Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ben jij ook zo bang voor de dood?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ben jij ook zo bang voor de dood?

13 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je spreekt met elkaar niet veel over de dood. Tenminste niet zomaar. Wel als er plotseling iemand in je omgeving sterft. Dan dringt het ineens aan je op. Je krijgt het heneniwd. Je voelt dat jomv beurt ook komt. En dan Je verdringt het gevoel. „Nee. niet aan denken, ik ben nog jong", zeg je tegen jezelf „Je kunt niet ahijd aan de dood denken, dan kun je je werk, je studie niet goed doen, dan word je depressief en daar heb je niks aan", zeg je dem.

Wij hebben Bram (20), Ella (17). Mirjam (IH) en Peter (22) gevra welke plaats de dood in hun leven inneemt. Eerst persoonlijk, schriftelijk. Daarna hebben we met elkaar een gesprek gehad. Dit gesprek Iwbben we als uitgangspunt genomen om dit artikel te .schrijven. De ene keer zijn wij aan het woord, de andere keer zij. Wij willen door middel van dit artikel Jullie laten „meeluisteren" Een moeilijk, maar belangrijk ondenverp.

Wanneer kom je de dood tegen?

Het komt niet elke dag voor. dat er iemand in je direkte omgeving komt te overlijden. .Als het echter voor komt. dan treft het je, het slaat bij je in. Het blijft je bij en zelfs jaren naderhand moet je bij een bepaalde gebeurtenis of bij het horen van bepaalde muziek, weer denken aan jc moeder, jc vader, je zus, je opa of oma. vriendin. .Ie denkt er dan weer aan. Je probeert voor te stellen hoe het geweest zou zijn, als.... De dood is echter een onverbiddelijke scheiding.

Je zit in dc kerk: ..Gedenk, o HEER", hoe zwak ik ben, hoe kort van duur". Je weet dat die tijd er komt. dc tijd van het oordeel. Je voelt hel. Je geweten spreekt. Je gedachten vervliegen echter. Eenmaal buiten is het weer over. Jc bent op weg naar school. Jc staat met je fiets te wachten bij het stoplicht. Jc ziet ccn rouwstoet naderen. Op enkele meters afstand passeert dc stoet. In een fiits gaat het door je heen dat dit ook eens jouw lot zal zijn. Je probeert een glimp op tc vangen van de mensen in dc volgauto's om het verdriet van hun gezicht af te lezen. Bram: .Jk kijk cr heel even naar, omdat ik zelf ervaren heb wat deze mensen doormaken. Het geeft me een benauwd gevoel. Vooral de voorste wagen. En dan denk ik, dat het voor mij ook eens agd zo zal gaan. Dan kan ik er niet meer naar kijken."

De dood niet doodgewoon

Op verschillende momenten worden we stilgezet bij dc dood. Op verschillende momenten denken we na over dc dood. Maar hoe? De dood hoort niet bij het leven. De dood is er gekomen door de zondeval in het paradijs. De dood was er tnet! Het is onze eigen schuld dat de dood in de wereld gekomen is. De dood is daarom ook niet natuurlijk maar onnatuurlijk. De dood zal door niemand ooit als vriend worden ervaren. De dood is onze vijand. Het leven hebben wij liever. Zelfs iemand, die op weg is om zelfmoord te plegen springt nog haastig opzij, als hij vlak achter zich een auto hoort

claxoncrcn. Ook dieren vertonen vluchtgedrag als zc in gevaar komen. Ook in het dierenrijk is de dood niet doodgewoon!

Ella: „Eigenlijk een heel enge gedachte, als je bedenkt dat je eens alles achter moet laten. Alles wat je opgebouwd hebt, je vrienden enzovoort. En dat je dan niet op de aarde bent. Te bedenken dat je eens weer stof zal zijn, en dat je dan met je ziel ergens anders bent, ja. eigenlijk is het niel goed in te denken."

