Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dient elkaar door de liefde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dient elkaar door de liefde

Over de verkiezing en taak van ambtsdragers

13 minuten leestijd Arcering uitzetten

De kerkdienst is bijna afgelopen. De slotzang wordt opgegeven. ..Maar vooraf wordt u namens de kerkeraad nog bekendgemaakt dat...". Iedereen spitst nog even de oren. Wat zou er komen? Een huwelijksaankondiging, of iels over de verenigingen? Nee. er is van de week een vergadering van de kerkeraad met de mansleden, ter verkiezing van ambtsdragers. Misschien luister je dan al niet meer, want dat gaat jou toch niet aan. Of misschien vraag je jezelf wel eens af waarom cr ambtsdragers nodig zijn. en ook waarvoor zo'n ledenvergadering eigenlijk is. Laten wc daarom eens samen nagaan wat de Bijbel zegt over dc instelling cn taak van de ambtsdragers, zoals we die nu kennen en de taak van de gemeente.

Ouderlingen

Allereerst lezen we in Handelingen over de ouderlingen te Jeruzalem. Zc worden naast de apostelen geplaatst (zie bijvoorbeeld Hand. 15:2), cn we moeten waarschijnlijk denken aan gezaghebbende oog-en oorgetuigen van het werk van dc Heere Jezus. Later gaat het over de verkiezing van ouderlingen in andere plaatsen. bijvoorbeeld in Hand. 14:23. waar we lezen dat in elke gemeente met opsteken der handen, ouderlingen verkoren werden. En verder lezen we dat Titus de opdracht heeft gekregen „van stad tot stad ouderlingen aan tc stellen" (Titus 1:5).

De taak van deze ouderlingen wordt door Paulus heel duidelijk omschreven, als hij in Milete afscheid neemt van dc ouderlingen van de stad Efeze. Hij zegt dan: Zo hebt dan acht op uzelf en op de gehele kudde over dewelke u dc Heilige Geest tot opzieners gesteld heeft, om de Gemeente Gods tc weiden, welke Hij verkregen heeft door Zijn eigen bloed" (Hand. 20:28). De ouderling, ook wel opziener genoemd, doet het werk van een herder, die de kudde weidt en er de wacht over houdt. De ouderlingen moeten, in navolging van de grote Herder der schapen, de Heere Jezus, hun leven voor het welzijn van de schapen over hebben.

In het bijzonder is het de taak van de ouderlingen opzicht te hebben over de gemeente die hun bevolen is. Het formulier tot bevestiging van ouderlingen en diakenen noemt dit ook als eerste taak van de ouderling.

Daarnaast wordt genoemd het helpen met raad cn troost, waar dat maar nodig is in dc gemeente. En tenslotte het toezicht houden op de leer en de wandel van de dienaren des Woords. En dan lezen wc tot slot. dat daarom „de ouderlingen schuldig zijn. Gods Woord naarstig te onderzoeken, en zich zelf gedurig te oefenen in dc overlegging van de verborgenheden des geloofs". Wat een onmogelijke taak! Maar wat onmogelijk is bij de mensen is mogelijk bij God. Vandaar het gebed aan het eind van het formulier om bekwaammakende genade.

Leraars

In de eerste christengemeente kwamen, waarschijnlijk na verloop van enige tijd. twee soorten ouderlingen. In 1 Tim. 5:17 lezen we over ouderlingen „die arbeiden in het Woord en de leer", terwijl er andere ouderlingen waren die „niet tot het leerambt verordend waren" (citaat uil het kommentaar van Calvi jn).

De eersten worden ook wel genoemd de leraars (1 Kor. 12:28). of de dienaars des Woords. onze tegenwoordige predikanten of dominees. Zij hebben, naast de taak van de ouderlingen, dc opdracht het Evangelie tc verkondigen en de sakramenten te bedienen. In het formulier tot bevestiging van de dienaars des Goddelijken Woords. achterin je Bijbeltje, wordt als hun taak ook nog genoemd „dc openbare aanroeping van Gods naam" en de tucht en regering van de gemeente, zoals de Heere dat bevolen heeft. En dan sluit het formulier af met: Uit deze dingen kan men zien welk een heerlijk werk het herdersambt is. nademaal zo grote dingen daardoor uitgericht worden; ja, hoe gans noodzakelijk het is, om de mensen ter zaligheid te brengen. Hetwelk ook de oorzaak is. waarom de Heere wil. dat zulk een ambt altijd zal blijven”.

