Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Deze eeuw of de toekomende eeuw?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Deze eeuw of de toekomende eeuw?

19 minuten leestijd Arcering uitzetten

Eigentijds denken

Gedurende de laatste 20 jaar heeft zich een ware revolutie in het denken voltrokken, die diep doorgedrongen is in Kerk en samenleving. De grote ommekeer begon aan het einde van de jaren zestig. Het was de tijd van de beatles, provo's en hippies, de opkomst van de drugcultuur en het ontstaan van studentenrevoluties. Het begon in kleine groepen en het ging om een tegencultuur. Nu is dit nieuwe denken veelal ingeburgerd. Alternatief wordt normaal. Het is inderdaad waar, wat Marilyn Ferguson, de Amerikaanse wetenschapster, die het New Age-denken, het nieuwe tijdsdenken, populair heeft gemaakt door haar boek: 'De Aquarius samenzwering', heeft gezegd: 'Nog maar tien jaar geleden beperkte de op drugs gebaseerde spiritualiteit van de hippie en de mystiek van de westerse yogi zich nog tot de countercultuur. Thans zijn beide gemeengoed geworden in het totale denken van onze cultuur. De wetenschap, de geneeskunde en de kunst, om maar te zwijgen over de psychologie en de religie, zijn alle bezig met een ingrijpende herziening van hun uitgangspunten.'1) We zullen proberen iets te verstaan van deze radicale ommekeer.
Alle zekerheden van vroeger worden in twijfel getrokken. We leven in een tijd van vraagtekens. Het is zelfs verdacht zeker van je geloof te zijn. Populair is de zoekende mens geworden, op zoek naar iets nieuws. Het nieuwe zoekt men in zichzelf. De nieuwe tijd betekent een tocht naar binnen. Je moet ook niet meer van je geloof getuigen tegen de ander, maar samen naar de waarheid zoeken en een dialoog voeren als gelijkwaardige partners. Ook in het onderwijs dringt deze geheel nieuwe denkwijze door. Autoriteit is hier ook taboe geworden. Je moet leerlingen hun eigen geloof laten ontdekken. Ze moeten hun eigen keuzes kunnen maken. Je moet als leraar vooral niets opleggen, ook geen bijbelkennis. Zo moet iedereen zoekend zijn eigen weg gaan, in relatie met anderen. Er is zo grote onzekerheid ontstaan, ook ten opzichte van de toekomst. Het is ook niet meer zeker waar we heengaan. Velen geloven ook niet meer in een leven na de dood. Er ontstaat ook angst voor de toekomst vanwege de dreigingen die ons boven het hoofd hangen: een atoomoorlog, de milieuvervuiling, de economische recessie. Steeds meer jongeren zien het niet meer zitten en nemen eigenmachtig afscheid van het leven.