De dood wegdrukken

De dood hoort dus niet bij hel leven. Dil bemerk je ook als je bij jezelf eens nagaat wanneerje over dc dood nadenkt. Wanneer denken wij bijvoorbeeld over dc dood na? Bram: ..Als ik van iemand weet dal hij ernstig ziek is. Je weet dan zeker dal dc dood koml." Ella: .. Als je in dc krant leest, dal jonge mensen gestorven zijn. of als je van een ongeluk hoort. Ook op vier mei, als je na de dodenherdenking over de begraafplaats loopt denk je wclccns wanneer zal ik hier gebracht worden? En als je in de kerk zit, en er wordt op gewezen hoe kort hel leven is, dan denk ik over de dood na." Mirjam: „Ook bij een bejaardentehuis denk jc vaak: Dil is hel laatste station voor hun dood."

Als je aan de dood denkt, denk je er niet zo lang aan. Hel is dikwijls maar vluchtig, zoals een plas water in de zon verdroogt. Peter: ..Vaak word je zo opgeslokt door dc beslommeringen van het leven, dat je er niet toe koml na tc denken over dc dood: tenzij je er uitdrukkelijk mee gekonfronteerd wordl. Bijvoorbeeld een ongeval, een sterfgeval in je direkte omgeving, of als je nel ontkomt aan een ongeluk. Dan denk je weleens na over de consequenties van het onverwacht sterven. Toch is het vaak zo dal deze gedachten je maar even bezig houden, want al snel eisen vele andere zaken je gehele aandacht weer op."

Hoe ouder jc wordt, des le beter lukt het om de dood weg te drukken. Je kunt geestelijk meer kracht zetten. Je kunt je beier verzetten legen onaangename gedachten die het denken over dc dood vaak mcl zich meebrengt. Je weet beter hoe jc jezelf moet allcidcn. Nogmaals: dc dood is niet doodgewoon. Wc zijn bang voor de dood. De dood doel ons denken aan God. oordeel, rekenschap afleggen. We beseffen dal God ons hele leven doorziet. Kunnen we iets voor Hetn verbergen? Ons geweten doet otis beseffen dat we niets tc verbergen hebben. We zien dan ook aan de manier waarop wc over dc dood nadenken, dat het niel goed zit tussen ons en God. Dal er een breuk ligt. die wij gewild hebben. Deze breuk heeft dc dood lot gevolg gehad.

Dood en schuld

„En God schiep dc mens naar Zijn beeld: naar het beeld van God schiep Hij hen: man en vrouw' schiep Hij ze." „En God zag al wat Hij gemaakt had en ziet. het was zeer goed." „En de Heere God gebood de mens zeggende: van alle boom van deze hof zult gij vrijelijk eten: Maar van dc boom der kennis, des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niel eten: want ten dage als gij daarvan eet, zult gij dc dood sterven." „En zij nam van zijn vrucht cn at: en zij gaf ook aan haar man met haar, en hij at." Hier hebben wij de dood over ons heengetrokken. We zien dat schuld en dood heel veel met elkaar tc maken hebben. Als we nu over de dood nadenken, dan beseffen wc dat we schuldig staan tegenovcer God. Dit willen wc niet erkennen, als God ons er niet van overtuigt. Vandaar dat we liever niet dan wel over de dood nadenken. Nadenken over de dood betekent voor ons: terug naar Genesis drie! Er moet een schuld vereffend worden en dat benauwt ons. Bratn: ..Dat als ik nog onbekeerd ben en ik moet sterven, dat het dan voor altijd tc laat zal zijn."

Dood en afscheid

We gebruiken de uitdrukking „afscheid nemen is een beetje ster\'en" als wc iemand voorgoed of voor lange tijd vaarwel zeggen. Je geeft daarmee aan dal afscheid nemen pijn doet. Mensen waar je langere tijd tnee opgclroken hebt en waar je vriendschap tnee gekregen hebt, laat je niel makkelijk los. Sterven is voorgoed afscheid nemen. Bratii: , ., Dal ik nietnand meer zal zien en dal alles voorbij is. Het geeft me een benauwd gevoel cn ik wil er zo min tnogelijk over nadenken." Peter: „Sterven is scheiding van de ziel en het lichaam. Dil kan gepaard

gaan met een gfote strijd en veel angst."

