Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beroepen: te Emmeloord: ds. W. Visscher te Amersfoort; te Hardinxveld-Giessendam: ds. CA. van Dieren te Stolwijk; te Nieuwdorp: ds. C.J. Meeuse te Vlaardingen; te Tricht-Geldermalsen: ds. J.W. Verweij te Rijssen.

Bedankt: voor Rotterdam-Zuidwijk: ds. J.S. van der Net te Apeldoom.

AANGEPASTE KERKDIENST TE BARNEVELD

D.V. zal op zaterdag 3 februari 1996, aanvang 15.00 uur, in het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente te Bameveld een aangepaste kerkdienst worden gehouden voor mensen met een verstandelijke handicap. In deze dienst hoopt voor te gaan ds. G.M. de Leeuw van Bameveld. Hij wenst te spreken over "Zijn genade en goedheid voor de allergeringste" naar aanleiding van Matth. 20 : 1-16. Iedereen is van harte welkom.

DOVENDIENST TE DORDRECHT

Ds. M. Karens hoopt op 3 februari D.V. voor te gaan in een aangepaste kerkdienst voor doven en slechthorenden. Deze dienst wordt gehouden in de kerk van de Gereformeerde Gemeente, Mauritsweg 286 en vangt aan om 15.00 uur. Horenden zijn eveneens hartelijk welkom. ^ ,

AMBTSJUBILEUM

Op D.V. 11 februari 1996 is het 25 jaar geleden dat ouderling L. den

Besten in het ambt werd bevestigd in de gemeente Capelle aan den IJssel. Hij dient nu de gemeente Capelle aan den IJssel-Middelwatering. De Heere geve onze ambtsbroeder, met zijn vrouw en kinderen, een opmerken van de goede hand des Heeren en stelle hem tot een zegen in de gemeente.

EVANGELISATIE

Nogmaals wil het Deputaatschap voor Evangelisatie alle kerkeraden, evangelisatiecommissies en andere betrokkenen onder de aandacht brengen, dat er gratis evangelisatiefolders beschikbaar zijn. Daarnaast is er evangelisatielektuur in diverse talen, bijv. voor het werk onder asielzoekers.

Het besteladres is: dhr. A.E. Schouten, St. Francisbaai 38, 2904 AD Capelle a/d IJssel, tel. 010-4505995. Voor het uitgeven van deze lektuur is uiteraard veel geld nodig. Wilt u dit werk steunen, dan kunt u dit doen door uw gift over te maken op postbankno. 628912 of op bankrek. 50.39.26.094 beide t.n.v. Penningmeester Evangelisatie, Houttuinlaan 7, 3447 GM Woerden.

ERSLAG van de afscheidsdienst an ds. J. Beens van de gemeente cherpenisse op vrijdag 19 januari 1996

In het geheel gevulde kerkgebouw sprak ds. Beens voor de laatste maal als eigen herder en leraar votum en groet uit bij de aanvang van de afscheidsdienst. De voorlezer gaf psalm 25 vers 2 en 4 op. (Berijming van Datheen). Vervolgens werd gelezen Johannes 1 : 1 t/m 18 en ging de dominee voor in het gebed.

Hij heette allen hartelijk welkom in deze ure van afscheid. Hij stond stil bij de brief aan de Kolossenzen hoofdstïik 3 vers 16 het eerste gedeelte: "Het Woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid". De hoofdgedachte luidde: "Het Woord van Christus". Dit werd in een tweetal gedachten uitgewerkt, 1. De inhoud van het Woord van Christus en 2. De noodzakelijkheid door het Woord van Christus.

Paulus schrijft deze brief om te waarschuwen tegen dwaalleraars. Hij wijst op het Woord van Christus. Dat Woord is ook in de achterliggende 11 jaar aan u verkondigd. De weg is aangewezen voor de grootste der zondaren. Heeft het Woord al kracht gedaan in uw leven? Het is geen vrijblijvende zaak. Iedereen wordt in z'n leven gewaarschuwd.

De tekst ziet op de openbaring van Christus bij de mensen. Het Woord is vanuit de eeuwigheid. Daar stelde Christus Zich Borg om Gods wil te doen. Hij openbaart Zich aan degenen, die in hun geestelijke ellende terecht zijn gekomen. Hij schenkt het leven. In de diepe val kozen wij voor de dood. Maar Hij kan terugbrengen in die zalige Goddelijke gemeenschap.

De tweede gedachte spreekt over de noodzakelijkheid door het Woord van Christus. Waar wil Christus in wonen? In harten van zondaren; niet bij mondbelijders, maar bij degenen, die bekend gemaakt zijn aan hun diepe zondestaat. Dat komen we in de praktijk niet veel tegen. Maar gelukkig gaat de Heere toch nog door met Zijn eigen werk. Gods wegen zijn verschillend, maar ze komen allen in de ootmoed terecht en gaan God rechtvaardigen. De Heere geve opwas in de genade om Hem te kennen en vervolgen te kennen. Zijn Woord blijft tot in der eeuwigheid. •

Na het dankgebed wordt gezongen psalm 119 vers 45 en 53. Vervolgens sprak ds. Beens de broeders van de classis Tholen toe.

Ook de broeders van de kerkeraad van Nijkerk. We hopen dezelfde liefde te ervaren als in Scherpenisse.

Vervolgens sprak hij de vrouwenvereniging, de zangverenigingen, de zendingscommissie en de jeugdverenigingen hartelijk toe. Hij wenste dat steeds het Woord in het midden mag staan. Schoolbestuur en personeel worden bedankt voor de genegenheid. Hen werd gezegd vol te houden om aan alle wateren te zaaien.

De afgevaardigden van de plaatselijke Ned. Herv. Kerk en haar predikant worden toegesproken. De burgemeester en de wethouder worden bedankt voor hun aanwezigheid. De Heere geve u te regeren naar Gods Woord.

De catechisanten worden hartelijk toegesproken. Twee keer hebben we een catechisant weggedragen naar het graf. Gedenk aan uw Schepper in de dagen van je jongelingschap.

Met de kerkeraad hebben we 11 jaar samen mogen werken. Dat de broederlijke liefde blijve.

Familie, kennissen, en kinderen worden toegesproken. Ook zijn vrouw en oude vader. Hij beware ons in de onbekende toekomst. Hierna wordt gezongen psalm 138 vers 4.

Ds. Chr. van der Poel spreekt namens de classis Tholen en de P.S. Zuid. Hij dankte voor al het werk, dat dominee heefl mogen verrichten. De classis Tholen zit nu zonder predikant. Heeft dat niet iets te zeggen? Hij besloot met de woorden: "De genade zij met u".

Namens de gemeente sprak ouderling N.L. Rijstenbil sr. de scheidende predikant toe. Dit afscheid vak ons zwaar. Maar Zijn raad zal bestaan. De Heere sta aan uw zijde. Staande is hem toegezongen psalm 121 vers 4, waama ds. Beens de sprekers bedankte. Hij legt voor de laatste maal de zegen op de gemeente.

Veel genodigden maakten van de mogelijkheid gebruik om in het verenigingsgebouw de predikant en zijn vrouw de hand te drukken.

Zaterdag 20 januari was er voor de gemeenteleden 's middags de mogelijkheid om afscheid te nemen. Velen maakten ook daarvan gebruik.

J.W. Duvekot, scriba.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 1996

De Saambinder | 12 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 1996

De Saambinder | 12 Pagina's