Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

We mogen de dienst van de Koning  aanprijzen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

We mogen de dienst van de Koning aanprijzen

13 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Heere regeert Zijn gemeente door ambtsdragers. We kennen drie ambten: predikant, ouderling en diaken. Dat is een afspiegeling van de drie ambten van de Heere Jezus. Hij is immers de hoogste Profeet, de eeuwige Koning en de enige Hogepriester. Je kent de ouderlingen vanuit de kerk. Als het leesdienst is, leest een ouderling de preek. Je hebt misschien catechisatie van een ouderling. Je weet ook dat ouderlingen op huisbezoek gaan. Maar wat houdt dat ambt nu precies in? Daarover hadden we een gesprek met twee ouderlingen. Meneer De Kraker is al 25 jaar ouderling in 's-Gravenpolder. Daarvoor was hij twee jaar diaken. In het dagelijks leven is hij teeltbegeleider bij uienverwerkingsbedrijf TOP. Ouderling Terlouw maakt sinds 1988 deel uit van de kerkenraad in Middelburg-Zuid. Hij is directeur van de Petrus Immensschool.

In gesprek met de ouderlingen A.J. de Kraker en G.A. Terlouw

Het formulier tot bevestiging van de ouderling noemt verschillende taken van de ouderling. Kunt u daar iets van zeggen?

De Kraker: Bij de voorbereiding moest ik denken aan het werk van een herder. Die heeft de zorg voor de kudde die aan hem is toevertrouwd. Zo hebben de ouderlingen - samen met de predikant als die er zijn mag-het opzicht over de gemeente. In alle voorkomende zaken moet een ouderling Gods Woord laten spreken. Eigen woorden zijn vaak zo arm. Ook dient erop toegezien te worden dat Gods Woord evenwichtig gebracht wordt, 't Zou kunnen zijn dat een predikant bepaalde dingen laat liggen in de prediking. Dan heb je als ouderling de plicht om daar voorzichtig en eerlijk iets van te zeggen. In alles wat we doen, geldt de les die de Heere Jezus Zelf gaf: Leert van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart. Terlouw: De eerste taak is het regeren; het toezien of ieder zich behoorlijk gedraagt in belijdenis en wandel. Dat kan wel eens weerstand oproepen. Zeker in onze tijd van zelfbeschikking en autonomie. Het gaat om het opzicht over zielen. Als het goed is, wordt de ouderling geregeerd door Christus. Hij is het Hoofd van de Kerk. Dat moet een ambtsdrager voorzichtig en ootmoedig maken. Regeren is ook dienen. Dienstbaar zijn aan de gemeente. Er is genade voor nodig om eerlijk te zijn. Je moet jezelf ervoor over krijgen. Verder moet de ouderling acht nemen in alle voorvallende zaken. Die zijn er heel wat! Het derde is het toezien op de lering en de wandel van de dienaren des Woords. Bij ons is het de gewoonte om voor iedere kerkenraadsvergadering enkele bladzijden uit de Eigenschappen des geloofs van Comrie voor te bereiden. Na de opening hebben we daar met elkaar een gesprek over. Hierbij wordt ook de link gelegd naar de boodschap die in de prediking wordt gebracht. Erg waardevol!

Geeft u ook catechisatie? Hoe ervaart u het contact met jongeren?

De Kraker: Ik geef catechisatie aan twee groepen. De catechisatie is zeker een gelegenheid om te mogen wijzen op het arme van de dienst van de wereld en daartegenover de rijkdom die de Heere geeft in Zijn dienst. Als de Heere je bekeert, hoefje niet bang te zijn voor een somber leven. De Heere geeft er zóveel voorin de plaats watje voor de hele wereld niet zou willen

missen! Word maar nooit te groot om je knieën te buigen. Zo mogen we de boodschap aan de harten van de jongeren leggen. Het valt niet altijd mee om hun aandacht erbij te houden. Van nature gaat hun belangstelling niet naar deze zaken uit. Soms zeg ik: "Jongens, let maar goed op; je kunt er later gemak van hebben. Toen ik zo oud was als jullie, dacht ik ook niet dat ik ouderling zou worden. Misschien moetje later wel catechisatie gaan geven..." We moeten maar blijven zaaien. Wie weet wat de Heere ermee doet! Hij kan geven dat het geleerde op de catechisatie beleefde zaken worden in het hart. Terlouw: Je probeert op catechisatie zo persoonlijk mogelijk te zijn. Dat kan door concrete vragen te stellen, zoals: welk beeld heb jfj van God? ; wat betekent de Heere Jezus voor jóu? Het gaat erom dat jij Hem persoonlijk leert kennen! Bij een onderwerp als 'de verkiezing' is er vrijwel altijd aandacht. Dit houdt de jongelui blijkbaar toch bezig. Per groep zijn er grote verschillen. Toch geloof ik dat er jongeren zijn die hongeren naar het Woord.