De toekomst van New Age

Te midden van al deze dreigingen worden boodschappen van hoop verkondigd. De New Age-beweging biedt de mens een nieuwe toekomst aan. Deze beweging, die tot een wereldwijde samenzwering is uitgegroeid, is sterk gestimuleerd vanuit het neo-hindoeïsme, door goeroes en yogi's, die het Westen willen beïnvloeden en India tot goeroe, leermeester van de wereld willen maken. Vanuit Amerika proberen wetenschappers als Fritjof Capra en Marilyn Ferguson westerse wetenschap te combineren met oosterse mystiek. Zo is er een nieuwe spiritualiteit aan het ontstaan, die oosters-mystiek gekleurd is. Het ongebreidelde optimisme, dat men aan de dag legt, baseert men op de astrologie. Het is astronomisch waar dat onze aarde onder een nieuw dierenteken komt te staan, de waterman. De astroloog voegt daar aan toe dat we geestelijk onder invloed van de stand der sterren zijn en er zou een nieuwe tijd, het watermantijdperk, aanbreken. Na 2000 jaar vissentijdperk, een donker en gewelddadig tijdperk, zouden we een nieuwe, fantastische tijd tegemoet gaan van licht, liefde en vrede. Ongekende mogelijkheden, die in ons zouden sluimeren, zouden ontwikkeld kunnen worden. Er zou een nieuwe fase in het evolutieproces aanbreken. Een nieuw bewustzijn zou zich op aarde kunnen manifesteren, dat de oplossing biedt voor de huidige wereldproblemen. Met oudjaar hebben miljoenen New Age-aanhangers gemediteerd om het nieuwe bewustzijn op aarde te materialiseren. Als we deze toekomstvisie nader onderzoeken, ontdekken we de volgende kenmerken.
1. Het toekomstbeeld is zo optimistisch, dat het niet meer natuurlijk is. We krijgen een droomwereld aangeboden. Veel New Age-aanhangers zijn een nieuwe wereld binnengetreden door het gebruik van drugs. Dit kan, behalve een slechte trip, ook een visioen geven, waarin men alles als rozegeur en maneschijn ziet. Het toekomstbeeld van New Age is opgewekt door druggebruik of meditatietechnieken. Deze meditatietechnieken leiden tot dezelfde ervaringen als drugs.
2. De vernieuwing van zichzelf en van de wereld verwacht men niet van bekering tot Jezus Christus, maar van inkeer in zichzelf. Moderne therapieën zijn gebaseerd op het idee van een innerlijk genezende of creatieve kracht, die we kunnen ontwikkelen. Wij zouden ons eigen bewustzijn zo kunnen ontwikkelen, dat we zelf tot een god worden, een supermens. Het antwoord verwacht men van zelfverwerkelijking. De mens moet zelf zich een nieuwe toekomst scheppen. De nieuwe mens is de mens die zijn eigen lot bepaalt.
3. We scheppen als mens dus ons eigen lot. Maar dit is, zo zegt men, geen gemakkelijke zaak, want de weg naar een nieuw bewustzijn vraagt veel van ons. Eén leven is ook te weinig. In het New Age-denken speelt reïncarnatie, het bestaan van meerdere levens, een belangrijke rol. Door vele levens heen, moeten we ons leren ontwikkelen. Wanneer we nu fouten maken, moeten we dat in een volgend leven uitboeten totdat we onszelf vervolmaakt hebben.
4. Men gaat uit van een evolutionaire visie. Er zou een ontwikkeling plaatsvinden op aarde, een proces van lagere naar steeds hogere bewustzijnstoestanden, van dierlijk bewustzijn naar menselijk bewustzijn en vandaar naar een goddelijk bewustzijn. We zouden dus een evolutionair wezen zijn, in staat om nieuwe mogelijkheden te ontplooien. Wij moeten zo meewerken om de schepping te voltooien. Men gaat dus van een wereldbeeld uit, waarbij de wereld voortdurend in beweging is. Ook waarheid is volgens het New Age-denken beweging. Waarheid betekent dat men in beweging is. Er is daarom een fundamenteel verzet tegen dogma's en vastomlijnde waarheden. Een fundamenteel begrip is 'open'. Men spreekt ook van een open toekomst.
