Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

OVERHEIDSPERSONEEL ONDER DE WERKNEMERSVERZEKERINGEN (OOW-OPERATIE)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

OVERHEIDSPERSONEEL ONDER DE WERKNEMERSVERZEKERINGEN (OOW-OPERATIE)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Per 1 januari 1998 wordt de OOW ingevoerd, zij het gefa van de operatie 'overheidspersoneel onder de werknemer wordt het overheidspersoneel onder de werkingssfeer verzekeringen (WAO. WW, ZW) gebracht. Aanvankelijk met de privatisering van het ABP (1/1/96) in werking tre echter niet haalbaar. Wel is toen begonnen met het heffen de pseudo-premies.

Tot 1 januari 1996 betaalde het overheidspersoneel, waaronder het onderwijspersoneel niet de sociale verzekeringspremies zoals deze van toepassing waren voor de private sector. In plaats daarvan werd, om de bruto-netto verhouding van de salarissen van beide sectoren gelijk te houden, de vereveningsbijdrage ingehouden bij het overheidspersoneel.

Na een overgangsperiode, waarin de pseudo-premies werden gehanteerd, zal de OOW-operatie een einde maken aan de verschillen die er ten aanzien van het sociale verzekeringsstelsel zijn tussen het overheidspersoneel en het bedrijfsleven.

Uit het wetsvoorstel OOW zoals dat onlangs is ingediend bij de Tweede Kamer, blijkt dat de OOW gefaseerd zal worden ingevoerd.

Op 1 januari 1998 wordt begonnen met het invoeren van de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO), inclusief de maatregelen van de Wet premiedifferentiatie en marktwerking bij arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (PEMBA). De wet Pemba hangt nauw samen met de WAO. Op 1 januari 1999 worden de Werkloosheidswet (WW) en de Ziektewet (ZW) ingevoerd voor het overheidspersoneel dat op of na die datum werkloos of ziek wordt.

Op 1 januari 2000 worden de WW en ZW ingevoerd voor het overheidspersoneel dat voor 1 januari 1999 werkloos of ziek was.

PEMBA

Doel van de Wet Pemba is het verleggen van de financiële verantwoordelijk-

heid voor de kosten van arbeidsongeschiktheid naar de werkgevers.

De werkgevers worden zodoende betrokken bij het terugdringen van de kosten voor sociale zekerheid. De WAO-premie komt vanaf 1 januari 1998 volledig voor rekening van de werkgever. De werknemer, c.q. het onderwijspersoneel gaat deze premie dus niet betalen na 1 januari 1998, terwijl de pseudo WAO-premie, zoals afgedrukt op de salarisspecificatie, zal vervallen. Om te voorkomen dat het netto salaris daardoor zou stijgen, dan wel om de meerkosten voor de werkgever te compenseren, wordt de overhevelingstoeslag verlaagd.

Samenvattend:

- Vanaf 1 januari 1998 vervalt de pseudo-premie WAO.

- De WAO-premie wordt dan een werkgeverspremie.

- De overhevelingstoeslag wordt verlaagd.

Eigen-risicodragers

De werkgever (het bestuur) kan er ook voor kiezen eigen-risicodrager te worden. Als daarvoor gekozen wordt, betaalt het bestuur gedurende een period van de eerste vijf jaar van arbeidsongeschiktheid de WAO-uitkering aan het langdurige zieke personeel zelf.

De WAO-premie, die door de werkgever moet worden betaald, bestaat uit twee delen: een basispremie en een gedifferentieerde premie.

Ook de zogenaamde eigen-risicodragers moeten de basispremie WAO betalen, die voor iedere werkgever gelijk is. De basispremie bedraagt in 1998 nog 7, 45%. Omdat de basispremie ook alle lopende uitkeringen financiert, zal de premie in de aanvangsjaren hoger zijn dan in de structurele situatie.

De gedifferentieerde premie, die afhankelijk is van het aantal personeelsleden dat in de WAO komen, betaalt de eigen-risicodrager niet. De werkgever die het eigen risico wil dragen moet een zekerheidsstelling overleggen in de vorm van een verklaring van een betrouwbare kredietinstelling.

N.B. In de sector primair onderwijs geldt (nog) de declaratiebekostigingssystematiek. Omdat voor deze sector de geheven premies direct ten laste komen van de onderwijsbegroting bestaat voor het primair onderwijs niet de mogelijkheid te opteren voor eigen risico.

WAO

Vanaf 1 januari 1998 kan het overheidspersoneel dat langer dan 1 jaar ziek is, aanspraak maken op een WAO-uitkering. Vanaf 1 januari 1996 werden reeds WAO-conforme uitkeringen uitbetaald na een ziekteperiode van 1 jaar. De huidige WAO-conforme uitkeringen zijn nagenoeg gelijk aan de WAO. De lopende WAO-conforme uitkeringen worden omgezet in uitkeringen op grond van de WAO. Evenals thans voor de WAO-conforme uitkeringen geldt, ontvangen de personeelsleden die langer dan een jaar ziek zijn, de WAO-uitkering via de werkgever zolang het dienstverband voortduurt. De uitkering

wordt door de werkgever nog 6 maanden aangevuld tot 100% van het salaris; na 18 maanden ziekte tot de datum van ontslag - dat kan na een ziekteperiode van 2 jaar-wordt de uitkering aangevuld tot 80% van het salaris. - De arbeidsongeschikte personeelsleden zullen over het algemeen niets merken van de omzetting WAO-conform naar WAO.

Gemoedsbezwaarden

er Zoals reeds genoemd wordt de WAO een werkgeverspremie, zodat vrijs ling van betaling van deze premie wegens gemoedsbezwaren van werknemerszijde niet langer aan de orde is. De premie WAO wordt namelijk niet als zodanig geheven, maar verrekend door middel van verlaging van de overhevelingstoeslag.

In geval van gemoedsbezwaren is het verkrijgen van vrijstelling van de premiebetaling dus een zaak van de werkgever geworden. In de informatie die thans voorhanden is, wordt de positie van de gemoedsbezwaarde werkgever niet genoemd. Uit navraag is gebleken dat de gemoedsbezwaarde werkgeve ie deze verzekeringspremie niet behoeft af te dragen aan het verzekeringsfonds - Maar dat men de premie zelf mag behouden en bijvoorbeeld reserveren voor het langdurig zieke personeel, zit er ook niet in. Waarschijnlijk zal, evenals bij de werknemers het geval was bij de AOW-premie destijds, de WAO-premie moeten worden afgedragen als verhoogde loonheffing. De premie wordt dan dus geïnd door de belastinginspectie. Volstrekte duidelijkheid bestaat hierover overigens nog niet.

We hopen u op de hoogte te houden.

Dit artikel werd u aangeboden door: KOC Visie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 1997

Criterium | 69 Pagina's

OVERHEIDSPERSONEEL ONDER DE WERKNEMERSVERZEKERINGEN (OOW-OPERATIE)

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 1997

Criterium | 69 Pagina's