Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor de Jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor de Jeugd

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dagelijkse bekering

Als je de genade van de wedergeboorte mag ontvangen, begint het leven van de dagelijkse bekering. Elke dag moet je weer bekeerd worden en je bekeren. Iedere dag wordt je geroepen een afkeer te hebben van je zonde en je leven toe te wijden aan God. Als je wederomgeboren bent is dat ook je verlangen.

Concreet

De dagelijkse bekering is concreet. Lot. moest de genietingen van Sodom kwijtraken. Zacheus en Levi, allebei tollenaar, vol met geldliefde, moesten daar een afkeer van krijgen. De Samaritaanse vrouw, die vele mannen verleidde, moest zich daarvan bekeren. Zo zal er in jouw leven ook wel iets zijn, waarvan je moeilijk afscheid kunt nemen en datje toch weet, dat het niet naar de wil van God is. Ik vroeg een keer aan iemand of hij bekeerd wilde worden. Hij antwoordde mij: ‘ Natuurlijk, wie wil dat niet?’ Ik wist dat hij een verwoed voetballiefhebber was. Zijn liefste plekje was het stadion. Toen zei ik tegen hem: * Waarvan moet jij dan bekeerd worden?’ Hij aarzelde, omdat hij wel wist wat ik bedoelde. Jullie begrijpen wel hoe moeilijk dat bekering is, juist omdat het zo concreet is. Daar is de kracht van de Heilige Geest voor nodig, de liefde Gods. Als dat doorzet in je leven dan valt bekering je niet zwaar,dan gaat het vanzelf. Ik weet nog hoe een jongen al zijn langspeel-plaatjes (tegenwoordig zijn dat CD’s) van zijn favoriete popgroep heeft stuk gemaakt. Een goede vriend van mij vertelde eens, dat hij al zijn MacClean boeken heeft verbrand. Waarvan moet jij bekeerd worden?

Innerli jke strijd

Ben je er dan, als je concreet gebroken hebt met bepaalde liefelingszonden? Wij weten uit de bijbel dat een uitwendige bekering niet genoeg is. We kennen de uitdrukking wel: ‘Hij is van de kroeg naar de kerk bekeerd.’ Op zichzelf genomen is dat natuurlijk niet verkeerd, maar als het niet meer is dan dat, dan ken je de waarachtige bekering tot God niet. Juist zij die gebroken hebben met allerlei uiterlijke zonden, zullen merken dat er toch nog zoveel overgebleven is van de liefde tot de zonden. Dat is je oude natuur, die moet sterven. Dat is een langzaam proces. Een kruisdood, een uitputtingsdood. Dat is een gevecht tegen jezelf. In die weg leer je concreet deze innerlijke zondeliefde belijden en vraag je Gods kracht om ertegen te strijden. Nooit kun je dat in eigen kracht, alleen door de kracht van de Heilige Geest is het mogelijk om deze zondeliefde te doden. Als dit gebed verhoord wordt, dan merk je dat voor een ogenblik deze zondeliefde daadwerkelijk gedoofd wordt. Toch moet je oppassen, want de algehele doding vindt pas plaats als je sterft. Je kunt jouw concrete zondeliefde vergelijken bij een sluipschutter. Lange tijd kan hij zich verborgen houden, zodat je denkt nu is het veilig, maar opeens kan hij weer tevoorschijn komen en je raken. Satan kan je zondig hart zo weer in vuur en vlam zetten. Wees op je hoede!

Wat komt ervoor in de plaats?

Dat is een hele belangrijke vraag. Pas sprak ik een jongere, die wel voelde dat zijn vrije tijdsbesteding niet deugde. Hij kon daar wel mee ophouden, maar wat moest hij dan doen? Thuis koffie drinken, naar een SRB-avond gaan? Daar zat hij niet op te wachten. Al zou hij dat eens een poosje proberen, zou hij dat vol kunnen houden? Al zou hij met veel zelfdiscipline zijn liefde tot de wereld onderdrukken, dan nog zal hij van binnen leeg blijven . Als de zondeliefde door de genade van de wedergeboorte uit mijn hart wordt weggesneden, dan komt daar wel wat voor in de plaats! Onze Catechismus zegt dat als volgt in zondag 33, antwoord 90: ‘ Een hartelijke vreugde in God door Christus, en een ernstige lust en liefde om naar de wil van God in alle goede werken te leven.’ Je krijgt Gods volk lief, Gods dag en Gods geboden.

Dagelijks?

Is het een dagelijkse bekering? Een mens is toch niet alle dagen hetzelfde? Ook een kind van God niet? Daarom is een dagelijkse bekering juist noodzakelijk. Ik moet elke dag weer tot mij zelf inkeren en belijden dat ik niet ben geweest voor God, die ik eigenlijk moet zijn. Sterven aan jezelf, steeds meer en meer je eigen ik van de troon af en Christus Koning laten zijn in je leven. Vragen of je Zijn voetstappen mag volgen en Zijn beeld mag vertonen. Begrijp je nu misschien waarom de ‘bekeerde’ Jeremia bad: ‘ HEERE bekeer ons tot U, zo zullen wij bekeerd zijn.’ ( Klaagliederen 5: 21) Ik eindig met de woorden uit Spreuken 8 : 34 en 35 ‘ Welgelukzalig is de mens, die naar Mij hoort, dagelijks wakende aan Mijn poorten, waarnemende de posten Mijner deuren. Want die Mij vindt, vindt het leven en trekt een welgevallen van den HEERE.’

Hartelijke groeten van jullie vriend,

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 maart 2000

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Voor de Jeugd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 maart 2000

Bewaar het pand | 8 Pagina's