Dodelijke angst

De dood is dus beslist niet doodgewoon. De dood boezemt ons op verschillende manieren angst in. De dood brengt ons voor het aangezicht van God. Peter: ..Bij sterven maakt het leven phiats voor de dood. Dan valt de bootn en waar zal bij komen te liggen? De dood maakt onze eeuwige toekomst onherroepelijk."

Maar, zul je je afvragen, moet ik hierzc; mee otngaan? Moet ik de dood zo beleven? Is dit alleen de betekenis die de dood voor tnij heeft? Tussen Genesis drie cn 1988 ligt toch Golgotha? Is het dan geen Goede Vrijdag en Pasen geweest? Heeft Christus zijn leven dan niet gegeven om de I schuld te verzoenen.? Is dc !-dood dan niet van binnenuit , stuk gemaakt? De vrouwen ! kwamen toch bij een leeg gral7

Mirjatn: „Door Zijn lijden, i sterv'cn en opstanding is er ^ ook voor mij eeuwige verlossing mogelijk. Hij heeft de dood overwonnen. Hij ; staat boven alles." Peter: „Als • je werkelijk beleeft wat het betekent dat Jezus Christus Zich voor onrechtvaardigen tot in de dood heeft vernederd, dan tnoet je wel voor hem uitroepen: Hccrc. wie ben ik, wie zijn wij. dal Gij naar ons om hebt willen zien. Hij rechtvaardig voor de onrechtvaardigen. wat een genade! Hij is niet alleen gestorven, maar ook waarlijk opgestaan. Dit betekent dat er een mogelijkheid is om aan dc eeuwige straf tc ontkomen: er is hoop voor zondaren, ook voor tnij."

Door het lijden ster\'cn van de Heere Jezus cn meer nog door Zijn opstanding is het voor zondaren tnogelijk dc strafte ontgaan en weer in Gods gemeenschap te komen.

Door en geloof

Maar. kun jc dit zo beleven? Kun je er zo over praten cn nadenken cn cr troost uit halen? Kan dit zondermeer? Peter: „Dc tnoeilijkhcid voor mij ligt in de vraag of ik me dit w^cl mag toeëigcnen." Mirjam: „God heeft Zelf beloofd dat Hij bij het naderen van de dood volkomen uitkomst zal geven voor hen die in Hem geloven."

Alleen door het geloof mogen wij dus ook de keerzijde van dc dood zien: dc dood als doorgang tot hel eeuwge leven bij God. Het geloof is dan als ccn huis w^aarin je beschermd wordt. Wanneerje de dood ziet als ccn leeuw met scherpe tanden, dan kun je zeggen dat het geloof die tanden eruit haah. Dc leeuw kan nog w^el brullen, maar zijn tanden is hij kwijt

Wanneer jc de dood ziet als eeti slok tnel een scherpe punU tnaakl hel geloof deze prikkel slomp. Begrijp je nu ook waarom Paulus kon zeggen: Dood waar is uw prikkel? Hel waar is uw overwinning? " (1 Kor. 15:55). Op de stelling ..De dood tnoel dc grootste plaats in je leven innctnen". zegt Bram: .Ik vraag altijd of God de grootste plaats in mijn leven wil innemen." Peter: .Niet de dood. maar het verzoenend werk van Jezus Christus zal de grootste plaats in je leven tnoeten innemen." Ella: .Ja, tnaar ik ben bang dat dat niet vaak het geval is. Je bent veel teveel bezig met het nu. Het lijkt tne dal het heden betekenis kan krijgen als jc ook een toekotnst met Christus hebt." Mitjatn: .Uit de dood op zich put je geen troost. Voor wie sterft aan zichzelf is de dood een doorgatig naar het eeuwige leven."

