Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ben jij gekomen?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ben jij gekomen?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want zij is gekomen van de einden der aarde (Mattheüs 12:42m)

Zij hoorde het gerucht, maar wij hebben de zekere boodschap van het Evangelie.

De Heere Jezus spreekt tot waarschuwing over de koningin van Scheba. Hij stelt haar tot een voorbeeld. Scheba lag voor Israël ver in het zuiden van Arabië. Daarom wordt ze hier de koningin van het zuiden genoemd. Deze koningin had bij geruchte iets gehoord van de ontzaggelijke rijkdom en wijsheid van Salomo. Men wist te vertellen dat de wijsheid van Salomo niet een verkregen wijsheid was, maar een door God gegeven wijsheid. Als zij die wonderlijke verhalen over Salomo hoort, dan besluit ze het persoonlijk te gaan onderzoeken. Een grote reis voor die tijd. En dat ze bereid is die koning deemoedig hulde te brengen, blijkt uit de geweldige geschenken die ze meeneemt. Ze gaat op reis naar Salomo in Israël. De Heere Jezus zegt: Zij is gekomen!

De Heere Jezus stelt deze koningin ook ons tot een voorbeeld. Zij had het gerucht gehoord aangaande Salomo. Maar jij hebt ook het gerucht gehoord van Hem, Die meer is dan Salomo, de Heere Jezus. Van kindsafaan. Ben jij nu tot Hem gekomen, tot Hem die meerdere van Salomo, zoals de koningin van Scheba tot Salomo kwam? Ben jij zo innerlijk gedreven om Hem te ontmoeten? En van Hem de woorden der zaligheid te horen? Om bij Hem je raadselen en vragen te zien opgelost? Hoe zullen wij dat ooit kunnen verantwoorden als wij niet gekomen zijn tot die meerdere van Salomo? De Heere Jezus

zegt dat wij dan op de dag van het oordeel kennis zullen maken met de koningin van Scheba en zal zij ons tot een aanklacht zijn. Want zij is gekomen toen zij het gerucht van Salomo hoorde. Zij hoorde alleen maar een gerucht, maar wij hebben de zekere boodschap van het Evangelie van die meerdere van Salomo, de Heere Jezus. En ben jij al tot Hem gekomen?

Want wat is het een zegen als onze ogen door de Heilige Geest geopend worden voor de werkelijkheid van ons bestaan, zodat wij onze verlorenheid gaan zien. Dat wij door de zonde zonder God en zonder hoop in de wereld zijn. Al onze pogingen om vrede met God te verkrijgen en de zonde te overwinnen lopen dood op de eis van Gods rechtvaardigheid. Als wij dan geen weg zien om tot God te komen, wat is het dan een wonder als het gerucht van de meerdere van Salomo tot onze ziel doordringt: Komt tot Mij, die vermoeid en belast is. Dan moeten we zeggen: "Zou ik nog zalig kunnen worden? "

Als wij dat gerucht voor het eerst werkelijk horen, wat kan dan een vermoeide en verslagen zondaar een heil zien in de Heere Jezus Christus. Dan wordt het de taal van ons hart: "Och, dat Hij zich openbare in mijn hart! Heere Jezus, dat ik u mag kennen en de Mijne mag weten, dan zou ik voor eeuwig gelukkig zijn." Als wij zo waarlijk het gerucht van de meerdere van Salomo horen, dan mogen wij ook komen en leren wij alles te verlaten om Christus te gewinnen. Dan mogen wij Jezus' nodiging horen en dan mag die nodiging door genade worden opgevolgd. Heb jij al mogen komen tot Hem? Want de koningin van Scheba moest een geweldige reis

maken om bij Salomo te komen. Jij niet, om tot Christus te komen. We hoeven niet door diepe dalen en we hoeven ook geen hoge bergen te beklimmen, want meer dan Salomo is hier! Telkens als we onder de prediking van Gods Woord mogen komen, staat Hij onder ons in het gewaad van Zijn Woord.

En die koningin was niet uitgenodigd om te komen tot Salomo. Zij had alleen het gerucht gehoord. Maar wij worden wel door die meerdere van Salomo uitgenodigd: Wend u naar Mij toe en wordt behouden, o alle gij einder aarde! Hij nodigt niet alleen, maar Hij bidt het ons: Laat u met God verzoenen! Heb jij door genade al mogen komen?

Anders zal die koningin van Scheba ons tot een aanklacht zijn in het gericht. "Maar, " zeg je misschien, "we hebben toch geen voeten om te komen en geen handen om aan te nemen? " Dat is waar, maar de Heere brengt de Zijnen er Zelf. Want Hij trekt ze met koorden van eeuwige liefde. "Ja maar ik mis die verbrokenheid van het hart en dat schuldbesef." Ook dat kan die meerdere van Salomo, de Heere Jezus geven. Want Hij is niet alleen de Koning, maar ook de Priester en de Profeet. Kom dan maar aan Zijn voeten en smeek of Hij je wil bekeren. Wie Hem aanroept in de nood, vindt Zijn gunst oneindig groot.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 december 2007

Daniel | 30 Pagina's

Ben jij gekomen?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 december 2007

Daniel | 30 Pagina's