5. Men gelooft in een toekomst van vrede op aarde. De weg daartoe, zo zegt men, is het ontwikkelen van een nieuw denken. Het is vooral een denken in dialogen. In het conciliair proces wordt dit nieuwe denken in de praktijk gebracht. Het is niet Jezus Christus, die ons als Vredevorst vrede geeft, wij moeten de vrede bewerken. Als mensen elkaar kunnen respecteren, en elkaar in hun waarde kunnen laten, dan komt er vrede op aarde. Onrecht moet bestreden worden, door ieder de ruimte te geven, die men meent nodig te hebben om tot zijn of haar recht te komen. Zo worden bijbelse begrippen heel anders ingevuld. Het milieu, denkt men, kan bewaard blijven door meer respect voor het milieu te hebben. De milieubeweging gaat de natuur weer vereren als Moeder Aarde, Gaia.
6. Om de nieuwe toekomst te verwerkelijken, moet men de oude wereld verlaten. Men moet bereid zijn de oude zekerheden op te geven. Men ontdekt 'niet slechts de onzekerheid van het moment, die van voorbijgaande aard kan zijn, maar een immense onzekerheid, een mysterie dat ons nimmer met rust laat', aldus Marilyn Ferguson.2
We bemerken hier hoe we worden voortgedreven. Rust krijgen we niet meer, terwijl men ons vrede belooft. Zo zien we hoe gespleten het nieuwe denken is. Het erkennen van onze onzekerheid vormt voor de New Age-aanhangers een aanmoediging om te experimenteren, want door experimenteren worden wij getransformeerd. De transformatie van de mens is ook een kernbegrip in New Age. Men zegt dat als een zeker aantal mensen getransformeerd is, de gehele maatschappij zal veranderen. Dan is het New Age Rijk aangebroken. Volgens de Maharishi van de T.M. zal het Nieuwe Rijk aanbreken, als 1% van de mensheid aan T.M. doet. De transformatie, het spirituele avontuur van New Age, is een reis in het onzekere, zonder definitieve bestemming. We weten niet waar we uiteindelijk uitkomen. De hindoe-filosoof Radhakrishnan, schreef: 'Wat er gebeurt als het kosmische proces zijn voltooiing bereikt, weten we niet.'
7. De oude zekerheid, die we moeten loslaten, is het christelijk geloof met zijn leerstellingen en ethische normen. Men valt het traditionele christelijke geloof rechtstreeks aan. 'De Aquarius samenzwering maakt gebruik van de invloed van haar wijdvertakte netwerk om de aandacht te vestigen op de gevaarlijke mythen en fabels van het oude paradigma en om achterhaalde ideeën en praktijken aan te vallen.'3) En ook: 'We kunnen samenzweren tegen de oude, kwalijke onderstellingen. We kunnen tegen ze in leven.'4) Met de gevaarlijke mythen en fabels bedoelt ze het christelijk geloof. Men heeft voor een andere god gekozen. 'In de ontluikende spirituele traditie is God niet de persoon van onze zondagsschoolmentaliteit.'5) In de nieuwe spiritualiteit is God eerder onpersoonlijk dan persoonlijk en wordt Hij tot een innerlijke kracht- en inspiratiebron. De Vadergod in de hemel is taboe geworden. In het feminisme wordt de Moedergodin in ere hersteld, compleet met hekserij.
8. Belangrijk in de toekomstverwachting is de plaats van het occulte en paranormale, hoe men het ook noemt, yoga, T.M., Tarot of hekserij enz. Zonder enig onderscheid van geesten verklaart men al het paranormale en onzienlijke tot uiting van een hoger bewustzijn en het kenmerk van vergevorderde geestelijke evolutie.

