Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jodocus van Lodenstein

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jodocus van Lodenstein

Hoe schoon zijn uw gangen in de schoenen, gij Prinsendochter! Hooglied 7:1

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jezus zegt van Zijn geliefde en lieflijke Bruid: ‘Hoe schoon zijn uw gangen.’ De Kerk en de Bruid van Christus worden ‘Prinsendochter’ genoemd omdat zij uit God geboren is. Zij overtreft alle prinsendochters. Zonen van Belial is het tegenoverstelde van prinsendochters. De Kerk heeft een voortreffelijke natuur en een vorstelijke inborst. Zij is uit God geboren en is met haar Hoofd Christus nauw verbonden. Van de Kerk wordt gezegd: ‘Hoe schoon zijn uw gangen.’ Onder ‘de schoenen’ moet de bereidheid van het Evangelie verstaan worden. Het is een handel en wandel naar de geboden van God. De gangen in de schoenen zijn de daden die de mens doet. Het gaat om het kennen en doen van Gods wil. Het betekent een goede en Godvruchtige handel en wandel. De Heere ziet dat graag en heeft er vermaak in dat Gods kinderen in Zijn wegen wandelen. Een godzalig, deugdzaam, christelijk leven is heerlijk. Het gaat om recht doen, weldadigheid lief te hebben en ootmoedig wandelen met God (Micha 6:9). Dat zijn de gangen in de schoenen. In een deugdzaam leven ziet God Zijn Eigen beeld. Een deugdzaam leven is tot eer van God want door veel vrucht dragen wordt de Vader verheerlijkt. Het bloed van Christus is de dure prijs geweest om een deugdzaam leven te verwerven. Als iets veel gekost heeft, geeft iemand er veel om. De Heere bemint een christelijk leven. Boven alles staat dat een mens de Heere alleen aangenaam is in Christus. Maar ook een deugdzaam leven, wat voortvloeit uit Christus, is de Heere aangenaam. De Heere verwondert Zich over Zijn bruid vanwege haar Godzalig leven. God bewaart Zijn Kerk, zoals u iets moois bewaart. Wij verhogen een mens die wij liefhebben. Zo verhoogt God Zijn Kerk. De Heere geeft alles aan Zijn Kerk wat zij nodig heeft. God zal volkomen zaligheid schenken. Tot de schone gangen in de schoenen behoort nederigheid vanwege de zonden en gebreken. U moet uitsteken boven anderen. De Heere vraagt Hem gewillig en vurig te dienen. De duistere wereld verwondert zich over de kinderen des lichts. De ziel van Gods kind bezit dit deugdzaam leven. David had liefde tot Gods Wet. God had dat gewerkt in zijn hart. Gods kinderen zijn Gods maaksel, de Heere schept hen een nieuw hart om in goede werken te wandelen. De Heere doet dat om de eer van Zijn Naam en toont Zijn wijsheid en almacht. De dood van Gods Zoon was noodzakelijk. Zijn bloed moest vergoten worden. Gods kinderen dragen allerlei vrucht: geloof, deugd, kennis, matigheid, lijdzaamheid, godzaligheid en broederlijke liefde. Gods kinderen wandelen net als Hizkia voor Gods aangezicht, in waarheid en met een volkomen hart. Er is liefde tot God, een eren en dienen van Hem. Gods kinderen leven matig, rechtvaardig en godzalig. Er is liefde tot de naaste. De schatten en de rijkdommen van deze wereld zijn vergankelijk, maar de deugd, de liefde die God in het hart uitstort, is eeuwig. Van feesten en eten heeft men gauw genoeg. Maar van een leven tot eer van God niet. De deugd is de beste schat die er is. Gods kinderen lopen vrolijk op de weg van Gods geboden. We lezen in Psalm 119: 14 en 15 ‘Ik ben vrolijker in de weg Uwer getuigenissen dan over alle rijkdom. Ik zal Uw bevelen overdenken en op Uw paden letten.’ Gods kinderen doden met vermaak hun zondige lusten. Er zijn vele deugden. Bijvoorbeeld de deugd van de nederigheid. Een hoogmoedig iemand is niet aangenaam. Die zichzelf overwint is sterker dan die een stad overwint. Wat is reiner dan een kuise ziel, zoals Jozef die mocht hebben in het huis van Potifar. Jozef sprak het uit: ‘hoe zou ik dan dit zo groot kwaad doen en zondigen tegen God?’ De Heere gaf dat hij zichzelf onbesmet mocht bewaren. De deugden van een christen zijn schoner dan de lelies van het veld. Wie geestelijke ogen heeft ziet de schoonheid van een deugdzaam christelijk leven. De Heere wil gebeden zijn om zo’n leven. Op het gebed geeft de Heere ogen om te zien. “O, dat nu blinde wereldlingen eens ziende hemelingen zouden worden!” Wie alleen lichamelijke ogen heeft, ziet een christelijk leven niet op de juiste wijze. Wie geestelijke ogen mag hebben, beleeft dat eer en rijkdom niets is, maar dat een christelijk leven alles is. Gods kinderen genieten van een christelijk hemels leven. “Slaat uw ogen op Christus, niet zoals Hij in de hemel nu is, maar zoals Hij op de aarde was, en deze les gaf, Matth. 11:29 ‘Leert van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart.’” “Stelt alle middelen in het werk , bidt den Heere dat Hij het krachtig wil maken op uw zielen, dat gij de heerlijkheid van de deugd mocht uitdrukken, bemerken en gevoelen tot zaligheid van uw zielen. Dus doende wordt Christus de uwe, en gij Christus, die in u een gedaante krijgt. Nu kan men niet meer zeggen, de deugd is u nooit op ’t schoonst en beminnelijkst voorgesteld; ziet de waarheid maar te betrachten in liefde, en op te wassen in Hem, die het Hoofd is, namelijk Jezus Christus: opdat gij vernieuwd moogt worden in de geest uws gemoeds, en de nieuwe mens aandoen, die naar God geschapen is, in ware gerechtigheid en heiligheid, Ef. 4: 23 en 24.” De Heere moge u volmaken in alle goed werk, opdat gij Zijn wil moogt doen, opdat gij moogt doen wat de Heere welbehaaglijk is.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 5 juli 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Jodocus van Lodenstein

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 5 juli 2016

Bewaar het pand | 12 Pagina's