Diakenen

De brief aan de Filippensen is gericht aan de heiligen in Christus Jezus, die in Filippi zijn. met dc opzieners en de diakenen (Fil. 1:1). En in 1 Tim. 3 worden na de vereisten voor de opzieners, in vers 8 e.v. die van de diakenen genoemd. Dc diakenen waren dus in de eerste christengemeenten bekend. Al wordt hun taak nergens duidelijk omschre-

ven, toch lezen we dat dc Zeven in Handelingen 6 met name de taak kregen te helpen bij de verzorging van de weduwen. En ergens anders wordt cr gezegd, dat degenen die uitdelen, dat zullen doen in eenvoudigheid. Het is de taak van de diakenen volgens artikel 25 van de D.K.O. om de gaven der gemeente te verzamelen en uit te delen, cn verantwoording daarvan te doen aan de kerkeraad. Maar ook het bezoeken en troosten van de armen, behoort tot hun taak. Ol' zoals het formulier tot hun bevestiging zegt om met blijmoedigheid en eenvoudigheid cn met ccn bewogen hart en een toegenegen gemoed de armen te helpen. En dan volgt: ..waartoe zeer goed is. dat zij niet alleen met uiterlijke gift. maar ook met troostelijke redenen uit het Woord van God. aan de armen en ellendigen hulp bewijzen”.

Diakonessen?

In het Nieuwe Testament wordl vaak gesproken over vrouwen, die behulpzaam zijn binnen de gemeente. Allereerst bij de verzorging van de armen (Dorkas te Joppc). waarbij wc volgens de kanttekening bij 1 Tim. 5:9 zelfs mogen denken aan de eerste diakonessen. ..welke in de eerste kerk dc gemeente dienden onder zieke, vreemde en arme lieden, en die daarvoor door de gemeente, in de nood zijnde, werden onderhouden". Sommige vrouwen deelden zelfs in de bijzondere charismatische gaven van de eerste christengemeenten, zoals blijkt uit de profetessen te Korinthe. en de dochters van Filippus (Hand. 21:4). Paulus noemt Priscilla en Aquila zelfs ..zijn medewerkers in Christus Jezus", die hun leven gewaagd hebben voor de verbreiding van het evangelie.

Maar nergens lezen we dat vrouwen een blijvend ambt gehad hebben, of behoord hebben tot de raad van de ouderlingen. Het wordt de vrouw niet toegestaan te leren in de gemeente, of gezag te hebben over dc man (1 Tim. 2 en 1 Kor. 14).

Het uitnemendste ambt

Nu kan de misvatting ontstaan zijn. dat er in dc opsomming hierboven sprake is van meer en van minder, van hoger cn van lager. Maar in het Koninkrijk der hemelen gaat het net andersom als in de wereld. Het zit ons in het bloed, en het wordt ons van jongsaf met de paplepel ingegoten dat we moeten opklimmen in het leven. Maar wie de meeste wil zijn in het Koninkrijk der hemelen, moet juist voortdurend afdalen. Dat is de levensles voor een ambtsdrager: hij kan slechts vruchtbaar zijn door te buigen, niet alleen voor de Heere, maar ook door te buigen voor elkaar, en dc minste van allen tc zijn in eigen ogen. Dat is ons niet aangeboren, integendeel. Er zijn harde lessen voor nodig om dat te leren. Paulus had daar iets van geleerd. Hij noemde zichzelf de minste van alle heiligen, en de grootste van de zondaren. Petrus, toch de leider van de apostelen, schrijft in zijn brief aan de ouderlingen heel ootmoedig dat hij een medeouderling is. Vroeger zocht ook hij de meeste te zijn. maar aan dc zee van Tiberias (Joh. 22) werd hij dc minste. Het is door de liefde van Christus, dat een mens leert buigen.

Daarom is de liefde het uitnemendste ambt. zoals het ook de beste gave is (1 Kor.

13). Zonder de liefde is elk ambt leeg. en is elke ambtsd rager onvrueh tbaar voor de gemeente.