Conclusies

Uit het bovenstaande kunnen we concluderen, dat dit nieuwe tijdsdenken fundamenteel antichristelijk is. Het is ook bewust antichristelijk, want men wil het orthodox-christelijk denken omvormen en vernietigen. Ten einde het christelijk geloof om te vormen geeft men een andere invulling aan bijbelse begrippen. Men gebruikt als symbool van hoop de regenboog, een bijbels symbool. Maar in de denkwijze van New Age is dit geworden tot een symbool van de inwijding van de mens in zijn goddelijkheid. Het christelijk geloof wordt vernietigd, doordat de persoon van Jezus Christus niet meer centraal staat, maar men uitgaat van het creëren van een bepaalde mentaliteit. Men gebruikt daarvoor begrippen als vrede, gerechtigheid, spiritualiteit, transformatie. Een New Age-denker als Carl Friedrich von Weiszacker, heeft het conciliair proces geïntroduceerd met de begrippen vrede, gerechtigheid en het behoud van de schepping. Hij beschouwt het boek Openbaring als mythische taal, daar de toekomst, die daarin wordt voorspeld, niet verenigbaar is met zijn toekomstideaal.

Welke toekomst voorzegt God?

Voor de orthodoxe christen is het boek Openbaring geen mytische taal, maar een historisch boek, waarin geschreven staat wat geschieden moet, ook al is de taal beeldend. Volgens de Bijbel zijn we nu niet op weg naar een fantastisch nieuwe tijd, maar staat ons eerst een eindtijd te wachten met afval, verdrukking en het gericht van God. Het Rijk van de antichrist is voorspeld in het boek Openbaring. De New Age-beweging kunnen we verstaan als een teken van de komende eindtijd. De grote aandacht die er is voor het paranormale, maakt de waarschuwing actueel, dat de antichrist zal komen met grote bedrieglijke tekenen en wonderen. We moeten daarom onze hoop ook niet op deze huidige wereld stellen, want deze wereld gaat voorbij door Gods gericht. 'Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken die daarin zijn, zullen branden' (2 Petr. 3:10). Er wordt juist gewaarschuwd, dat we niet moeten denken: Oh, als we ons best maar een beetje doen, dan komt het wel goed, dan komt er wel vrede.
'Want wanneer zij zullen zeggen: Het is vrede, en zonder gevaar; dan zal een haastig verderf hun overkomen, gelijk de barensnood een bevruchte vrouw; en zij zullen het geenszins ontvlieden' (1 Thess. 5:3). Wij zullen nooit het einde der aarde kunnen tegenhouden. Het lot van deze wereld is niet in onze handen, maar in Gods hand. Wij kunnen ook niet zelf een nieuwe heilstaat scheppen. God zelf zal na Zijn gericht een nieuwe hemel en een nieuwe aarde scheppen. 'Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont' (2 Petr. 3:13). Wij hoeven niet zelf, door vele levens heen, de nieuwe toekomst te bewerken, maar ontvangen deze als genade van God. In Openbaring lezen we over het nieuwe Jeruzalem dat van de hemel zal neerdalen. 'En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, nederdalende van God uit den hemel, toebereid als een bruid, die voor haar man versierd is' (Op. 21:2).
In India is men bezig een stad te bouwen, Auroville, dat de stad van de toekomst moet worden. Dit New Age-centrum komt niet van God uit de hemel, maar wordt door mensenhanden gemaakt. Bovendien zegt men dat het nieuwe bewustzijn uit de aarde moet komen. Dat is dus precies het omgekeerde van de bijbelse visie. Wat in het boek Openbaring uit de aarde komt, is het beest, de antichrist. God laat ons voorts niet in het onzekere, maar geeft ons zekerheid over onze toekomst. Het is een leven in tegenwoordigheid van de Vader en de Zoon. 'En ik hoorde een grote stem uit den hemel, zeggende: Ziet, de tabernakel Gods is bij de mensen, en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen en hun God zijn' (Op. 21:3).
We hoeven het menszijn niet te overstijgen en supermensen te worden. De toekomst die God geeft, is een menselijk leven, maar zonder dood en verdriet. 'En God zal alle tranen van hun ogen afwissen; en de dood zal niet meer zijn; noch rouw, noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn; want de eerste dingen zijn weggegaan' (Op. 21:4). Wel plaatst God ons voor een keuze. Het nieuwe Jeruzalem is onze toekomst, als we in Gods Zoon, Jezus Christus geloven. Het is niet voor de ongelovigen en dienaars van afgoden.

Waarom niet meer aandacht voor de nieuwe aarde?

In plaats van uit te zien naar de nieuwe aarde, die God schept, bouwt de moderne mens zijn hoop op deze voorbijgaande wereld. Hoe is dit mogelijk in een werelddeel dat eeuwenlang is opgegroeid met christelijk denken? Ik ben van mening dat de marxistische Russische revolutie meer invloed op ons westerse denken heeft gehad dan we misschien beseffen. Karl Marx heeft het verzet geschapen tegen de christelijke hiernamaalsverwachting. Hij zag dit als een uitvlucht om zich nu niet om de armen te hoeven bekommeren. Hij was een vijand van kerk en christendom en dit verzet komt ook voort uit een antichristelijke geest. Er zat natuurlijk een kern van waarheid in zijn betoog. Het is niet juist als rijke de armen te 'troosten' met de belofte: In de hemel krijg je het wel beter. Marx heeft hiervan gebruik gemaakt om het verlangen naar de hemel uit te bannen. Hij heeft de aandacht omgebogen naar deze wereld. 'Trouw aan de aarde', was zijn devies. Hier zouden wij een heilstaat kunnen scheppen. Zo kreeg zijn materialisme een filosofische onderbouw. Deze paradigmaverandering, deze verandering in het denken, heeft diep doorgewerkt in de Europese cultuur. De gehele tijdgeest is aards gericht.
De New Age geeft hier ook nog een religieuze toespitsing aan. Deze wereld bevindt zich, zegt men, in een proces van ontwikkeling op weg naar een goddelijk bewustzijn. Als de supermens verschijnt, dan breekt hier het paradijs aan. Bovendien - als tweede reden waarom men niet meer in de christelijke toekomstverwachting gelooft - worden we geconfronteerd met het mysterie van de afval, die in volle gang is. 'Eerst moet de afval Jiomen', heeft Paulus gewaarschuwd. In Openbaring staat dat 'allen, die op de aarde wonen, het beest zullen aanbidden, welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld' (Op. 13:8). We zijn een tijd binnengetreden van afval, verleiding en misleiding.

