Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Werkprogramma van de Europese Commissie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Werkprogramma van de Europese Commissie

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Uit het Europese Parlement

In de vergaderperiode van 11 t/m 15 maart j.l. kwamen in Straatsburg onder andere de volgende twee zeer belangrijke onderwerpen aan de orde:

1. het werkprogramma van de Europese Commissie zoals door de Franse voorzitter ervan, J. Delors, gepresenteerd

2. de vaststelling van de landbouwprijzen voor 1985/86.

WERKPROGRAMMA VAN DE EUROPESE COMMISSIE

Het werkprogramma van Delors c.s. is een concrete uitwerking van een rede die de Commissievoorzitter op 14 januari j.l. in Straatsburg had gehouden.

Die rede straalde naast een nuchtere, praktische instelling veel optimisme voor de toekomst uit en een sterk geloof in de Europese dimensie; het werkprogramma bedoelde hieraan handen en voeten te geven.

De belangrijkste doelstellingen van het werkprogramma, zoals in een ruim 100 pagina's dik verslag uitgewerkt, luiden:

a. Economisch herstel om de werkloosheid terug te dringen. De ontwikkeling en invoering van geavanceerde technologieën dient dat herstel met name te bevorderen.

b. Versterking van de interne markt, onder andere door opheffing van de fiscale controles aan de binnengrenzen van de Gemeenschap.

c. Bevordering van de monetaire samenwerking tussen de lidstaten, met name door uitbouw van het Europees Monetair Stelsel.

d. Het oplossen van de institutionele crisis (die onder andere bestaat uit een gebrek aan besluitvaardigheid), door te streven naar de Europese Unie en het nemen van meerderheidsbeslissingen in de Raad van Ministers.

e. Bevordering van het gevoel bij de burgers, dat ze bij Europa horen. De Gemeenschap dient daartoe ingang te vinden in de nationale culturen.

[n de ons toebedeelde spreektijd van 3 minuten sprak de SGP/RPF/GPV-vertegenwoordiger z'n waardering uit voor het werkprogramma, met name waar dat zich richt op de indirecte stimulering van de werkgelegenheidsgroei.

Als enige van alle sprekers stond de heer Van der Waal stil bij de positie van het midden- en kleinbedrijf. De commissie legde de nadruk op economisch herstel in de Gemeenschap met behulp van uitsluitend grote industrieën, geavanceerde technologieën en grootschaligheid in de industriële ontwikkeling. De SGP/RPF/GPV-parlementariër wees er op, dat met name in de Verenigde Staten het grootste gedeelte van het aantal nieuw ontstane arbeidsplaatsen afkomstig was uit de kleinere ondernemingen. De Gemeenschap heeft die sector in het sociaaleconomisch circuit niet te veronachtzamen.

Met de Europese Commissie werd on­ zerzijds voorzichtigheid betoond met betrekking tot een uniforme arbeidstijdverkorting. Het is maar de vraag, of daardoor de werkgelegenheid structureel kan worden verbeterd. In Japan en de Verenigde Staten bestaat een hogere arbeidsduur hetgeen hun concurrentiepositie bepaald niet heeft benadeeld. Bovendien is de sociale sector in z'n algemeenheid een gebied, dat de afzonderlijke lidstaten dienen te behartigen.

Op het culturele en menselijke vlak was de Commissie niet veel verder gekomen dan de hooggestemde utopistische uitspraken van 14 januari j.l.. De SGP/RPF/GPV-vertegenwoordiger stelde, dat het spreken over culturele en menselijke aspecten in het kader van de Europese samenwerking niet los kan worden gezien van de eeuwen oude christelijke traditie die de Europese samenleving heeft gestempeld.

Het volstaat bij die samenwerking niet, om culturele manifestaties en sportactiviteiten te organiseren, zoals in het werkprogramma van de Commissie wordt voorgesteld. Het gaat niet alleen om een economisch sterk Europa dat met de Verenigde Staten en Japan kan concurreren, „daarnaast is van fundamentele betekenis de vraag, naar welke normen en waarden de samenleving zal worden ingericht." De burgers moeten niet slechts in materiële welvaart kunnen leven, essentiëler is, of zij zich door de klassieke grondrechten beschut weten en binnen de Europese samenleving een geestelijk tehuis vinden. Gevraagd werd, of de Commissie deze uitgangspunten kon bevestigen.

In zijn beantwoording van de vele sprekers zei Commissievoorzitter Delors, dat hij naar aanleiding van de gemaakte opmerkingen het werkprogramma op een aantal punten zou bijstellen. Met name verwees hij hierbij naar wat gezegd was over het middenen kleinbedrijf en de gelijke behandeling van mannen en vrouwen (sterk bepleit vanuit socialistische en christendemocratische hoek).

LANDBOUWPRIJZEN

De volgende vergadering, woensdag 13 maart, ging vrijwel geheel op in de discussie over de landbouwprijzen voor het komende seizoen. De landbouwcommissie van het Europese Parlement bepleitte door middel van het verslag 'van de Fransman Pranchère een verhoging van de landbouwprijzen met ongeveer 4 V2. Commissaris F. Andriessen had voorstellen bekend gemaakt, waarin de Europese Commissie niet verder wilde gaan dan een nulgroei van de prijzen. Te grote prijsstijging zou de enorm grote en kostbare landbouwoverschotten alleen nog maar groter maken en bovendien zou een stijging van meerdere procenten onverantwoord zijn in het kader van de EG-begroting, waardoor het bestaande tekort van 8 miljard gulden in 1985 tot ruim 10 miljard zou oplopen.

Vooral door de Engelse afgevaardigden werd dit laatste punt sterk benadrukt. Ook van onze kant is begrip getoond voor het terughoudende beleid van de heer Andriessen c.s.. Maar een restrictief prijsbeleid alleen kan niet blijvend effectief de produktie afremmen; daarom werd een afzonderlijk instrument bepleit om structurele wijziging te kunnen bewerkstelligen. Te denken valt aan een hogere prijs bij een lagere produktie.

Tevens was er onzerzijds de vraag, in hoeverre op selectieve basis compenserende maatregelen genomen zouden kunnen worden om een eventuele inkomstendahng van de boeren op te vangen en of subsidies konden worden toegekend voor verschuivingen in het produktiepatroon door de boeren, in de richting van produkten waarvan thans nog een groot deel in de Ge- meenschap moet worden Ingevoerd.

In z'n beantwoording verdedigde Commissaris Andriessen nogmaals het standpunt van de Commissie. Hij zegde toe, de diverse suggesties te zullen overwegen.

Het debat werd met de stemmingen afgesloten. De SGP/RPF/GPV-parlementariër, die in hoofdzaak akkoord ging met de op de langere termijn gerichte voorstellen van Commissaris Andriessen, stemde tegen het rapport van de heer Pranchère. Dit rapport werd echter met een krappe meerderheid aangenomen (137 voor, 123 tegen en 13 onthoudingen). De uitvoering 'van deze uitspraak zou betekenen, dat aan de overschotten én de toename van het EG-begrotingstekort voorlopig geen einde komt. Het laatste woord is aan de Raad van Ministers; de uitspraak van het Parlement is immers niet bindend voor de Raad. Op het moment van verschijnen van dit blad is hierover mogelijk reeds de besHssing gevallen.

SGP/RPF/GPV

Eurofractie.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 april 1985

De Banier | 24 Pagina's

Werkprogramma van de Europese Commissie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 april 1985

De Banier | 24 Pagina's