Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wanneer bid je?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wanneer bid je?

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wanneer ik bid? Is dat een vraag voor jongeren die opgroeien bij Gods Woord, die meeleven in de gemeente? Moeten we dat nu gaan vragen aan Daniël-lezers? Wanneer ze bidden? (Je vraagt toch ook niet wanneer ze ademhalen? ) Toch, wees eens eerlijk... Kijk je er net zo tegenaan? Wat vind je van die vraag? Geef voor je verder leest eens eerlijk antwoord voor jezelf. Is dit een vreemde vraag? En probeer ook die eerste vraag eens eerlijk te beantwoorden: wanneer bid jij?

Ongeveer veertig jongens en meisjes tussen de 14 en 16 jaar oud hebben die vraag voorgelegd gekregen: wanneer bid je? Hun reacties zijn verwerkt in dit artikel. Heb jij trouwens jouw antwoord al gegeven? Nee, dat hoefje mij niet te geven... Maar als je dit stukje doorleest, is het wel belangrijk dat je als het ware eens eerlijk in de spiegel van je eigen leven kijkt.

Gewoon te hoeft niet negatief te zijn

Wanneer bid jij? Misschien zeg je wel: tja, vanzelf, elke morgen als ik uit bed kom, drie keer per dag bij het eten en elke avond voor ik ga slapen. Zo ben ik opgevoed, dat is een goede gewoonte onder ons en ik zou er niet graag vanaf wijken. Begrijp me goed, het is bijzonder waardevol om met regelmaat ons te zetten tot het gebed. Die jongeren die ik er naar vroeg, gaven ook dergelijke antwoorden. Ze vulden dat zelfs aan. Wanneer we bidden? Naast wat hierboven al genoemd werd, bidden we tijdens de dagopening en dagsluiting op school, voor een repetitie, in de kerk en op de catechisatie, tijdens biddag en dankdag. De reacties van sommige jongeren riepen een beetje het gevoel op dat er een zekere routine aanwezig is. Dat is zeker niet alleen negatief. Bij routine denken we aan een chauffeur die de route kent. Het wordt gevaarlijk voor zo'n chauffeur, maar ook zo'n bidder als routine gaat lijken op sleur.

fe je in de problemen zit

Er zijn ook andere reacties. Eén meisje geeft eerlijk toe dat ze vooral gaat bidden als ze in de problemen zit. "Als het goed gaat, vergeet ik vaak om tot God te bidden en Hem te danken voor alle zegeningen". God is dan een soort Laatste Hulp bij (dreigende) ongelukken. Vergelijk haar reactie eens met het antwoord wat je aan jezelf hebt gegeven...

Een lege vorm

Als ik met jullie in gesprek zou zijn, zou ik toch even proberen door te vragen. Want ik lees in een gelijkenis die de Heere Jezus sprak: "Twee mensen gingen op in de tempel om te bidden...". Bij die éne is dat naar gewoonte, met vaste regelmaat. Reken maar. (Of die andere ook zo regelmatig in de tempel te vinden was...? ) Maar uit het vervolg van die gelijkenis blijkt dat die regelmatige dacht dat hij ging om te bidden, maar dat hij helemaal niet heeft gebeden. Wellicht is die man thuisgekomen en heeft gezegd: zo, mijn morgengebed heb ik gedaan. Misschien had hij niet eens in de gaten dat hij dacht gebeden te hebben, maar dat God geen gebed had gehoord. God had slechts gehoord hoe goed die man het met zichzelf had getroffen. Hij had (van) God niet(s) nodig. Natuurlijk is die man te prijzen omdat hij zich regelmatig in het gebed begaf. Maar het feit dat er een regelmaat in ons gebedsleven zit, geeft nog niet de garantie dat ons gebed ook door God als gebed wordt gehoord. Besef toch dat onze gewoonten en regelmatigheden, hoe juist en terecht ook, tot een lege vorm kunnen worden.

Zonder ophouden

Een extreem voorbeeld daarvan wil ik hier noemen. Er is een periode geweest in Israël dat de Joodse rabbi's zich erg druk maakten met het bepalen van het tijdstip en de zorg voor de regelmaat van het gebed. Drukker met tijdstip en regelmaat dan met de inhoud van de gebeden. Die rabbi's zeiden: het morgengebed moest voordat het licht werd gedaan zijn. Maar als het nog donker was, was het te vroeg. Vandaar dat er een voorschrift kwam dat het morgengebed diende te worden uitgesproken op het moment dat het licht genoeg was om groen en blauw van elkaar te kunnen onderscheiden. Voel je in dit extreme voorbeeld hoe dodelijk de (op zich juiste) regelmaat kan worden? Lees dan liever de prachtige verwoording in onze Catechismus over het gebed nog maar eens door. (Zondag 45) "Wanneer bid je? " Dan staat er: zonder ophouden... Wanneer bid jij?