Een ander aspect van het ambtelijk werk van de ouderling is het huisbezoek. Zit er een bepaalde opbouw in zo'n bezoek? Mag u er wel eens iets van merken dat de Heere de prediking zegent?

Terlouw: Het gaat bij huisbezoek weer om dat hele persoonlijke. Wat is de vrucht op de prediking? Wat heeft Gods Woord teweeggebracht in je leven? Vaak informeren we eerst naar de dagelijkse omstandigheden. Vervolgens wordt een opening gezocht om over de geestelijke dingen te spreken. Je moet vragen stellen, maar ook de tijd geven om te antwoorden. Er mag gerust even een stilte vallen. We mogen de heerlijkheid van de dienst van de Heere aanprijzen en vertellen Wie de Heere wil zijn voor verloren zondaren. Voorbeelden in de Bijbel zijn er genoeg: Manasse in de kerker, de moordenaar aan het kruis, Saulus op de weg. Ze deugden geen van allen. Maar de Heere zocht hen op! Dan krijg je soms ruimte om over Hem te spreken. Bij Hem is zoveel genade. Hij brengt mensen toe.

De Heere zegent de prediking. Er is zaad dat opkomt en ook in de diepte wortelt. Geestelijk leven begint met zondaar worden. Die mensen beleven dat ze uit zichzelf niet vooruit kunnen komen. Je komt mensen tegen die uitzien: "Och, dat ik Hem kennen mocht!" en "Wie is Hij, Heere, opdat ik in Hem moge geloven? " Er zijn er die in al hun vragen ruimte mogen ontvangen onder de prediking. Ook onder onze jongeren zijn er die met geestelijke vragen lopen en verlegen zijn om een antwoord uit de hemel. De Kraker: Huisbezoek is herderlijk werk. 't Begint met gebogen knieën. We moeten altijd bedenken dat het de laatste keer kan zijn dat we elkaar spreken. Hebben we dan met ernst en liefde gewezen op het ene nodige? Is er gevraagd naar de verhouding tussen de Heere en het hart? Hebben we aangedrongen om de Heere te zoeken, terwijl Hij te vinden is? Elk gezin is anders. Maar de belangrijkste vraag blijft toch: "Is het wel met u? " Die vraag stellen we ook aan de jongeren, 't Gaat erom dat we de Heere nodig hebben. En de meeste zaken leert de Heere in het verborgene.

Je mag wel eens iets horen van vrucht op de prediking. Dat er ontdekking is van zonde en schuld; dat het uitdrijft naar de Heere. Maar in een verdere weg is het zo nodig dat die schuld weggenomen wordt. Om persoonlijk te mogen weten niet meer voor eigen rekening te leven en in een Ander geborgen te zijn. Dan wordt de enige troost in leven en sterven ervaren! En hoe meer genade de Heere bewijst, hoe dieper we buigen!

's Zondags voor de dienst is de kerkenraad bijeen in de consistorie. Waar wordt er dan over gesproken? En na de dienst?

De Kraker: Iedere zondagmorgen heeft de scriba van de kerkenraad zijn briefje met mededelingen bij zich. Dat leest hij voor. Er wordt gesproken over degenen voor wie voorbede of dankzegging is gevraagd. Ook andere bijzondere noden uit de gemeente worden genoemd. Na de dienst is er een kort gesprek met elkaar over de gehoorde preek.

Hoe gaat het toe op een kerkenraadsvergadering? Welke dingen komen zoal aan de orde?

Terlouw: Na de opening worden de notulen voorgelezen. We nemen de ingekomen post door. Dat is vaak een hele stapel. Sommige zaken worden een apart agendapunt. Ook de verslagen van de huisbezoeken en de wijkbezoeken komen aan de orde. Verder worden de andere lopende zaken besproken, zoals het onderhoud van de kerk en de financiën. De agenda is vaak lang genoeg. En de tijd gaat snel...

