Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

We willen met u overdenken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

We willen met u overdenken

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Soms hoor ik aan het begin van de preek we willen met u overdenken…. Maar een preek is toch geen overdenking? Is overdenken niet een afzwakking van wat er werkelijk gebeurt rondom de prediking van het Woord?

Spraakgebruik

Het is een regelmatig gehoorde uitdrukking en ook persoonlijk moet ik eerlijk bekennen me hieraan weleens schuldig gemaakt te hebben… Misschien omdat in de consistorie vaak gebeden wordt: ‘Heere, wilt U de overdachte waarheid helder in de gedachten van de prediker terugbrengen’. Dat is natuurlijk een goede bede, maar om de prediking daarmee als overdenking te bestempelen, doet inderdaad geen recht aan het Bijbelse spreken. Ook het formulier tot bevestiging van een dienaar des Woords en onze belijdenisgeschriften spreken met andere woorden. Tegelijk hoop ik dat de hoorders onze predikers niet vangen op hun (soms gebrekkige) woorden…

Klem

De prediking is nooit vrijblijvend en blijft - als het recht is - bediening van één van de sleutels van het hemelrijk. Wat een ernst als dat het hart voor hoorder en prediker bezet. De hoorder kan voor het laatst onder de prediking zijn. De prediker is wellicht bezig om de laatste keer dood en leven, eeuwig wel of eeuwig wee te verkondigen. En er loopt een directe lijn van de rechte, Bijbelse prediking naar het gericht voor de rechterstoel. Iets van deze ernst moet het hart van de opstellers van ons leer- en troostboek, de Heidelberger, bezet hebben toen ze stelden: ‘Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des heiligen Evangelies ontsloten en toegesloten? Alzo, als, volgens het bevel van Christus, aan de gelovigen, allen en een iegelijk, verkondigd en openlijk betuigd wordt dat hun, zo dikwijls als zij de beloftenis des Evangelies met een waar geloof aannemen, waarachtiglijk al hun zonden van God, om der verdiensten van Christus wil, vergeven zijn; daarentegen allen ongelovigen, en die zich niet van harte bekeren, verkondigd en betuigd wordt dat de toorn Gods en de eeuwige verdoemenis op hen ligt, zolang als zij zich niet bekeren; naar welk getuigenis des Evangelies God zal oordelen, beide in dit en in het toekomende leven’ (zondag 31, vraag en antwoord 84). We laten de indringende woorden van het bevestigingsformulier, dicht bij de Heilige Schrift, maar even rusten. Ze zijn zeer de moeite waard tot overdenken! Nu willen we graag wijzen op de Dordtse Leerregels, hoofdstuk 1, paragraaf 3: ‘En opdat mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en geloof in Christus, de Gekruisigde’. In de duisternis van deze verloren wereld laat God de boodschap brengen van het Evangelie van Jezus Christus. Verloren mensen kunnen alleen -in de weg van wedergeboorte en geloof- behouden worden in het bloed van de Middelaar. De prediking is dan ook veel meer dan overdenking van het onfeilbare Woord van God. Het is met recht de ‘bediening der verzoening’. En elke waar geroepen prediker zal bij tijden de woorden Gods (gesproken door Paulus, 2 Korinthe 5 vers 20) verstaan: ‘Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God verzoenen’.

Toch overdenken

We kunnen het niet laten om nog even terug te komen op het woord overdenking. Thomas Watson schrijft hierover: ‘Overdenken is een voortreffelijk middel om het Woord van God tot voordeel aan te wenden (…). Het overdenken van een predikatie is beter dan vijf preken te horen. Ik hoor veel mensen klagen dat ze geen voortgang hebben. Is dít niet de voornaamste oorzaak: dat ze de spijze niet herkauwen? Ze overdenken niet wat ze gehoord hebben…’. Zijn we onder de inwachting van Gods Geest verlegen om ‘voortgang’? De Heere zegene de bediening van Zijn heilig Woord en geve achteraf een gezegende overdenking.


VRAAG?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt - zo mogelijk - altijd een reactie. Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog wel ongeveer zeventig vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 augustus 2016

De Saambinder | 20 Pagina's

We willen met u overdenken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 augustus 2016

De Saambinder | 20 Pagina's