De christelijke verwachting

De verwachting van de toekomende eeuw is beslissend voor het christelijk geloof. Concreet betekent dit dat we uitzien naar de wederkomst van Christus. De parabel van de 10 wijze en dwaze maagden maakt duidelijk, dat het erom gaat of onze verwachting levend is. Jezus heeft die gemeente lief, die Hem is blijven verwachten. 'Omdat gij het woord Mijner lijdzaamheid bewaard hebt, zo zal Ik ook u bewaren uit de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken, die op de aarde wonen' (Op. 3:10). Daarom zal in ons geloof de verwachting van de wederkomst van Jezus Christus altijd levend moeten zijn. Bovendien ontdekken we in het Nieuwe Testament het boeiende feit, dat we in zekere zin reeds deelhebben aan de toekomende eeuw, door ons geloof in Jezus Christus, doordat we Hem toebehoren. 'Maar onze wandel is in de hemelen' (Fil. 3:20). Wij zijn geen onderdanen meer van de overste van deze wereld, maar we zijn kinderen van God geworden. We zijn wel in de wereld, maar niet van de wereld. Door onze bekering worden we overgeplaatst van het ene Rijk in het andere. 'Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon Zijner liefde; in Dewelken wij de verlossing hebben door Zijn bloed, namelijk de vergeving der zonden' (1 Kol. 1:13,14).
Aangezien we in principe reeds mensen zijn van de toekomende eeuw, hoeven we geen tegenstelling te scheppen tussen ons leven hier en onze toekomstverwachting. Onze toekomstverwachting geeft ons juist een grootse taak nu. We hebben te getuigen van de hoop die in ons is en mensen tot discipelen van Jezus te maken. Praktisch gezien echter leven we wel in een zekere strijd. Levende in een wereld, waarvan satan nog steeds overste is, hebben we te strijden tegen de zonde, leven we in nood en verdrukking. Enerzijds mogen we deelhebben aan de blijdschap des Heeren, maar anderzijds ervaren we de verdrukking van de wereld. Jezus zei zelf: 'In de wereld zult gij verdrukking hebben, maar hebt goeden moed. Ik heb de wereld overwonnen' (Joh. 16:33). En in deze hoop mogen wij leven.

Apart staan

Een van de belangrijkste dingen die we in deze tijd moeten leren, is dat het onze taak als christen is apart te staan. Zo getuigen wij dat we niet van deze wereld zijn, maar burgers zijn van een rijk in de hemelen. Het is zo verleidelijk met de wereld mee te doen. Anders tel je niet mee. Er is in de Bijbel een mooi voorbeeld van iemand, die zich dorst af te zonderen van de wereld: Daniël. De koning verleidde Daniël ook te eten van de spijzen van deze wereld. De New Age-aanhangers gaan te werk met hun zachte revolutie om het denken van de mens geleidelijk aan om te turnen. Het proces van transformatie verloopt in verschillende fasen. Je moet er langzaam aan wennen. Zo hoopte de koning van Babel de Joden langzaam aan te laten wennen aan een werelds leven. Hij begon met het voorzetten van lekkere spijzen. 'En de koning verordende hun, wat men ze dag bij dag geven zou van de stukken der spijs des konings, en van den wijn zijns dranks, en dat men hen drie jaren alzo optoog, en dat zij ten einde derzelve zouden staan voor het aangezicht des konings' (Dan. 1:5). Er was echter een jood die zich dorst af te zonderen en niet meedeed: Daniël. 'Daniël nu nam voor in zijn hart, dat hij zich niet zou ontreinigen met de stukken van de spijs des konings, noch met den wijn zijns dranks; daarom verzocht hij van den overste der kamerlingen, dat hij zich niet mocht ontreinigen' (Dan. 1:8).
Door deze moed werd hij tot een zegen voor zijn volk. Dit is een les voor ons, en een bemoediging niet mee te doen met het denken en de moraal van de nieuwe tijd. Daniël liet zelfs de spijzen van de wereld staan. Moeten wij zelf ook niet eens de televisie uitlaten of de horoscoop overslaan in een tijdschrift?

