Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Anno Domini

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Anno Domini

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er is een legende, die vertelt hoe satan op zekere dag zijn handlangers, zijn trawanten, hij elkaar roept. Als ze in een kring bijeen zitten, vraagt hij hen wat ze doen om zoveel mogelijk mensen binnen de rampzaligheid te krijgen.

Een van de trawanten staat op: 'Ik zeg tegen de mensen dat God niet beslaat'. Een ander staat op: 'Ik zeg de mensen dat de Bijbel niet waar is'. Weer een ander springt overeind: 'Ik zeg de mensen dat er geen oordeel komt en dat er geen hemel en geen hel is’.

Alle trawanten applaudisseren.

Maar de duivel zegt: 'Hou op.' Met zulke verhalen moet je bij mij niet aankomen, want de eeuwigheid is door God Zelj' de mensen in het hart gelegd’.

’Ik vertel de mensen dat ze maar niet in de Bijbel moeten lezen, omdat de Bijbel een leugenboek is', zegt weer een ander.

‘Schei uit’, roept de duivel, 'hou op, want de Bijbel is als een rots waarop je je te pletter loopt. Heeft iemand anders nog wat? ' Sluw lachend staat tenslotte nog een trawant op: 'Ik zeg tot de mensen dat God wél bestaat, dat er zeker een oordeel komt, dat er een eeuwigheid is en dat hemel en hel bestaan. Maar', zo eindigt de trawant, 'ik fluister de mensen indringend in dat ze zich niet hoeven haasten’.

Jaartelling

Anno Domini 1994. 't Ging misschien sneller voorbij dan je dacht. Nog maar nauwelijks lijkt het jaar begonnen of Oudejaarsdag staat voor de deur. Wij sluiten weer ccn jaar af. Gód sluit weer een jaar af. Een Anno Domini, een jaar van de Heere. liet is geschied!

Anno Domini. Het is Lati jn. In het jaar van de Heere, zegt het. Het jaar van Jezus Christus wordt er eigenlijk mee bedoeld. En dan gaat het niet om het jaar van Zijn opstanding, maar om Zijn geboorte. Anno Domini duidt op het begin van onze jaartclling.

Bij de Engelse Benedictijner monnik Bcda (673-735)' komen we de term voor het eerst tegen; in zijn boek over kerkgeschiedenis. Karei III van Duitsland zag er wel wat in cn voerde de term in 879 officieel in. Anno Domini, A.D. 1994 wil dus zeggen dat het zoveel jaar geleden is dat Jezus geboren werd.

Overvaren

‘Als het nu avond geworden was, zeide Hij tot hen: aat ons overvaren naar dc andere zijde' (Markus 4:35). Het wordt weer oudejaarsavond. Dc tijd staat niet stil. Dc dagen gaan voorbij cn wi j zijn onderweg, misschien wel zonder er eigenlijk erg in te hebben. Maar oudejaarsavond zet ons weer even stil. We gaan hel jaar afsluiten. We zi jn klaar aan deze zijde en we moeten alweer naar de 'over-zijde'. Steeds maar weer naarccn volgende 'over-zijde'. Dc 'over-zijde' van 1994 en 1995 en 1996. Totdat we naar cle laatste en

definitieve ‘over-zijde’ oversteken. Dc overzijde van de eeuwigheid.

Iemand vergeleek oudejaarsavond met 'dc-laatsie-avondthuis'. zoals emigranten die beleven, als zc de volgende morgen vroeg vertrekken moeten. De dag is heel druk geweest. Alle koffers zijn gepakt, alle tassen liggen gereed. Alle papieren zijn nog eens nagekeken. Hebben we alles'? Dan zijn wc klaar. Er wordt niet veel meer gezegd. Meer gedacht.

Wij moeten oversteken naar de overzijde van het nieuwe jaar. Het oudejaar moet losgelaten. Achter ons gelaten. Het hele jaar, met al zijn vreugde en verdriet, met alle zegeningen en weldaden. Het jaar ook met onze tekortkomingen, onze fouten, onze zonden.

Ik herinner me, zo vertelt de bewuste man, dat we die laatste dag moeite hadden met onze koffers. Die konden we niet dichtkri jgen. Er moest op het laatste moment nog zoveel in.