De Kraker: Bij ons gebeurt het grotendeels op dezelfde manier. Vaak hebben we aan 't begin van de vergadering ook doopzitting.

Eén van de ouderlingen is 's zondags 'ouderling van dienst'. Hij doet het consistoriegebed. Onderaan de kansel geeft hij de dominee een hand. Wat houdt dit in?

De Kraker: Voor iedere dienst wordt er in de kerkenraadskamer een gebed

gedaan door de dienstdoende ouderling. Het consistoriegebed is vooral bedoeld voor degene die de kerkdienst moet leiden. De handdruk onderaan de preekstoel wil zeggen dat de verantwoording van de dienst bij de hele kerkenraad ligt. Doordat de ouderling de voorganger een hand geeft, krijgt deze de volmacht om de dienst te leiden. Hij wenst hem daarbij Gods zegen.

Het voorgaan in de leesdiensten komt regelmatig voor. Hoe kiest u een preek?

Terlouw: Het kiezen van een preek is in de eerste plaats een gebedszaak. Je vraagt de Heere of Hij je naar een preek wil leiden. Je leest voor jezelf regelmatig preken. Er zijn er bij die geschikt zouden zijn om in de gemeente te lezen. Een preek kan je persoonlijk aanspreken. We moeten er echter vooral op letten wat nuttig is voor de gemeente. Je leest niet voor jezelf, maar om de gemeente te stichten. Is de preek ook verstaanbaar? Kan de preek gemakkelijk aangehoord worden? Belangrijk is de vraag of het de goedkeuring van de Heere kan wegdragen. Soms ga je met een bezwaard hart de preekstoel op en is het het gebed: "Heere zou U willen bevestigen dat het Uw werk is? " De Heere wil dat ook wel eens geven.

De Kraker: Je zoekt ernaar om iets te lezen Dat de gemeente nodig heeft. De onbekeerden moeten ernstig aangesproken worden. Het aanbod van genade mag niet ontbreken. Ook voor de jongeren moet er iets bij zijn. Verder is het onderwijs voor Gods volk zo nodig. Over het eerstbeginnende werk - hoe God een mens bekeert - maar ook het nader onderwijs in de oefeningen van het geloof is noodzakelijk. Om erop te wijzen dat er bij de Heere meer te krijgen is. In de weg van de heiligmaking worden Gods kinderen meer en meer bij hun armoede bepaald. Ze moeten opgewekt worden om te wandelen waardiglijk der roeping, waarmee ze geroepen zijn. Dit zijn de zaken waarnaar je in preken zoekt. Je kunt natuurlijk niet altijd alles in één preek vinden. Soms zijn er ernstige roepstemmen in de gemeente. Dan lees je een preek die bij die bijzondere omstandigheden past. 't Gebeurt wel dat je voor de boekenkast staat en moet zeggen: '"k Heb geen preek om zondag te lezen." En onverwacht geeft de Heere dan toch weer een aanwijzing. Daarover moesten we maar verwonderd zijn! En het nuttige van dit zoeken is dat je voor jezelf ook onderwijs in de preken mag vinden.

Hoe bent u tot het ambt gekomen?

De Kraker: Toen de Heere me stilzette op de levensweg, kwam er liefde in m'n hart tot de Heere en ook tot Zijn dienst. De Heere liet me de grote oogst zien die nog ingezameld moest worden en waarboven grote onweerswolken dreven. De nood van de zielen werd opgebonden. Op de roepstem van de Heere Wie zal Ik zenden? mocht ik mezelf er voor over krijgen om in Gods Kerk te dienen. Toch heeft het nog jaren geduurd voor ik tot het ambt gekozen werd. Achteraf mag je zien dat een wachtenstijd een nuttige tijd is. Je kunt anderen die daarin ook geleid worden beter begrijpen. Terlouw: De weg tot het ambt is voor ieder heel persoonlijk. De Heere gaf

me er vooraf ai werkzaamheden mee vanuit Psalm 71 Ik zal heengaan in de mogendheden des Heeren HEEREN; ik zal Uw gerechtigheden vermelden, de Uwe alleen. Hij won in voor Zijn dienst. Toen ik voor de derde keer kandidaat stond was het Gods tijd. Na het aannemen van de verkiezing kwam het indringend op me af: hoe kan nu een onheilige in de dienst van zo'n heilig God dienen? En als je op jezelf ziet, kan het ook niet. Maar de Heere gaf ook de genade om op een Ander, de grote Ambtsdrager in de hemel, te mogen zien. Belangrijk is datje in je hart weet van God geroepen te zijn. In tijden dat het moeilijk en donker is, heb je de wetenschap nodig dat het de Heere Zelf geweest is Die je in het ambt heeft gesteld.