Als er iets ergs gebeurt

Eén meisje van die bijna veertig jongeren was heel eerlijk: "Eigenlijk bid ik alleen als er iets heel ergs gebeurt." Ik weet zeker dat als ik zou hebben doorgevraagd, ze gezegd zou hebben: "Natuurlijk, die regelmatige gebeden vergeet ik niet. Maar als het er nu over gaat, wanneer ik werkelijk bid, dan moet ik toch mijn schande zeggen: voordat ik echt ga bidden, moet er echt iets erg gebeuren." Dat heb je soms bij kinderen ook. Die luisteren pas nadat ze klappen hebben gekregen.

Wanneer bad de Heere Jezus?

Het zou goed zijn als je bij het lezen van dit artikel eens de Bijbel zou openen en na zou lezen in de evangeliën wanneer de Heere jezus, toen Hij op aarde was, bad. Ik noem zo maar een paar momenten. Hij bad tussen twee drukke werkdagen in 's morgens vroeg, als het nog diep in de nacht was (Markus 1:35). Hij bad na een bijzonder belangrijk moment in Zijn leven om de opening van de hemel. (Lukas 3:21). Hij bad toen de verzoeking gekomen was (Lukas 9:18). Hij bad toen Hij alleen was (Lukas 9:29). Hij bad voor heel Zijn kerk (johannes 17:20). Hij bad toen Hij wist hoe de satan Zijn kinderen zou aanvallen (Lukas 22:32). Hij bad in zware strijd zijnde, tijdens de moeilijkste uren van Zijn leven (Mattheüs 26:39). Hij bad zelfs toen Zijn vijanden hem kruisigden: ader vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen (Lukas 23:34). Als je gaat nazoeken wanneer de Heere jezus bad, dan kom je tot de conclusie dat Zijn leven een biddend leven was.

Jongens, meisjes, wanneer bad Jezus? Wanneer bid jij?

Leren bidden

Misschien ben je wel wat wakker geschud door wat hierboven staat. Wanneer ik bid? Dat leek zo'n vanzelfsprekende vraag. (Overigens was ik heel blij dat niet één van de bovengenoemde jongeren aangaf dat hij of zij met bidden gestopt was!) Maar om nu eerlijk te mogen zeggen datje gebeden hebt, dan is het nodig dat je bidden hebt geleerd. Dan moeten we misschien onszelf afvragen: heb ik wel eens (echt) gebeden? Dan ontstaat er in je jonge hart wellicht het gebed om te mogen leren bidden. Mag ik je dan nog eens wijzen op de Heere jezus. Hoe Zijn leven op aarde een biddend leven was, hebben we net al gezien.

De hele dag door

En na de hemelvaart? Stel dat je Hem zou kunnen vragen: anneer bidt U nu U in de hemel bent? (Zou bidden daar nog nodig zijn? ) Dan zou Hij antwoorden: k bid altijd. Altijd! Want Hij bidt voor hen die zich schamen bij de vraag: wanneer bid je? Nee, ze worden niet schaamrood omdat ze die regelmatige gebedstijden in hun leven niet kennen. O nee, want die kennen ze zeker. Vaak gaat er ook een stil gebed uit hun hart omhoog. Want een leven zonder bidden is voor hen ondenkbaar geworden. (Net als leven zonder ademhalen). Daarom blijft het even stil als je hen de vraagt stelt: anneer bid je? Want af durven ze hun zuchten en uitzien niet altijd voor bidden te houden... Ze bidden op gezette tijden en steeds daar tussen door. Dat laatste vooral. Zulke jonge mensen kom ik tegen. Die biddend door het leven gaan. Eén van de jongeren die ik vroeg: Wanneer bid je? " schreef een heleboel momenten op als antwoord. Aan het eind van deze rij stond: Bij een (moeilijke) keuze, dus heel de dag door..." Inderdaad, want we maken wat keuzes op een dag. Maar tegelijk weten ze dat hun gebeden onvolmaakt zijn. Wat een grote troost dat er Eén is die in de hemel altijd voor hen bidt. In Hebreën 7:25 staat letterlijk van de Heere jezus: altijd levende om te bidden voor hen".

De Grote Bidder

Nog één keer: wanneer bid je? Er is er Eén in de hemel die altijd bidt. Toen Hij op aarde was, was Zijn leven een biddend leven. Nu Hij in de hemel is, bidt Hij daar altijd voor Zijn kinderen tot Zijn vader. Wat een wonder dat alles waarin wij zondig zijn, tekort schieten, onvolmaakt zijn, door Hem volkomen is volbracht. Hoe belangrijk is het dan om door genade te mogen delen in Zijn volbrachte werk. Bid Hem toch dat Hij in je hart Zijn Geest wil uitstorten. Want die Geest der gebeden leert ons bidden en zuchten zonder ophouden.

Mag ik je van harte toebidden dat je in de gebeden van die Grote Bidder, de Heere jezus Christus, begrepen mag zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 november 1999

Daniel | 32 Pagina's

Wanneer bid je?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 november 1999

Daniel | 32 Pagina's