Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

het geslacht van Kaïn  en van Seth

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

het geslacht van Kaïn en van Seth

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

ii.

De opkomst der vrouw.

Twee vrouwen: Ada en Zilla: de „opgesmukte" en de „lang gelokte". Straks voegt zich daar nog bij hun dochter Naëma, de „bevallige". Het zijn moderne namen en moderne vrouwen. We zien, er is in het rijk der zonde niets nieuws onder de zon.

Opmerkelijk dat de vrouwen niet naar voren treden en genoemd worden in Seths geslacht en wél in Kaïns geslacht. In de heilige linie draagt de man de kroon. In de onheilige linie zien we de vrouw naar voren treden. Door haar schoonheid en bekoorlijkheid. Haar hartstocht en zinnelust. Door haar wufte levensopenbaring.

Hier ontworstelt de vrouw zich aan de vloek: „Tot uw man zal uw begeerte zijn en hij zal over u heerschappij hebben." Zij nemen de leiding over. De mannen doen grote daden, maar worden tot die daden gedreven door de vrouw. Hier openbaart zich een valse vrijheid; valse emancipatie. Hier grijpt een vrouw naar een macht, die haar niet toekomt. Het is een anti-goddelijk streven. Het is de weg, die het vrouw-zijn naar de afgrond voert.

Want, terwijl de vrouw al meer de gewaande kluisters afschudt, waarin zij zich dringt naar de plaats van de man; waarin zij hem in alles na-aapt en haar glorie ziet in gelijkheid met hem, gaat zij aan andere zijde als vrouw ten gronde. de

Want tezelfdertijd wordt met haar eer en vrouwelijkheid gespeeld en trapt men het hoogste vrouwenschoon in het slijk. Wee het volk, waar de Ada's en de Zilla's de toon aangeven.

Tegenover deze ontaarding heeft de christenvrouw een dure roeping. Zij heeft in Gods kracht haar adeldom te bewaren. Zij heeft haar hoogste heerlijkheid te zoeken in haar ware levensroeping: om de hulp te zijn tegenover de man.

Zij is als de vrouwen, die Jezus dienden van haar goederen, geroepen om God te dienen van haar zielegoederen.

Haar vrouwe-goederen en vrouwe-gaven moeten in Zijn dienst worden aangewend.

De zonen van Kaïns vrouwen.

De vrouw verovert zich een plaats onder Kaïns geslacht door haar geniale zonen. Wat er gezegd wordt van Kaïns zonen, brengt ons bij het raadsel van Asaf in Psalm 73. Daar is een goddeloze wereld, die met God niet rekent. Maar zij vermeerdert het vermogen. Zij brengt de grootste genieën voort. Zij ontwikkelt de machtigste gaven. Haar cultuurkracht wordt groot.

J a b a 1, Ada's eerste zoon.

Hij vindt de tent uit — de verplaatsbare woning. Hij ontdekt de mogelijkheid om de wereld in te trekken en op reis te gaan. Hij is de stichter van het vrije nomaden-leven, die met zijn kudden door de wereld zwerft.

J u b a 1, Ada's tweede zoon.

Hij is een niet minder begaafd genie. Hij is de uitvinder van de muziekinstrumenten. Hij heeft, door Gods Geest onderwezen, geleerd de klanken in snaren en tonen om te zetten. Jubal ontdekt de gave der muziek. De kunst wordt door hem uitgevonden.

Tuba 1-K a ï n, Zilla's zoon.

Hij wordt de uitvinder van het smeedwerk. Hij maakt de eerste werktuigen. Hij maakt echter ook het zwaard, dat zijn vader Lamech brallend omhoog heft. Hij is de aanvang der industrie.

Zo schittert in Kaïns stad het licht der cultuur. Het slot van deze cultuur vormt het lied van Lamech, de geweldige:

„Ik sloeg wel een man dood om mijn wonde

en een jongeling om mijn buile want Kaïn zal zevenvoudig gewroken worden,

maar Lamech zeventig maal zeven maal.

En is het eerste stuk poëzie.

We zien hier in Kaïns geslacht de kunst dienstbaar gemaakt aan het vlees. Dienstbaar aan de anti-goddelijke krachten in de mens. De gaven Gods worden niet gebruikt tot zijn dienst. Zo stelt de gevallen mens Gods gaven in dienst van zijn eigen roem en glorie.

Tot slot kreeg de Presidente, mej. W. den Hertog, het woord. Even hartelijk als wij dat telken jare van haar gewend zijn bedankte zij allen, die mede hebben gewerkt aan het welslagen van deze mooie dag. In het bijzonder Ds. H. Rijksen voor zijn prettige leiding, Ds. Harinck en mevr. Van Heil voor hun geleverde onderwerpen.

Zij wenste alle aanwezigen het allerbeste toe, voor tijd en eeuwigheid beide en her-

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 juli 1968

Daniel | 16 Pagina's

het geslacht van Kaïn  en van Seth

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 juli 1968

Daniel | 16 Pagina's