+ Meer informatie

WAT IS WIJS

3 minuten leestijd

We zeggen het wel eens tegen elkaar: Wat is nu wijs? Het wordt gezegd in een situatie die vraagt dat er met mensen, met moeilijkheden en met belangen rekening wordt gehouden.

Het is geen vraag naar wat mag of niet mag. Zo’n vraag gaat over goed of slecht, geboden of verboden. Die ligt op moreel gebied.

Neen, de vraag ‘Wat is wijs’ beweegt zich op het terrein van mensen correct behandelen. Men wil de vrede en de harmonie dienen. Men wil niemand voor het hoofd stoten. Men wil voorkomen dat mensen van een beslissing zeggen: hoe komen ze daar nu bij? Hadden ze er niet aan kunnen denken dat … Hadden ze er niet mee kunnen rekenen dat …, en vult u zelf maar in.

Het is een vraag die je in de kerk hoort stellen, maar ook in de politiek, of in een school of in een of andere vereniging. De vraag raakt het beleid ten opzichte van zaken en mensen.

Bij de installatie van prof. Selderhuis hoorden we dat prof. Peels wijsheid heeft omschreven als stuurmanskunst. Dat geeft ons een goede aanwijzing om bij het hart van de zaak te komen. Voor een auto is stuurmanskunst nodig. In het bijzonder echter bij de scheepvaart.

Stuurmanskunst betekent dat je de koers kent en het schip op koers houdt. Als een schip aan de kade afgemeerd moet worden is er in het bijzonder stuurmanskunst nodig. Men moet de wal niet te snel naderen. Men moet zo goed mogelijk langszij de kade komen, moet moet letten op onverwachte hindernissen, enzovoorts.

Stuurmanskunst vraagt om en getuigt van goed beleid. Soms gebeuren er in een vereniging of in een kerkelijke gemeente dingen, waarvan velen zeggen: is dat nu dienstbaar aan de goede voortgang van het werk? Als men nagedacht had, had men op zijn tien vingers kunnen natellen, dat dit irritatie of zelfs verzet oproept. Waarom heeft men daar geen rekening mee gehouden? Heeft men dat niet voorzien? Heeft men daaraan niet gedacht?

De beslissing hoeft redelijk gezien niet slecht of minderwaardig te heten. Uit een oogpunt van beleid, van bedacht zijn op harmonie en op een goede voortgang van het werk is het niet wijs. Die persoon op deze plaats, dat besluit op dit moment - dat past niet. Dat valt niet goed.

Wie deze column gelezen heeft denkt misschien dat het mij om opportunisme gaat. Je moet zoveel mogelijk mensen tevreden stellen. En dan moet je maar niet al te precies noch al te principieel denken.

Dat is allerminst mijn bedoeling. Het gaat mij erom dat we blijk geven van goede stuurmanskunst; letten op het schip, op de wal en hoe je die beide ontziet, als het schip aan de wal moet worden vastgemaakt.

In allerlei situaties is het dan goed de vraag te stellen: Wat is wijs? Daarmee erkent men dat men dat niet zo maar weet. Men neemt tijd tot nadenken en tot het wegen van belangen, tot het zich indenken hoe mensen zullen reageren. Wat is wijs, wil de vraag stellen: past dit en dient het het doel, of is deze beslissing veeleer een verhindering?

Wie in wijsheid tekort schiet, bidde erom, zegt Jakobus (1:5). We zullen in ons persoonlijk, verenigings- en kerkelijk leven om wijsheid moeten bidden.

Zo’n gebed houdt in dat je afstand neemt van je eigen voornemen, en dat je vraagt of wat je gaat beslissen past in Gods plan.

Wijsheid als stuurmanskunst houdt in: naar alle kanten te kijken, met alle betrokkenen rekening te houden.

Inderdaad past ons in tal van situaties de vraag: Wat is wijs? Die vraag worde tot een gebed om wijsheid.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.