+ Meer informatie

K^iDDüBüDDDBB

3 minuten leestijd

Onder redactie van Geertje Otten

Twix

Eigenlijk is het op het terrein van de chocolade-achtige repen opmerkelijk rustig. Mars. Milky Way, Bounty en Raider, bij voorbeeld, bestaan al jaren. Zo nu en dan probeert een nieuwkomer zich voet onder de grond te verwerven, maar kennelijk slaat dat toch niet zo bijzonder aan. Ook de "oudjes" timmeren zo nu en dan wel wat aan de weg. Bounty kwam vorig jaar opeens ook met een pure variant op de markt. Mars maakte veel reclame voor een reep met amandelen en een reep met hazelnoten in plaats van de tot dan toe gebruikelijke samenstelling. Ze bestaan nog steeds, maar zijn niet zo'n doorslaand succes dat de originelen er door in het nauw gedreven worden. Er valt onder de gulden heel wat te variëren.

Met Raider (twee smalle stokjes in een zakje, combinatie van biscuit en caramel, met daarover weer een laag chocola) is iets heel anders aan de hand. Een tijdlang stond er op de verpakking dat het snoepgoed elders in de wereld bekend staat onder de naam "Twix". Dat was kennelijk bedoeld als opwarmertje. Generaties Raider-eters worden er sinds vorige week door grote reclameborden op geattendeerd dat Raider van af nu óók in Nederland onder de naam Twix verder moet. We vroegen ons af waarom.

Een woordvoerder van Mars in Veghel geeft opheldering. Nee, die naam is geen vergissing. Nagenoeg het gehele chocoladerepen-assortiment komt uit de fabrieken van Mars, van M&M's tot Snickers en Balisto. Het produkt Mars —inmiddels al zo'n vijftig jaar op de Nederlandse markt- is nog altijd het paradepaardje. Daarna verkoopt Raider het best, aldus de woordvoerder.

„In heel de wereld wordt Raider als Twix verkocht, alleen op het Europese continent niet. We hebben er voor gekozen om Twix ook in Europa te introduceren om internationale campagnes beter mogelijk te maken. Mars en M&M's zijn bij voorbeeld sponsor van de Olympische Spelen. Twix werd in Amerika al veel gebruikt voor muziekevenementen. Met Raider was dat nooit mogelijk, omdat die naam alleen in Europa bekend was, We geloven trouwens dat de naam Twix ook in Nederland goed in het gehoor zal liggen".

Raider deed in 1976 zijn intrede op de.. Nederlandse markt. Het produkt was" een ware revolutie, vertelt de Marswoordvoerder. „Tot die tijd was het onmogelijk om biscuit en caramel in een reep te combineren; of de caramel werd hard, of de biscuit werd zacht".

Mars BV is een van oudsher Amerikaans bedrijfji dat inmiddels wereldwijd prominent aanwezig is. Dat de onderneming maker en bedenker is van een groot deel van het snqepgoed uit de chocoladehoek wordt nooit zo aan de grote klok gehangen. „Het staat natuurlijk op alle verpakkingen, maar in onze reclame-uitingen maken we er nooit melding van. We willen elk merk graag zijn eigen smaakbeleving meegeven".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.