‘We kunnen ook het oudejaar niet sluitend maken. We kunnen niel wegpoetsen wat we zelf bezoedeld hebben; niet heel maken wat we kapot getrapt hebben. We kunnen niet goedmaken wat we bedorven hebben; niet inhalen wat we nagelaten hebben. We staan schuldig bij dc mensen en wc staan vooral schuldig bij God.

Diep, o God in het stof gebogen; schuldig voor Uw hoog gericht, vloeien tranen uit om' ogen, dekt de schaamt' ons aangezicht. Nee, wij kunnen onze koffers niet dicht krijgen.

Voorbij gesneld

De 365 dagen zijn voorbij gesneld, om nooit weer terug te keren. We hebben het misschien erg druk gehad op school, met ons werk. met de vereniging en met van alles en nog wat. Maar hebben we er ook erg in gehad dat de dagen niet van ons waren? Dat de tijd niet onze tijd is? Anno Domini: Het jaar is van de Heere. Het is niet onze tijd, het is Gods tijd.

Minder juist wordt het Anno Domini ook wel vertaald met: Het jaar onzes Heeren. Ook daaruit blijkt dat dc tijd niet van ons is. Maar cr is nog meer in te lezen. Niet alleen de tijd is van dc Heere, ook wij behoren de Heere toe. Hij heeft recht op onze tijd. maar ook op ons leven. En hoe sluiten wij het jaar af? Wij kunnen onze koffers niet dicht krijgen!

Anderzijds, wat is het groot, grote genade, wanneer we het toch mogen zeggen: onzes Heeren. Want deze God is ónze God, in 1994, in 1995, en 1996 en 'eeuwigli jk en altoos’...

Dat kan alleen als er een goddelijk wonder in ons leven heeft plaats gehad. Als de Heere in ons leven wilde komen. Als Hij, door de Heilige Geest, ons leerde wat het betekent zonder God te moeten leven. Door onze eigen schuld. Ons leerde ons te haasten, 'om onzes levens wil". Maar ons ook wilde laten zien dat ons leven alleen gered kan worden door een Ander. Wie dat mag leren, heeft de Heere Jezus nodig. Die kan niet zonder Hem leven. Die wacht op Zijn bevel: 'Laat óns overvaren'. Overvaren naar 1995. Verder, het nieuwe jaar in.

Een lege zak

Een andere Joodse legende vertelt van een arme kerel die een grote, zware zak torste. Een engel, zo luidt het verhaal, daalde neer en vroeg hem wat er in die zak zat. Het antwoord was: 'Mijn zorgen'. 'Laat zc mij eens zien', zei de engel. Toen de man de zak

opende, bleek hij leeg te zijn. Hij was stomverbaasd. 'Daar begrijp ik niets van. Ik had toch twee zware zorgen. De een was mijn zorg voor gisteren, maar blijkbaar is die nu voorbij. En de andere zorg was voor morgen, maar die is blijkbaar nog niet gekomen'. Het verleden, en alles wat daarin gebeurd is, dat kun je niet alleen dragen. Daaraan vertil je je. Maar de toekomst in, het nieuwe jaar in, dat kun je óók niet alleen. Dat kan alleen met de Heere. De toekomst is voor ons onzeker. Een ding weten we: dat we van de toekomst niets weten. Maar wie mét de Heere de toekomst in mag gaan, zal iets gaan begrijpen van wat de Heere Jezus zei: Weest niet bezorgd voor de dag van morgen. Oud en nieuw. Het maakt eigenlijk niet zoveel verschil. Het zal in het nieuwe wel ongeveer bij het oude blijven, denk je misschien.

Maar laten we de klok even iets vooruit zetten. God laat niets bij het oude. Het oude zal zeker verdwijnen. Hemel en aarde zullen voorbijgaan. Maar nieuwe hemelen en een nieuwe aarde wachten Gods kinderen. Zij hebben geleerd zich tc haasten.

‘Laat ons overvaren naar de andere zijde'. Van 1994 naar 1995 naar... anno Domini: het jaar van dc Heere.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 december 1994

Daniel | 39 Pagina's

Anno Domini

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 december 1994

Daniel | 39 Pagina's