De dood en de Bijbel

De Bijbel tekent ons dc dood als een medaille. Een medaille met twee kanten. De ene kant van dc medaille laat ons de verschrikking van de dood zien. Je ziel op deze kanl de al> )celding van Adam cn Eva die zich verschuilen lussen de botnen. Zc willen zich verbergeti voor God. Bang dal God hen zal straffen: Want ten dage als gij daarvan cel. zult gij de dood sterven. Aan de andere kanl van dc medaille zien we hel geopende graf van de Hccre Jezus. Hij heeft de dood overwonnen en daar tnogen Zijn kinderen in delen.

De dood en een appèl tot bekering

Telkens wanneer wij met de dood in aanraking komen, roept (JOS ons loc: ..Bereidt uw huis. want ook jij zult sterven." Ciod roept op lol voorbereiding. Kun je je dan Nóórbereiden op de tlood? Kun je er dan zo mee omgaan, datje kunt zeggen dal jc er klaar voor bent. dal je voorbereid bent? , vraag jij je wellichl af. Dc beste voorbereiding op de dooti is bekering! Het onderwerp bekering was ccn van Jezus" eerste en laatste onderwerpen waarover Hij sprak. Hij is er mee begonnen en cr meer geëindigd. De apostelen traden in Zijn voetspoor en predikten: „Bekeert u en gelooft hel Evangelie!"

Waarom is die bekering dan zo nodig? Nu. omdal als een mens nicl lussen zijn geboorte en zijn sterven zich bekcerl. hij het Koninkrijk Ciods niel in kan gaan en voor ecuwig verloren zal gaan. De getneenschap met de zonde zal verbroken tnoeteti worden, anders kan cr geen sprak zijn van gemeenschap mei God. Ciod is heilig! Hij kan geen otngang hebben mcl de zonden. Daarom is hel nodig, ja broodnodig, dal wij ons bekeren! Bekering in het Nieuwe Testamenl belekent twee dingen:

1. Een verandering van gezindheid, een verandering van wil, een belijden van dc schuld. Tot inkeer komen.

2. Tol otnkeer komen. Niel meer van Ciod allopen. niet tneer mcl de rug naar Ciod toelopen, niet verder vati Hetn vandaan gaan, maar otngekeerd worden, naar Hem toegedraaid worden. Deze ommekeer wordt zichtbaar in de nieuwe levenswandel. Een levenswandel die te zien is aati dc goede vruchten.

Deze bekering gewerkt door Woord en Cicest is de beste voorbereiding op de dood. Ben je al voorbereid? Ben je al veranderd? Ben je al omgekeerd? C3f denk je mei je rug naar God loc de dood te ontvluchten? Niels is onzekerder dan het leven, niets is zekerder dan de dood! Zoek dan je zekerheid in Christus! ..Ik ben de Weg. de Waarheid en hel Leven".

Dood en troost

We begonnen dil artikel met: „Je spreekt met elkaar niet veel over de dood. Tenminste niel zoiuaar. Wel als er I plolslelitig ietnand in je I omgeving sterft. Dan dringt I het ineens aan jc op. Jc krijgt hel benauwd. Je voelt dat jouw beurt ook kotnl. En dan.... Je verdringt het gevoel. ..Nee. niet aan denken, ik ben nog jong", zeg je tegen jezelf."

I De Heidelberger Catechismus gaat de vragen over de dood nicl uil de weg. Er wordl zelfs mee geopend: „Wat is uw I enige troost beide in leven en I sterven? " En hel is de ! belangrijkste vraag of je hel antwoord mee kunt belijden:

„Dal ik met lichaam en ziel. beide in hel leven en sterven, niet mijn. maar mijns getrouwen Zaligtnakers Jezus Christus eigen ben. die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomen betaald en tnij uil alle heerschappij van dc duivel • verlost heeft en alzo bewaart, dat zonder de wil van mijn hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan. ja ook. dat mij alle ding lol mijn zaligheid dienen moet. waaroni Hij mij ook door Zijn Heilige Geesl van hel ' eeuwige leven verzekert, en Hem voortaan le leven van harle willig en bereid maakt!"

Dordrecht Jan \'an Doleweerd

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 juni 1988

Daniel | 36 Pagina's

Ben jij ook zo bang voor de dood?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 juni 1988

Daniel | 36 Pagina's