De hoogste Ambtsdrager

Die liefde heeft een ambtsdrager niet van zichzelf. Net als dc discipelen worden zc liever gediend, dan dat ze de ander dienen. De oorsprong van dit dienen in liefde ligt niet in hen, maar in dc hoogste Ambtsdrager: ezus Christus. Hij is niet gekomen om Zich te laten dienen, maar om te dienen en Zijn ziel te geven als een losprijs voor velen. Als er iemand is. die recht heeft om gediend te worden, dan is Hij het. Maar wat deed Hij'? Hij legde Zijn opperkleed af. en bukte Zich om de voeten van dc discipelen te wassen. Hij deed daarin het werk van een slaaf. Hi j heeft Zichzelf vernietigd, de gestalte van een dienstknecht (=slaaf) aangenomen hebbende, staat er in Fil. 2:7. Hij kwam niet om te krijgen, maar om te geven. Hij gaf zelfs alles, namelijk Zijn leven, tot de kruisdood toe. En het is door de geloofsgemeenschap met Christus alleen, dat een ambtsdrager nu, bij ogenblikken. Zijn beeld gaal vertonen.

De drie ambten

Nu zijn er. dogmatisch gezien, eigenlijk maar drie ambten. Er is het profetische, het priesterlijke en het koninklijke ambt. Alle drie ambten zien we bij Christus, de hoogste gezalfde Ambtsdrager. volkomen. De ambtsdragers hier op aarde, ontvangen iets van Zijn ambten. Bij het profetische ambt denken we vooral aan dc predikanten. Zij verkondigen immers het Woord. Bij het priesterlijke ambt denken we vooral aan de diakenen. Zij helpen in de dienst der barmhartigheid. Het koninklijke ambt van Christus komt vooral uit in de ouderling. Hij moet immers in Christus naam de gemeente regeren, en toezien op de wandel.

De kerkeraad

Gods Woord leert op verschillende plaatsen dat Christus ambtsdragers wil gebruiken om Zijn Gemeente te vergaderen, tc regeren en te verzorgen (zie bijvoorbeeld Ef. 4:11 en 12). Daarom is het voluit bijbels wat we lezen in art. 30 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis: .dat er dienaars of herders moeten zijn om Gods Woord te prediken en de sakramenten te bedienen; dat er ook opzieners en diakenen zijn. om met dc herders le zijn als dc raad der kerk...”

Deze ambtsdragers worden wel door de gemeente gekozen, maar toch ontvangen ze hun ambt niet van de gemeente. De ..Heilige Geest stelde opzieners aan" in Efeze. volgens Hand. 20:28. ook al werd de gemeente daarbij wel betrokken. De opdracht en de volmacht tot het ambt gaat van Christus uit. Hij is het Hoofd van de Gemeente. Aan Hem zijn de ambtsdragers allereerst vera n t woo rd i ng verschuldigd.

Verkiezing van ambtsdragers

In sommige kerken worden de ambtsdragers alleen door de kerkeraad gekozen. We spreken dan van de aristokratische manier van kiezen. Als daarentegen dc stemgerechtigde leden door vrije stemming de ambtsdragers mogen kiezen, spreken wc van de demokratische manier. In onze gemeenten wordt de aristokratisch-demokratischc manier gevolgd. Dat wil zeggen dat dc kerkeraad een dubbel getal van namen stelt, waarvan de gemeente de helft kiest. In de praktijk gaat het vaak zo. dat allereerst binnen de kerkeraad door vrije stemming ccn groslijst wordt opgesteld. Daarbij vormen de vereisten voor ambtsdragers in 1 Tim. 3 en Tit. 1 de leidraad. Daarna wordt er net zolang gestemd lot een dubbel getal namen de meerderheid heeft. Om alles zo eerlijk mogelijk te laten verlopen, wordt er steeds schriftelijk gestemd.

Na de verkiezing binnen de kerkeraad. volgt dc verkiezing door de gemeente. Dat gebeurt nu in een ledenvergadering met de stemgerechtigde mannelijke leden van de gemeente. Uit het dubbel getal namen kiest de vergadering met meerderheid van stemmen de helft. Als de verkiezing wordt aanvaard, volgt de approbatie (^goedkeuring) van de gemeente. Daartoe worden de namen van de gekozen broeders aan de gemeente bekendgemaakt, waarna er wettige bezwaren kunnen worden ingebracht tegen hun bevestiging. Die bezwaren kunnen cr zijn tegen de leer of het leven van de gekozen broeders. Deze bezwaren moeten altijd bij de kerkeraad worden ingediend, die zal proberen tc beoordelen of de bezwaren terecht zijn. In geval van twijfel kan de kerkeraad het oordeel vragen van de classis. Tevens kan door alle partijen een beroep gedaan worden op de classis.