Een andere zaak is dat we niet wereldvreemd moeten worden. We moeten heel goed weten, wat er in deze wereld gebeurt, zodat we positief weerstand kunnen bieder aan alle ideologieën en verleidingen die op ons afkomen. Paulus kende de Griekse filosofie heel goed. Daarom kon hij de Griekse filosofen ook antwoord geven. Als we de New Age-aanhangers met het Evangelie willen bereiken, moeten we hun denkwereld goed kennen.

Wat betekent concreet de levende verwachting?

Onze levende verwachting heeft twee aspecten. In de eerste plaats verwachten wij de Heere, het gaat ons om de Heere zelf, dat we Hem mogen leren kennen. De kennis van Jezus Christus ging Paulus alles te boven. We leren Hem steeds beter kennen door om te gaan met Zijn Woord en door het gebed. In het boek Openbaring lezen we hoe Hij wordt verheerlijkt. 'En alle schepsel, dat in den hemel is, en op de aarde, en onder de aarde, en die in de zee zijn, en alles, wat in dezelve is, hoorde ik zeggen: Hem, Die op den troon zit en het Lam, zij de dankzegging, en de eer, en de heerlijkheid, en de kracht in alle eeuwigheid' (Op. 5:13). De Heere verwachten betekent ons leven te heiligen. Natuurlijk, we leven in een gebroken wereld vol zonde en wij zijn ook niet volmaakt, maar we zijn wel geroepen naar Jezus Christus toe te groeien. 'Opdat wij niet meer kinderen zouden zijn, die als de vloed bewogen en omgevoerd worden met allen wind der leer, door de bedriegerij der mensen, door arglistigheid, om listiglijk tot dwaling te brengen; maar de waarheid betrachtende in liefde, alleszins zouden opwassen in Hem, Die het hoofd is, namelijk Christus.'
(Ef. 4:14,15).
Pas als we steeds onze blik op Hem richten en ook dagelijks met Zijn Woord omgaan, zijn wij in staat weerstand te bieden aan alle winden van leer die in onze tijd over ons heen waaien. In de tweede plaats zijn wij in de wereld om van Hem te getuigen in woord en daad. Naar de wereld toe betekent onze verwachting dus dat we van Hem getuigen. Jezus heeft de christen lief, die Zijn naam belijdt voor de mensen en Zijn geboden bewaart. Jezus heeft de gemeente van Filadélfia lief, want ze heeft Zijn woord bewaard en Zijn naam niet verloochend (volgens Op. 3:8).
Als het goed is, vallen we in deze wereld door ons christen-zijn op, omdat we anders zijn. We vallen op door onze seksuele moraal, door onze huwelijkstrouw, door een goed gezinsleven, en door onze sociale bewogenheid. We moeten het aandurven in een vijandige wereld van Hem te getuigen. Als we zien hoe bewust antichristelijk het nieuwe tijdsdenken is, zullen we ons moeten voorbereiden op een tijd van verdrukking. Het zal steeds moeilijker worden een getuige van Jezus Christus te zijn. Maar er is ook geen grotere vreugde dan van onze Heere en Heiland te getuigen.

1) Marilyn Ferguson: De Aquarius samenzwering p. 257.
2) id. p. 84.
3) id. p. 31.
4) id. p. 32.
5) id. p. 268.

Dit artikel werd u aangeboden door: Driestar Educatief

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 november 1988

Driestar bundels | 104 Pagina's

Deze eeuw of de toekomende eeuw?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 november 1988

Driestar bundels | 104 Pagina's