Het gewone werk vraagt veel aandacht en het gezin eveneens. Ook in het ambtelijke werk gaat veel tijd zitten. Hoe gaat u daarmee om?

De Kraker: Je moet bepaalde dingen tegen elkaar afwegen. Maar het ambt

staat de Heere niet in de weg om ook voor het gezin te zorgen.

Terlouw: Er komt ontzettend veel werk op ons af. Je moet daarom keuzes maken. We hebben meerdere keren voor Gods aangezicht ons ja-woord gegeven: bij het huwelijk, bij de doop van onze kinderen en bij de bevestiging tot het ambt. Dat is een volgorde die we ook wel in de gaten moeten houden. Het ambtelijke ja-woord is niet het enige ja-woord geweest. Als we daar ernst mee maken, vragen ze alle drie tijd: huwelijk, gezin, kerk.

In het bevestigingsformulier staat dat 'de ouderlingen schuldig zijn Gods Woord naarstig te doorzoeken, en zichzelf geduriglijkte oefenen in de overlegging van de verborgenheden des geloofs'. We leven in een drukke tijd. Is hier nog tijd voor?

Terlouw: Naast het gebedsleven moet er de regelmatige omgang met het Woord zijn. Een ambtsdrager moet vanuit het Woord van God gevoed worden. Dat is belangrijk! Dan mag ervaren worden: Hoe zoet zijn mij Uw redenen geweest. Het gaat er om: hoeveel tijd nemen we daarvoor? We hebben het heel druk. Maar als we veel bezoeken zouden doen en weinig in de binnenkamer verkeren, ligt de verhouding verkeerd. In deze dingen ervaart iedere ambtsdrager schuld. kZ

Mag u ervaren dat de Heere in uw leven iets van die 'verborgenheden des geloofs' laat zien en dat Hij van u afweet, ook in het ambtelijke werk?

De Kraker: Een verborgen leven met God is voor een ambtsdrager zo nuttig. We moeten maar veel verlegen zijn om een leven in de vreze des Heeren. Wie het dichtst bij de Koning is, krijgt het meeste van Hem te horen. Het is goed om nabij God te zijn. De Heere geeft Zijn ondersteuning. Hij wil uit-en doorhelpen, ook als het voor ons onmogelijk is. Dan is het waar: Doch David sterkte zich in de HEERE zijn God. Dat geeft hoop op die God, Die tot hiertoe heeft geholpen en dat ook in het toekomende wil doen. Ons ambt maakt niet zalig. Het grootste wonder is als bij ons sterven het werk van de Heere over mag blijven. Dat alleen is houdbaar voor de eeuwigheid.

Terlouw: Als je in de dienst van de Heere werkzaam bent, mag dat voor je eigen leven ook wel tot onderwijs zijn. Wat dat betreft heb ik goede herinneringen aan het catechiseren. Ook als ambtsdrager kun je wel eens het gevoel hebben datje nergens bij kunt komen. In die omstandigheden moest ik een les geven over de twee naturen van Christus. Van Hem staat geschreven dat Hij als waarachtig God niet alleen het leven zal verwerven, maar ook wedergeven. Wat kan er dan van dat ene woord troost uitgaan! De Heere laatje niet beschaamd staan. Wij hebben niet over de Heere te klagen; de Heere wel over ons. Er is verzoening nodig. Zowel voor het ambtelijk tekort als voor de ambtelijke schuld. Het werk kan moeilijk zijn, maar de dienst van de Heere is een liefdedienst. Het is waar: Uw liefdedienst heeft mij nog nooit verdroten!

De Kraker: Dat is zeker. We mogen de dienst van de Koning aanprijzen, in 't bijzonder aan onze jonge mensen. Want de Heere heeft zo graag jonge soldaten in Zijn dienst!

P.A. Gunst

S. Maljaars

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 januari 2002

Daniel | 31 Pagina's

We mogen de dienst van de Koning  aanprijzen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 januari 2002

Daniel | 31 Pagina's