Als er geen wettige bezwaren worden ingebracht, zullen de gekozen of herkozen ambtsdragers in een kerkdienst worden bevestigd. Daarbij wordt elke keer opnieuw het bcvcstigingsformulier gelezen, en moet de ambtsdrager met „ja" antwoorden, en is deze ambtsdrager door dc gemeente. „en mitsdien van God Zelf' tot deze heilige dienst beroepen. Want achter dc verkiezing en de approbatie staat de Heilige Geest, die de leiding heeft over de gemeente. De Heilige Geest is bezig door middel van de ambten met Zijn kerkvergaderend werk. Hij gebruikt daarvoor zwakke vaten „opdat de uitnemendheid der kracht zij van God. en niet uit ons" (2 Kor. 4:7).

Dienaars van de gemeente

Ook nu is het nog de taak van de predikant cn de ouderlingen om geestelijk opzicht over de gemeente te houden, en de opbouw van de gemeente te bevorderen. Dit geestelijk opzicht heeft echter een dienend karakter. 7.c zijn geen heersers over de gemeente, maar dienaars van Christus. En om Jezus' wil zijn zc ook dienaars van de gemeente (2 Kor. 4:5). Als het goed is zoeken ze niet het hunne, maar hetgeen van Christus is. Dc liefde van Christus dringt hen bij al hun ambtelijk werk. om het goede voor dc gemeente te zoeken. En juist daarom zijn ze dubbele eer waardig, vanwege hun ambt. Calvijn legt dit zo uil. dat bij de woorden „dubbele ccr" (1 Tim. 5:17) terug verwezen wordt naar de weduwen, die ook geëerd moeten worden. Echter de ouderlingen die wel (=goed) regeren zijn dubbele eer waardig. Acht hen zeer veel om hun werks wil. schrijft de apostel ergens anders.

Verantwoordelijkheid

Tegenover dc dubbele eer. staat echter dc dubbele verantwoordelijkheid, die een ambtsdrager moet dringen om zijn werk getrouw te verrichten, en niet naar mensen gunst tc dingen. Is dc zorg voor de zielen van dc gemeente niet op hun schouders gelegd? Zal de Heere het bloed van hen die verloren gaan niet van hun hand eisen, als ze niet getrouw met hun gemeenteleden omgaan (Ezech. 33)? Ambtsdragers zijn weliswaar allereerst verantwoording verschuldigd aan de Heere. maar daarnaast verantwoordt de kerkeraad zich ook aan de gemeente. In navolging van de apostel Paulus hebben dc ambtsdragers tc „bezorgen hetgeen eerlijk is. niet alleen voor de Heere. maar ook voor dc mensen" (2 Kor. 8:21).

En dat gebeurt nu ook op een ledenvergadering als die bij elkaar geroepen w'ordt. Want dan wordr er ook verslag gedaan van alle belangrijke zaken voor de gemeente, en wordt er instemming gevraagd met het gevoerde beleid.

Het ambt van alle gelovigen

Want niet alleen de ambtsdragers hebben de taak te dienen, ook de gemeente heeft in wezen dezelfde taak.

„Dient elkaar door de liefde", dat geldt voor allen, van jong tot oud. En clan wijst het grondwoord van dienen weer op hel werk van een slaaf, die de minste is. En dan geen afgedwongen dienen, maar gedreven door de liefde. Dc gemeente mag bovenal biddend bezig zijn. voor allen maar toch ook in het bijzonder voor de ambtsdragers. Vooral als er kritiek is. dient het met gebed gepaard te gaan. Dat gebed stempelt dan de kritiek door de liefde, en dan valt er vaak veel kritiek weg, maar als cr wat overblijft dan kan er in liefde ook veel gezegd worden, zonder dat er verwijdering ontstaat. Bidt voor ons. lezen we steeds aan het eind van de brieven van Paulus. En als de grote heidenapostel dat nodig had. hoeveel te meer de ambtsdragers van vandaag. Wat is het een zegen om zo als gemeente en als ambtsdragers bezig te mogen zijn.

Houten

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 november 1990

Daniel | 32 Pagina's

Dient elkaar door de liefde

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 november 1990

Daniel | 32 Pagina's