzet ten behoeve van Zijn strijdende en verdrukte kerk op aarde.

Zowel in de staat van Zijn vernedering als van Zijn verhoging is het drievoudig ambt van Christus gericht op onze verlossing. Heel mooi wordt dat beleden in H.C. Zondag 12, waar wordt gezegd dat Christus , , door God de Vader is gesteld en met de Heilige Geest is gezalfd tot onze hoogste Profeet en Leraar, Die ons het verborgen raadsbesluit en de wil van God aangaande onze verlossing volkomen geopenbaard heeft; tot onze enige Hogepriester, Die ons met het enige offer van Zijn lichaam verlost heeft en met Zijn voorbede steeds voor ons pleit bij de Vader; en tot onze eeuwige Koning, Die ons door Zijn Woord en Geest regeert en ons in de verworven verlossing beschermt en bewaart”.

Het profetisch aspect van Christus' ambt tijdens Zijn omwandehng op aarde mogen we vooral zoeken in Zijn prediking, al gaat het daar niet in op. Als Profeet verkondigt Hij de verzoening en proclameert Hij het Koninkrijk. Hij brengt op aarde het evangelie van de rechtvaardiging van de goddeloze aan diep verloren zondaren.

Heel duidelijk is Hij de door Mozes aangekondigde grote Profeet van de eindtijd. Mozes zegt van Hem: , Een Profeet, uit het midden van u, uit uw broederen, als mij, zal u de HEERE, uw God, verwekken; naar Hem zult gij horen" (Deut. 18 : 15). In Handelingen 3 : 22 grijpt Petrus op dit Mozeswoord terug om aan de Joden duidelijk te maken wie de door hen gekruisigde Jezus van Nazareth is. Daaraan voegt hij in vers 23 het ernstige en zo diep insnijdende woord toe: , En het zal geschieden, dat alle ziel, die deze Profeet niet zal gehoord hebben, uitgeroeid zal worden uit het volk". Het profetische aspect aan Christus' drievoudig ambt is (en blijft) onmisbaar voor een zondaar om behouden te worden.

Ongetwijfeld is er een relatie tussen Christus en de profeten van het O.T. De Oudtestamentische profetie is weleens een profetische lichtbundel genoemd die in één punt samenkomt: , God, voortijds veelmaal en op velerlei wijze, tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door de Zoon" (Hebr. 1 : 1). In de Messias straalt het volle hcht van de profetie en valt er licht over hoe onze zaak erbij God voorstaat.

In zekere zin staat Christus dus in de lange rij van profeten, maar Hij overstijgt hen allen op een heel bijzondere manier. Als Profeet is Hij namelijk ook uniek, omdat in Hem de profetie is vervuld en alle profetie alleen in Hem haar zin heeft (G. C. Berkouwer).

Uit de Schrift blijkt duidelijk dat Christus volmaakt recht heeft gedaan aan het profetische aspect van Zijn ambt. In totale afhankelijkheid van Zijn Vader en op diens gezag heeft Hij als de Gezalfde met de Heihge Geest gesproken en de wil van de Vader bekend gemaakt aan de mensen. Als de Zoon, Die van eeuwigheid in de schoot van de Vader is, is Hij daarvoor als enige volkomen gekwalificeerd. De leer die Hij bracht, was niet van Hemzelf, maar van de Vader Die Hem zond (vgl. Joh. 7 : 16). De Vader Zelf heeft door Hem tot ons willen spreken. Daarom was het niet verkeerd dat Christus van zichzelf getuigd heeft, want het was op het gezag van Zijn eigen Vader dat Hij dat deed. De Vader heeft, door zelfs met hoorbare stem van de hemel te spreken, de mensen geboden naar Zijn Zoon te horen, omdat er geen andere toegang tot Hem is dan door de Zoon. In hoger opdracht heeft de Zoon Zich daarom geproclameerd als de Koning van het nabij gekomen Rijk van God. De heilsfeiten hebben Hem in het gelijk gesteld.

Tijdens Zijn omwandeling op aarde riep Hij arme zondaren tot bekering en tot de zaligheid door het geloof in Hem, omdat Hij met één offerande in eeuwigheid zou volmaken degenen die geheiligd worden. In Zijn evangehe is er voor blinden Hcht, voor gevangenen eeuwige vrijheid en voor armen de blijde tijding van Gods genadige vergeving.

Dat Christus Zich ten volle bewust is geweest van Zijn hoge roeping, leert de Schrift duidelijk. Dat het merendeel van het Joodse volk Hem als Messias heeft miskend, leert de Schrift niet minder duidelijk.

Zo zien wij dan de Zoon gaan door 't Joodse land, als de lang beloofde Profeet. Hij weet dat Hij onder een volk wandelt dat de profeten doodt; toch onttrekt Hij Zich niet aan Zijn profetische opdracht, ook niet als Hij staat voor de Joodse Raad en in Zijn profetische waardigheid wordt bespot. Gods Profeet blijft Zijn goddelijke Zender en Opdrachtgever trouw tot in de dood aan het kruis toe.

Christus: Gods Profeet voor de aarde

Het is goed om te bedenken dat met Christus' aardse werk een belangrijke fase in de heilsgeschiedenis is afgesloten. Hét offer voor de zonden der wereld is met Christus' kruisdood gebracht. De tijd van de schaduwen is nu voorgoed voorbij, de in de offers en andere ceremoniën van het O.T. vooraf geheelde Immanuël verscheen immers in de volheid van de tijd en volbracht Gods wil. Het volle licht schijnt nu.

De Oudtestamentische profetie aangaande het genadejaar des HEEREN heeft dus haar hoogtepunt en vervuUing gekregen in de komst van de met de Heilige Geest gezalfde Jezus van Nazareth. De lijdens-en kruisprofetie zoals die door vele profeten en in het bijzonder door Christus Zelf werd uitgesproken, is op Golgotha gekroond in de kruisroep van Gods eeuwige Zoon: , , Het is volbracht!”.

Toch betekent dit alles niet het einde van Christus' profetische taak. We mogen namelijk niet vergeten dat het de verhoogde'C/zratus is. Die aan de rechterhand van de Vader is. Ook in de hemel blijft Hij de Middelaar ons ten goede. In de hemel zet Hij Zijn profetisch werk op ongedachte wijze voort. Het vleesgeworden Woord is nu bij de Vader thuis om als de verhoogde Middelaar Zijn goddelijke opdracht voor de aarde te voltooien. Er zit beshst continuïteit in het profetische werk van Christus.

Na Goede Vrijdag is het echter wel profetisch werk dat oprijst vanuit dat , , Het is volbracht!". Iemand zei heel mooi: , , Van het werk, dat Hij thans als verhoogde Middelaar uitvoert, heeft Hij in Zijn kruis de grondslagen gelegd" (H. Bavinck). Het is dus profetie na het kruis over kruis en opstanding, profetie die terugblikt op het door Christus op aarde volbrachte werk.

En juist daarom ook profetie die bij Gods kerk op aarde de ogen opent voor wat komen gaat. Ze brengt het heerlijk vergezicht dichterbij van de voltooiing van Gods Rijk op aarde, een vergezicht dat Oudtestamentische vromen door het woord der profeten al van verre hebben gezien.

Een volgende keer hopen we te ontdekken wat deze profetie , , op hoger plan" voor het geestelijk leven van Gods kind op aarde heel concreet mag betekenen.

H.

P.V.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 september 1995

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Christus als Profeet (1)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 september 1995

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's