Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verwachting!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verwachting!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Verwachting! Ik heb de IIEERE lang verwacht...

Naar Hebreen tien is de veertigste Psalm een Messiaanse, hetwelk wil zeggen dat in deze Psalm de Christus ons wordt getekend. David, haar dichter was immers type van Christus? Hij heeft vele oorlogen gevoerd maar nooit één verloren, altoos overwonnen. Zo ook Christus, Hij heeft de heilige oorlog gestreden en is als Overwinnaar voortgetreden in Zijn grote kracht. Deze psalm is in diepe nood geboren, ja, in een ruisende kuil, in modderig slijk. Zo zijn we allen in onze val in Adam van de top van eer, door moedwillige ongehoorzaamheid gevallen in een schrikkelijke put van oneer. Ja, in een bodemloze put van zonde, schuld en vloek, een afgrond des doods. Van onszelf zijn we hier blind voor. Worden we hieraan ontdekt door de Heilige Geest, dan proberen we eerst zelf uit de kuil tegen de steile wand op te klimmen om onszelf te verlossen. Hoe harder we werken, trappen, slaan en spartelen om onszelf te verlossen, hoe dieper we in het slijk wegzinken. Er is hulp van boven nodig! De redding kan soms lang uitblijven. David zegt: k heb de IIEE-RE lang verwacht! Er staat niet: ijdelijk afgewacht! Dat is goddeloos en (Ps. 40 : 2a) doen we ook in het natuurlijke leven niet. Integendeel; we beijveren ons van de vroege morgen tot de late avond om vooruit te komen in hei leven, een positie ons tc verwerven. Wie zich in deze slap aanstelt is een broeder van een doorbrenger en de luiaard zal gescheurde klederen dragen. VERwachten is geheel anders dan AFwachten! AFwachten is negatief, lijdelijk, passief, alles maar laten gaan zoals het komt. VERwachten is positief, aktief bezig zijn. Als David zegt: k heb de HEERE lang venvacht, dan bedoelt hij reikhalzend te hebben uitgezien naar de komst, de hulp des HEEREN. En dit in het door het geloof werkzaam zijn der ziel. Hij was aan God en Zijn Woord, Zijn belofte verknocht, hij kon de Heere niet los laten tenzij Hij hem zegende. Ziende op zichzelf, dan was er niet anders dan: aar mij alle hoop gans ontviel en niemand zorgde voor mijn ziel. Mogelijk heeft David deze psalm gedicht tijdens de vervolgingen van Saul, als een veldhoen op de bergen. Voorwaar, ik ben, o Heere een vreemdeling hier bcneên. Als een zwerver die geen thuiskomen heeft. Saul haatte hem met een dodelijke haat.

Het water is hem aan de lippen gekomen. Waarom dit alles? Alleen omdat David door God gezalfd is en de Geest des Heeren over hem vaardig is geworden van die dag af en voortaan.

En nu, wat verwacht ik, o Heere? Mijne hoop is op U! En de uitkomst? Die de Heere verwachten zullen niet beschaamd worden. Hij heeft Zich tot mij geneigd en mijn geroep gehoord en Hij heeft mij uit een ruisende kuil uit modderig slijk opgehaald, en heeft mijn voeten op een rotssteen gesteld, Hij heeft mijn gangen vastgemaakt. En... . Hij heeft een nieuw lied in mijn mond gegeven, een lofzang onze God! Welk een troost! Ook in onze jonge jaren kunnen er zo vele omstandigheden zijn die ons benauwen. Wendt U dan tot de Heere, want Hij is God en niemand meer. Verwacht ge ook reeds de HEERE? Of wacht ge maar af, hoe het gaat en wat er komt? De discipelen werd dooide Heere bevolen na de hemelvaartsdag te verwachten, de belofte des Vaders, die gij, zeide Hij, van Mij gehoord hebt. Als wij onszelf een woord of belofte des Heeren onrechtmatig toeëigenen kan de vrucht niet VERwachten zijn. Dan wordt onze ziel niet werkzaam met de betreffende belofte. Doch als de Heere Zich in Zijn Woord, in Zijn belofte aan de ziel ontsluit, brengt dit de ziel in de arbeid, richt zij zich op het voorwerp des geloofs, dat is Christus. Want zovele beloften Gods als er zijn, die zijn in Hem ja, en zijn in Hem amen, Gode tot heerlijkheid door ons. Dat doet VERwachtcnd uitzien, biddend werkzaam zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 maart 1967

Daniel | 16 Pagina's

Verwachting!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 maart 1967

Daniel | 16 Pagina's