+ Meer informatie

Inspiratie en 'durf' bij de aquarelcursus

3 minuten leestijd

Het waren inspirerende dagen voor de cursisten van de aquarelcursus die mevrouw Aly Schutte- Borneman dit voorjaar in Apeldoorn gaf. Er was veelbelangstelling voor de door Terdege georganiseerde cursusdagen. Wie vorig jaar voor het eerst kennismaakte met Aly Schutte en de aquareltechniek,kon dit jaar een cursus voor gevorderden volgen. Maar ook voor beginners was er de gelegenheid met deze schildertechniek kennis te maken.

Na te zijn ontvangen met koffie en gebak worden de cursisten welkom geheten door mevrouw Wilbrink. En dan installeren ze zich om te gaan aquarelleren. In de zaal staan schilderijen van mevrouw Schutte en die zorgen meteen voor een sfeervolle omgeving. De aquarellen en olieverfschilderijen vormen een inspiratiebron voor de cursisten. Gouden regen, bloeiende magnolia, braamtakken, een veldboeket, blauwe papavers, bloesemtakken en allemaal prachtig ingelijst. Mevrouw Schutte legt uit wat de bedoeling van de cursus is en geeft heel duidelijk enkele richtlijnen. Op de verschillende dagen kan er gekozen worden uit viooltjes, een boeket tulpen en een hortensia om na te schilderen. Ook door mevrouw Schutte gemaakte kaarten dienen als voorbeeld.

Papiervrees
De eerste penseelstreken worden gezet, door de beginners nog wat aarzelend, bij de gevorderden met meer 'durf'. Want dat is belangrijk, je moet durven, niet te bang zijn om een fout te maken, je niet laten afschrikken door een leeg vel, de zogenaamde papiervrees. En al doende word je steeds meer vertrouwd met de techniek en durf je meer, verzekert mevrouw Schutte. De viooltjes zijn in werkelijkheid prachtig van kleur, maar wat moeilijk om de kleuren goed te mengen! Schilderen is vooral een zaak van goed kijken en al bezig zijnde zie je steeds meer Altijd weer ben je verwonderd. De lichtval is heel belangrijk; komt het licht van rechts tijdens het schilderen dan moet dit op papier ook zo zijn. Door donkere en lichte bloemblaadjes te schilderen komt er diepte in de aquarel en lijkt de bloem 'net echt'. Lichte tinten bereik je door de verf met extra veel water te mengen, legt mevrouw Schutte uit. Zij heeft aandacht voor iedereen en adviseert elke cursist persoonlijk.

Compositie
Uit alles blijkt haar liefde voor de natuur en hoe ze zich verheugt op het komende voorjaar Dan bloeien de wilde hyacinthen, de dotterbloemen, krentebloesems... Na het zien van al dit moois ontstaat er bij haar in de auto, op weg naar huis al een idee voor een schilderij. Dan wordt al de compositie bepaald. Daar staat of valt een schilderij mee. Er moet een accent zijn en een kijkrichting. Vaak is dat de diagonaal. zo leren de gevorderden. Voor de beginners is het vooral proberen en nog eens proberen. Experimenteren met vorm en kleur En dan staat er bij voorbeeld ineens een papaver op papier die het is: flodderig, hier en daar wat verfomfaaid, haast doorzichtig geschilderd, omdat de bloembladeren zo teer zijn en heel subtiel roze-rood van kleur De cursisten bekijken geïnteresseerd eikaars resultaten. Ook van elkaar kun je leren.

Geslaagde dag
Terwijl men geniet van de prima verzorgde lunch leert men elkaar beter kennen en wordt er heel wat afgepraat. Ook in de pauze is er aandacht voor de natuur, velen gaan even naar buiten, 's Middags krijgen de meesten pas echt goed de slag te pakken. Dat is altijd zo, zegt mevrouw Schutte na afloop. Samen met de cursisten kan zij terug kijken op een geslaagde dag. Dat is aan de resultaten wel te zien! Ze zijn een lijstje waard en vormen een herinnering aan een plezierig, creatief samenzijn in een gezellige, ontspannen sfeer

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.